Jak uvařit těstoviny i jak udržovat partnerské vztahy, radí na sociálních sítích granfluencerky, tedy influencerky v seniorském věku. Mají miliony sledujících, miliony zhlédnutí a některé z nich i milionové výdělky.
Recept na ravioly a na život. Granfluencerky ukazují, že TikTok je i pro boomery
Nonna Natalina (babička Natalina), ročník 1935, žije ve vesničce v Toskánsku. Miliony svých sledujících ze své kuchyně učí, třeba jak si připravit domácí ravioly. Sleduje ji i Lady Gaga. „Tu zpěvačku neznám, ale ona asi zná mě,“ komentuje to granfluencerka. Videa natáčí její vnuk Luca. Pár set eur, které Nonna vydělá, mu posílá na studium.
Američanka Helen Elam Van Winkleová se stala hvězdou sítí v pětaosmdesáti. Pod přezdívkou Baddie Winkle i o deset let později sledujícím připomíná, že věk je jenom číslo. Nerozpakuje se pózovat ve spodním prádle nebo tančit.
Devadesátnice Lilian Droniaková alias Grandma Droniak si lidi získala virálním videem s pravidly, které by měli jednou dodržovat na jejím pohřbu. Žádala je, ať moc nebrečí, opijí se až po obřadu, a připomněla, že „Bertha není zvaná“. Radí také ženám, jak na partnerské vztahy. „Musíte si být jisté, že vás má radši než vy jeho! Aby vás nezranil. Oslovte ho někdy špatným jménem! Aby na vás žárlil!“ zní jedna z jejích rad.
V Česku svoji babičku proslavil třeba influencer Honza Koky. Ochutnávají a hodnotí spolu jídla.
Zájem o spolupráce s granfluencery roste
Americký Forbes zmiňuje granfluencery ve výhledu trendů na rok 2024, a to v souvislosti s podceňovaným marketingovým zaměřením na starší uživatele TikToku. To znamená na jak příjmově silnou generaci X, tedy lidi narozené zhruba mezi lety 1965 a 1980, tak seniory.
Firma AMI Digital, která se pohybuje v oblasti on-line marketingu, uvádí, že v Česku se každý den na sociální sítě podívá 58 procent poválečné generace Boomers, v generaci X jsou to téměř tři čtvrtiny lidí. A počet nejstarších uživatelů stále roste.
Granfluenceři navazují podle Forbesu partnerství třeba se společnostmi lákající klienty na výletní lodě. Šest seniorů z účtu The Retirement House, tedy Domov pro seniory, zase třeba zvyšují prodeje společnosti zabývající se péčí o pleť.
Granfluenceři mají více příležitostí najít ve zprávách nabídku, protože v jejich věkové kategorii je méně konkurentů než v ostatních, řekl pro The New York Times Kevin Creusy ze společnosti Upfluence, která se zaměřuje na influencer marketing. TikTok pro tvůrce v seniorském věku považuje Creusy za dobrou platformu k budování publika, protože algoritmus doporučuje obsah na základě toho, jaká videa zhlédl, neřídí se jen účty, které odebírá.
Ne pro všechny je ovšem internetový přivýdělek důležitý. Zmíněná toskánská influencerka Nonna Natalina prý nabídky od výrobců těstovin, aby propagovala jejich produkty, odmítá. „Firmy požadují určitý počet videí týdně. To je pro babičku neúnosné. Navíc bychom publikovali už jenom reklamu, nikoliv naše původní recepty,“ vysvětlil její vnuk Luca.
Byznysem se pro tiktokery šedesát plus ale může sociální síť stát i jinou cestou než placenými spolupracemi. Třiašedesátiletá režisérka televizních reklam Helen Poliseová zúročila své profesní zkušenosti, když si během koronavirové pandemie založila účet The Muthership. Nejprve pro zábavu, ale když dostávala spoustu dotazů od svých vrstevníků žádajících návod, stala se ze sociálních sítí práce. Peníze vydělává prostřednictvím tutoriálů, ve kterých učí ostatní, jak používat TikTok.
Pozitivní stárnutí
„O starších lidech přemýšlíme určitým způsobem, a čím více starších lidí se bude autenticky prezentovat na sociálních sítích, tím můžeme změnit to, jak stárnutí působí, a může to být pozitivnější,“ podotkla Helen Poliseová pro CNN.
S tím souhlasí i expertka na psychologii médií Pamela Rutledgeová. V článku pro Psychology Today oceňuje, že granfluenceři boří stereotypy a podporují vitalitu svých vrstevníků. Připomíná, že po spuštění Facebooku se předpokládalo, že „staré“ lidi lajkování příspěvků ostatních a virtuální komunikace příliš zajímat nebude, což se ukázalo jako omyl. Stejně tak u TikToku neplatí, že by byl jen pro mladší generace.
Podle Rutledgeové oslovuje „boomery“, kteří jsou unaveni z přílišných filtrů na Instagramu, a nemají zájem „chovat se podle svého věku“. „Dělají si legraci, tančí, vaří, vyprávějí vtipy, nabízejí rady a sebejistě demonstrují svůj styl a vitalitu. Vyzařuje z nich pozitivní postoj k tělu a věku. Jejich upřímný přístup, přístup ‚beru to tak, jak to je‘ a ‚říkám to tak, jak to je‘ dělá jejich příspěvky překvapivé, zábavné a je to velká část toho, co zajišťuje granfluencerům popularitu všech věkových kategorií,“ domnívá se Rutledgeová.
Fungují přitom určité pozitivní stereotypy spojené s prarodiči coby podporujícími členy rodin. Někteří na tuto strunu vědomě brnkají. Třeba šestice seniorů ze zmíněného účtu The Retirement House samu sebe prezentuje jako „internetové prarodiče“.