Recenze: Všemocný

Byl švorc, měl depku, byl slepý. Ale teď prohléd'! Chytrá droga NZT 48 z něj přes noc udělala Einsteina a pak mu vrazila kudlu do zad. Na počátku tohoto příběhu vypadá Eddie Moora jako totální looser a ošoupaný bezdomovec, který by mohl být případně i spisovatelem (nebo naopak, což vyjde prakticky nastejno). Na konci se bude možná připravovat ke kandidatuře na prezidenta Spojených států amerických. Jestli ovšem přežije? A to je otázka, na kterou mu ani jeho nadupané, čtyřmístné IQ nedá jednoznačnou odpověď.

Je ve skluzu s knihou (rozuměj nemá ani slovo), právě ho opustila přítelkyně Lindy (rozuměj už nechtěla být dál jen jeho kreditkou) a on je na dně, kterým se dál propadá, protože už nemá sílu se někam odrazit. Být na dně je ale ve filmových příbězích (s výjimkou skandinávských existenciálních dramat a většiny pasažérů z Titaniku) vcelku dobrá výchozí pozice. Jste totiž v situaci, kdy už to nemůže být o mnoho horší a do které vás scenárista šoupne hlavně proto, aby se vzápětí mohlo něco zásadního stát (o něco zakopnete, s někým se potkáte, někdo vám zaklepe dveře a tak…). Takže žádné obavy. Stačí jen trpělivě hnípat doma, posedávat v putyce nebo se jen tak poflakovat po ulici a čekat, až to přijde. Vemte jed na to, že se dočkáte!

A tak nikoho nemůže překvapit, že potácející se troska Eddie vrazí jednoho dne na ulici (úplnou náhodou) do bývalého švagra Vernona, kdysi drogového dealera, který to dotáhl až na poradce jedné farmaceutické firmy (což potvrzuje pravidlo, že poctivé řemeslo má opravdu zlaté dno). Slovo dalo slovo a na stole leží nenápadná pilulka, chytrá droga NZT 48, se kterou Vernon momentálně kšeftuje, grátisák pro Eddieho za nějakých osm set babek, který nakopne ubohých dvacet procent standardně makajícího mozku tak, že se vám rozsvítí v hlavě, která přepne výkon na plných sto. Jen si představte, co to udělá při učení se cizím jazykům, hře na hudební nástroje, ale hlavně jak to s vámi zamává při vydělávání peněz na burze a balení holek. Dealer je sice zjevně nedůvěryhodný a droga evidentně neotestovaná, ale co jiného ubožákovi, který je na dně, zbývá - než polknout.

A zadělat si na problémy, kde sehnat další (když to Vernon odskáče, což se dalo čekat) a jak se vyrovnat s nežádoucími účinky, megapodnikatelským žralokem Van Loonem a sadistickým vidlákem Gennadym. Tenhle úchyl vlastní interesantní sadu mučicích nástrojů a rád těm, co ho fakt naštvou, stahuje kůži z poloviny těla, kterou jim posléze přetáhne přes hlavu a udělá uzel, aby se ve finále této krvavé seance (kde celou dobu seděli protekčně v první řadě) konečně úlevně udusili. To jsou neradostné vyhlídky a je třeba vykoumat, jak se jim vyhnout. Naštěstí droga zabírá více u toho, kdo už alespoň trochu chytrý je. A Eddie rozhodně není žádné pako (i když tak někdy vypadá).

Těžko říci, jak dlouho ještě bude režisér Neil Burger (Iluzionista) veden v kategorii nadějný příslib, přičemž Všemocný ho v rámci tohoto rangu nijak zvlášť neposunuje ani dovnitř ani ven. Je to v docela svižném tempu natočený, solidní high-tech thriller, se silnou a dynamickou vizuální složkou s vychytanými detaily (rentgenový záběr prvního polknutí drogy či barevné tónování, související s proměnami Eddieho postavy) a místy brutální situační dramaturgií (popíjení drogou obohacené krve mrtvého). Šestatřicetiletý rodák z Philadelphie Bradley Cooper (Pařba v Las Vegas) jde za svojí hereckou kariérou nenápadně a vytrvale. Do první hollywoodské ligy ale teprve směřuje a jeho dvoupolohový (umolousaný a elegantní) Eddie není zrovna dvakrát příjemná postava, která mu popularitu zřejmě závratně nezvedne.

„Marketingovou“ hvězdou filmu je ale nepochybně Robert De Niro, kvůli kterému se přepisoval scénář a zvětšoval prostor pro jeho robustní figuru drsného magnáta Van Loona, jenž se (mylně) domnívá, že bez něj nemůže existovat žádný scénář. Hlavní ženský part v tomhle povýtce pánském filmu byl svěřen sympatické Abbie Cornishové, která toho ale kromě odbíhání a přibíhání k Eddiemu a útočné práci s malou holčičkou a bruslí moc dalšího nepředvede. Z druhého sledu pak tvrdí thrillerovou muziku násilnický magor Andrew Howard, jehož záporák Gennady z en face ani z profilu nezapře své ruské kořeny.      

Kdo by do toho nešel – kdo by se nechtěl stát Všemocným? Když máte po ruce správný prášek, je to brnkačka. Stát se jím je snadné, ale přežít je problém. Navzdory tomu, kdyby vám důvěryhodný dealer nabídl za slušné peníze tuhle vstupenku do chytrého „ráje“, neříkejte, že byste… Možná právě takové otázky se v nás snaží Všemocný vyvolat. Abychom si dokázali včas odpovědět. Abychom mu nepodlehli a nenásledovali ho, abychom s ním zatočili, kdyby se nám připletl pod nohy – a dál jeli na svých poctivě odmakaných, nedokonalých (ale našich) dvacet procent.

LIMITLESS: USA 2011, 115 min. Režie: Neil Burger, scénář: Alan Glynn, Leslie Dixon. Hrají: Bradley Cooper (Eddie Morra), Robert De Niro (Carl Van Loon), Abbie Cornishová (Lindy), Andrew Howard (Gennady).

  • Všemocný zdroj: Hollywood Classic Entertainment http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/25/2420/241962.jpg
  • Všemocný zdroj: Hollywood Classic Entertainment http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/25/2420/241972.jpg
  • Všemocný zdroj: Hollywood Classic Entertainment http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/25/2420/241967.jpg
  • Všemocný zdroj: Hollywood Classic Entertainment http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/25/2420/241974.jpg

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Od doby, co je Kennedyho centrum Trumpovo, návštěvnost upadá

Tržby za představení v Kennedyho centru, jedné z nejprestižnějších amerických kulturních institucí, jsou nejhorší od pandemie covidu-19. Upozornila na to analýza deníku Washington Post. Centrum v hlavním americkém městě se potýká s kritikou od doby, kdy dohled nad programem, který považoval za příliš woke, převzal coby předseda prezident Donald Trump a do vedení dosadil republikánské sympatizanty.
před 1 hhodinou

Brněnský Provázek prověřuje Darwinovy ceny

Vyšlápnout zasněženou horu Fudži v teniskách. Udělat si selfie s medvědem. Čistit komín ručním granátem. To jsou příklady způsobů, jak zemřít a získat za to Darwinovu cenu. Oceněními udělovanými za úmrtí, která si lidé přivodili vlastní hloupostí, se inspirovala novinka Darwin & co. v brněnském Divadle Husa na provázku. Nechce být ale jen sledem bizarních historek.
včera v 17:16

Pohádky nemusí děti jen hladit, i smutek patří k životu, říká Goldflam

Česká kina promítají celovečerní loutkový film Pohádky po babičce, inspirovaný knihou divadelníka, herce a spisovatele Arnošta Goldflama. Ten se navíc stal předobrazem postavy ovdovělého dědy, jemuž vnoučata pomáhají vypořádat se se smutkem. Postavičku i namluvil. Díky Pohádkám po babičce, natočeným režiséry ze čtyř zemí, si podle Goldflama malí diváci uvědomí, že i smutek k životu patří. „Tvůrci si myslí, že se děti musí jenom hladit, ale to jim vytváří špatný obraz, jak to chodí v životě. Jsou i smutné a tragické věci,“ poradil v Interview ČT24 autorům pohádkových příběhů.
včera v 10:54

V Albertině středověk neskončil, středověk trvá

Název aktuální výstavy Gothic Modern ve vídeňské Albertině lze chápat různě. Můžeme ho vnímat jako gotickou, tedy gotizující modernu, ale i jako gotiku, jež je stále moderní.
9. 11. 2025

Trezor i sklo proti granátu. Bezpečnost památek střeží nejrůznější opatření

Bezpečnostní rám a trezorová místnost s ochranou proti ohni a střelám. Tyto nejdůležitější prvky zamezují poškození nebo ukradení po korunovačních klenotech hned druhé nejcennější nemovité památky v Česku – relikviáře svatého Maura na zámku v Bečově nad Teplou. Možnosti ochrany pamětihodností obvykle určuje výše dostupných finančních prostředků. Vybavení, zázemí a bezpečnostní postupy je neustále nutné obnovovat.
9. 11. 2025

Egyptští experti žádají evropská muzea o navrácení starověkých artefaktů

V Egyptě odstartovala nová kampaň, která vyzývá evropská muzea k navrácení řady starověkých exponátů odcizených během období evropského kolonialismu, píše deník Arab News. Iniciativa přichází krátce po otevření nového Velkého egyptského muzea.
8. 11. 2025

„Humor pomáhá udržet si zdravý rozum“. Mladí Ukrajinci u fronty točí filmy

Válka jim vzala domovy, bezpečí i dětství. Projekt Generace Nika nabízí filmové školení pro mladé Ukrajince žijící u válečné fronty. Pod dohledem profesionálů točí krátké filmy, režírují je, píší scénáře a hrají hlavní role. U zrodu projektu byl tragický příběh básnířky a malířky Veroniky. „Nika pro mě byla symbolem té generace, s kterou pracujeme,“ říká autor projektu, kameraman ČT Vojtěch Hönig.
8. 11. 2025

Rekonstrukce pražské Invalidovny může začít. Chybí už jen pokyn ministerstva

Obnova pražské Invalidovny s dostavbou moderní přístavby má začít v roce 2026. Projekt za více než dvě miliardy korun bude největší investiční akcí v historii Národního památkového ústavu. Ten má podporu nové vlády a nyní čeká už jen na souhlas ministerstva kultury, aby mohl vyhlásit tendr na dodavatele stavby. Veřejnosti by se Invalidovna mohla otevřít v roce 2030.
8. 11. 2025
Načítání...