Národní divadlo nečekaně a předčasně mění šéfa činohry. Její stávající ředitel Daniel Špinar oznámil svůj odchod z první scény kvůli odporu k divadelním poměrům, kauze zmítající pražskou DAMU a řediteli zlaté kapličky Janu Burianovi. V Interview ČT24 Burian řekl, že ve Špinara ztratil důvěru, ale pokud ho nový šéf činohry vyzve ke spolupráci, s ohledem na Špinarovy divadelní výkony tomu rozhodně bránit nebude.
Ředitel Národního divadla: Jestli nový šéf činohry přizve Špinara, rozhodně mu bránit nebudu
Diskusi o podobě tuzemského divadla a především o výchově mladých herců rozproudila studentská iniciativa Ne!musíš to vydržet, která kritizuje sexismus, šikanu a dril na DAMU. Dvaačtyřicetiletého divadelního režiséra Daniela Špinara, jenž je rovněž absolventem DAMU a od roku 2015 vede činohru Národního divadla, kampaň dle jeho vlastních slov přesvědčila o tom, jak konzervativní a rigidní oficiální divadelní scéna je.
„Oficiální česká divadelní scéna je v hrozném statusu quo, děláme nesmyslné věci a myslím, že už to ani diváky vlastně nezajímá. Přesto tady buším do zamčených dveří, protože ho ovládají lidé s konzervativním vkusem a jejich praktiky sahají do komunistického období,“ prohlásil Špinar a v půli léta ve vysílání Českého rozhlasu kritizoval i svého divadelního šéfa Jana Buriana.
Ředitel Národního divadla působí na DAMU tři dekády, od roku 2001 jako vedoucí katedry činoherního divadla. „To je něco, co je pro mě nemyslitelné. Proto teď řeším, co dál. Aby se společnost posunula a nebyli tu lidé, kteří sedí takzvaně na prameni taková desetiletí a ovlivňují celou mikroflóru divadla,“ řekl rozhlasu – a ve čtvrtek přišlo Národní divadlo s oznámením, že Špinar předčasně ukončí svůj mandát, nadcházející sezona bude poslední pod jeho vedením.
Musí k tomu dospět sám
„Nebyl jsem vyhozen, velmi v klidu jsme se domluvili. Můj odchod souvisí zejména s kauzou Ne!musíš to vydržet na DAMU,“ komentuje svou profesní situaci Špinar a k dění na DAMU se chce podrobněji vyjádřit v pondělí.
„Zkrácení mandátu mi pan Špinar nabídl, není to z mé strany,“ potvrdil ve vysílání ČT24 také divadelní ředitel Burian – a na otázku, zda v šéfa činohry ztratil po posledních výrocích důvěru, dodává: „Osobně samozřejmě ano. Nevyjadřuje se o mně moc hezky, snažím se to brát věcně. Myslím si, že se mýlí a že ho některé výroky budou mrzet. K tomu musí dospět sám.“
Činohra Národního divadla má aktuálně na repertoáru osm inscenací, které Špinar režíroval. V nadcházející sezoně nastuduje ještě inscenaci Kráska a zvíře, která bude mít premiéru v prosinci, a Mnoho povyku pro nic s uvedením v květnu – a Burian jeho práci hodnotí navzdory osobnímu sporu pozitivně.
„Vždy jsme věděli, že to byl jeden z nejtalentovanějších posluchačů divadelní fakulty. V tomto směru jsme ho podporovali i v jeho kariéře a to, že jsem ho jmenoval uměleckým ředitelem činohry Národního divadla, bylo zcela jisté vyjádření důvěry vůči němu,“ podotýká Burian a o Špinarovi mluví jako o „artistní a velice emocionální“ osobě.
„To, co v Národním divadle za šest let udělal, je éra, která bude v dějinách českého divadla spjata s mou ředitelskou érou,“ poznamenává. „Zorganizoval řadu pozoruhodných inscenací, pozval řadu zajímavých režisérů, některé inscenace jsou oceňované. Byla to normální, spíš nadprůměrná šéfovská éra.“ Z jeho inscenací pro první scénu vyzdvihl Netrpělivé srdce, Manon Lescaut a Sen čarokrásné noci.
Výhrady k údajné rigidnosti české první scény Burian slyší, sám uvádí, že Národní divadlo nesmí být zatuchlá instituce, která hraje to, co bylo v módě před čtyřiceti lety. Současně ale upozorňuje, že první scéna republiky není scéna experimentální.
Špinarovi měl jeho prodloužený mandát skončit za dva roky. Nový umělecký ředitel ale v současné situaci povede soubor činohry už od září 2022. Burian uvádí, že zamýšlí ustavit výběrovou komisi, která spolu s ním vytipuje kandidáty zejména mezi režiséry a dramaturgy, a povede s nimi dialog, zda mají o úlohu v divadle vůbec zájem. O něco jasněji by mohlo být v půli listopadu.
„Nevím, jestli (Daniel Špinar) přestane pracovat v Národním divadle jako režisér. Nevím, kdo bude uměleckým ředitelem. Jestli ho přizve ke spolupráci, já tomu rozhodně bránit nebudu.“
Burian: Chování musíme přizpůsobit my
Zlepšit Burian míní i kritizované poměry na DAMU, příslušný patnáctibodový návrh už odevzdal děkanovi. „Že nás studenti měli potřebu upozornit na to, že výuka je někdy příliš náročná a oni se cítí v tísni a úkoly nezvládají třeba kvůli tomu, že se bojí hodnocení, je vážná věc a tím se musíme zabývat. Možná, že jsou naše nároky opravdu příliš vysoké a potřebují rozložit v čase,“ uvádí Burian.
Za zásadní považuje dialog se studenty, a to i prostřednictvím neutrálního moderátora – ombudsmana. Změnit by se měl také studijní plán, snížit počet povinných hodin, a do výuky dramaturgie a režie by se nově měla silněji zapojit i střední generace.
„Mění se cítění mladých lidí, co je a co není přijatelné. Reflexi musíme udělat všichni,“ prohlásil Burian. „Je možné, že jsme to zanedbali. Možná, že ne všichni kolegové cítí, kde hranice mladých lidí je a mají pocit, že to je jako před čtyřiceti lety. Nemůžeme se tvářit, že je donutíme, ať se chovají tak, jak jsme se chovali, když nám bylo dvacet. Chování musíme přizpůsobit my.“