Recenze: Valhalla není Říše bohů, ale přehlídka zmatku a směšných pokusů o velkolepost

Severští bohové se v českých kinech dosud objevovali hlavně v superhrdinských filmech o Thorovi. Právě vůči těmto komiksovým adaptacím se vymezují propagační materiály dánského snímku Valhalla: Říše bohů. Počin režiséra Fenara Ahmada údajně představuje „opravdovější a drsnější“ pojetí známých legend. Pokud to byl záměr, hrubě se nezdařil – severské mýty film rozmělňuje v bezvýrazném a chaotickém vyprávění.

Český distributor snímku opomenul zmínit, že i sama Valhalla: Říše bohů vychází z populární komiksové předlohy. Tento fakt by se pochopitelně nevyjímal vedle kritiky marvelovských adaptací a jejich překrucování skandinávské mytologie. Komiksy Petera Madsena, jejichž první číslo vyšlo na konci sedmdesátých let, navíc už byly zadaptovány do filmové podoby. Animovaný snímek Valhalla z roku 1986 se ovšem stal smutným propadákem a dnes je spíše zapomenutý.

Nová filmová adaptace, stejně jako komiksová předloha, tematizuje vztahy mezi bohy a smrtelníky. Svět se v ní dělí na tři říše, přičemž každá náleží jiným bytostem. Valhalla je místem odpočinku bohů, Midgard obývají běžní smrtelníci a v Utgardu žijí obři, kteří s bohy vedou odvěkou válku.

Průvodci nám jsou dětští hrdinové – sourozenci Tjalfe (Saxo Moltke-Leth) a Røskva (Cecilia Loffredová), kteří vstoupí do služeb mocného Thora (Roland Møller). Zdánlivě nezranitelní bohové i ustrašení smrtelníci postupně dojdou ke zjištění, že jedni bez druhých nemohou existovat. Rovnováha světa vyžaduje jejich vzájemnou spolupráci.

Bohové na křižovatce žánrů

K námětu se tvůrci staví značně rozpolceně. Ve vyprávění mísí mnoho přístupů a forem, nejspíše ve snaze zavděčit se jak fanouškům původních komiksů, tak publiku, které dobře zná severské legendy, i divákům navyklým na hollywoodské blockbustery.

Film je tak „hrdinská fantasy“ s prvky dětského filmu i hororu, zároveň mystické vyprávění bez důrazu na logiku a rovněž velkolepý spektákl s množstvím akce a zápletkou o záchraně světa.

Zkušený filmař by takový námět mohl mít za náležitou výzvu. Například režisérovi Tarsemu Singhovi se z podobné látky povedlo stvořit výjimečnou Válku Bohů (2011). Fenar Ahmad ale takový talent neprokazuje. Z námětu plného rozporů se mu nepodařilo vytvořit osobité ani soudržné dílo. Tření mezi blockbusterovými, mytickými a fantasy prvky se snažil neúspěšně zahladit a výsledkem mu je mdlý a značně chaotický snímek.

Přehlídka zmařených příležitostí

Na ploše úvodních dvaceti minut je Valhalla ještě do jisté míry „funkční“. Ahmad v nich nechá své dětské protagonisty hostit nečekanou návštěvu. Setkání s Thorem a Lokim (Dulfi Al-Jabouri) má podobu příjemně uměřeného a pohádkového vyprávění u ohně, v němž bohové dostávají překvapivě zemitou podobu. Opovážlivost smrtelníků ale prominout nemohou. Tjalfe a Røskva tak putují do Valhally jako služebníci nových pánů. Od této části se ale snímek začne nenávratně rozpadat.

Všudypřítomná zmatečnost je daná nezpůsobilostí vydolovat z mnoha motivů výjimečný nebo alespoň celistvý útvar. Ctění severské mytologie předepisuje nadpřirozeným postavám určité schopnosti a povahové vlastnosti, film jich ale užívá naprosto neuváženě.

Například Thorův bratr Loki se snímkem plouží jako intrikánský rozvratný element – jeho našeptávání také způsobí, že sourozenci musí opustit domov. Čekáme tak na jeho velkou chvíli, ale po většinu filmu, včetně finále, nemá na události žádný vliv.

V jiné scéně snímek prezentuje telepatii bohyně Freji (Salóme Gunnarsdóttirová), ta ji ale využije jen k tomu, aby si mohla krátce pohovořit s malou Røskvou. Nejpalčivější jsou chvíle, v kterých je znalost těchto zákonitostí klíčová pro pochopení děje, film se je ale neobtěžuje ani představit, natož osvětlit a poté zase z vyprávění úplně mizí.

Selhání dánské velkoprodukce

Ačkoli Ahmad vrhá sourozence do neznámé a tajemné říše, Valhalla je nefunkční i v poloze subžánru „hrdinské fantasy“. Postavám nedává žádný úkol, jehož splnění by nás od úvodu napínalo. Pakliže protagonisty přece jen postaví před jakýsi problém, neobtěžuje se s vysvětlováním, jak se k němu vlastně staví a jak ho hodlají řešit.

To je případ Tjalfeho nevysvětlitelného lpění na sloužení Thorovi, který ho vůbec nerespektuje. Jakmile se Røskva nepěknému zacházení vzepře a dá se na útek, snímek ani nedokáže sdělit, zda se stále nachází ve Valhalle, nebo už v Midgardu, a je-li v Midgardu, jak obešla nepřekonatelnou „duhu“, po níž mohou kráčet jen bohové…

Blockbusterové intence se ve vyprávění zase objevují ve formě spektakulární šíře a množství akce. Režisér ovšem nedokáže zakrýt, že rozpočet Valhally činí v přepočtu přibližně 117 milionů korun, tedy jen zlomek částky obvykle vynaložené jak na americké blockbustery, tak i na drahé evropské produkce. Film se tak odehrává v nemnoho lokacích, s hrstkou herců a trikové záběry takticky skrývá ve tmě.

V podání Fenara Ahmada dostal populární komiks háv bezvýrazné, mnohými realizačními nedostatky stíhané fantasy. Zalíbení v ní možná najdou diváci záměrně hledající pokleslá a nechtěně vtipná díla snaživých filmařů. Nutno říct, že od mnoha na DVD vydaných „béček“ dnešní doby dělí Valhallu jen pár hodů Thorovým kladivem.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

KVÍZ: Nejen Pelíšky. Jak dobře znáte vánoční filmovou klasiku?

Ve svátečním programu České televize nemůže chybět ani tuzemská filmová klasika. Například Štědrý večer si už mnozí diváci ani nedovedou představit bez Pelíšků. A i letos pobaví během Vánoc oblíbené komediální tituly. Ověřte si v přiloženém kvízu, jak dobře je opravdu znáte.
před 7 hhodinami

Třetí díl Avatara je v kinech, v plánu jsou další

Kina po světě i v Česku promítají film Avatar: Oheň a popel – další část jedné z nejdražších filmových sérií. Oscarový režisér James Cameron má v plánu další dvě pokračování, osud náročného projektu je ale nejistý.
před 17 hhodinami

Vstup do Alešville je na vlastní nebezpečí

Národní galerie Praha uspořádala úplně první komplexní retrospektivu Aleše Veselého. K vidění je ve Veletržním paláci pod názvem Alešville.
včera v 11:00

Nevyléčitelně nemocným pomáhá Sanitka splněných snů. Vznikl o ní dokument

Dokument Do posledního snu vypráví příběhy nevyléčitelně nemocných lidí, kteří si v posledních okamžicích života plní své sny díky Sanitce splněných snů. Autorka dokumentu, redaktorka ČT Lea Surovcová přiblížila v 90′ ČT24 zrod filmu. Jednu ze zakladatelek projektu Petru Homolovou potkala asi před dvěma lety a ta ji následně propojila i s jedním z hlavních hrdinů filmu Ondřejem Míčkem. Petra Homolová byla také hostem 90′ ČT24.
20. 12. 2025
Načítání...