Recenze: Světová invaze

Agresivní „emzáci“ (rozuměj mimozemšťané) znovu útočí na Modrou planetu. Najde se někdo, kdo jim přistřihne krovky a zachrání lidstvo? Válečná akční sci-fi o tom, že když to mariňáci nezabalí, možná ještě chvíli přežijeme. Nebudeme-li počítat vlezle kamarádské E. T., (kterému ostatně dřív, než ho soukmenovci najdou, nic jiného nezbývalo) jsou „ufouni“ povětšinou naladěni nepřátelsky, naše planeta je pro ně lákavou kořistí a lidstvo obtížný hmyz, který je třeba vyhladit, což by se jim vcelku bez problémů podařilo, kdyby se vždycky včas neobjevil někdo, kdo jim zatrhne tipec. Tohle mnohokrát provařené schéma vlastně nevyžaduje žádnou inovaci, stačí jen vystřídat kluky a holky z americké námořní pěchoty novou, odpočatou partou, vyměnit seržanty (případně prezidenty), vyhnat na plac nová digitální monstra – a je vymalováno. Do kin právě vstupující Světová invaze tenhle prefabrikovaný dramaturgický koncept bere za svůj a dělá všechno pro to, aby se do něj vešla.

Seržant Michael Nantz už vlastně dobojoval, protože mluvou místních lampasáků je prošlej a bude muset vyklidit regál. Jen dokončí výcvik poslední skupiny budoucích mariňáků a pak si může sednout na bednu plnou drsně zasloužených metálů, nostalgicky civět do nebe a přemýšlet o tom, proč mu při poslední akci zařvalo pár správných chlapů. A jestli tak ještě chvíli vydrží bude mít šanci zahlédnout v roji blížích se meteoritů ukryté útočné meziplanetární lodě, které znamenají okamžité vyhlášení krizové pohotovosti Delta a jeho návrat na palubu.

Tuhle četu původně vedl sympatický poručík Martinez, kterého nechali scenáristi rychle umřít, neboť právě to se sympatickým poručíkům po boku ostřílených seržantů často stává, aby jim uvolnili místo. A nikdo na celém světě, který se pod totální ofenzivou z kosmu začíná hroutit, netuší, že to bude právě tato četa, která pod vedením nezničitelného Nantze zasadí slizounům ze vzdálených světů rozhodující úder. Aby zachránili svět, lidstvo, Ameriku, rodné L. A. (a samozřejmě i Hollywood, který je tu nedaleko). Neboť teď se bude na plné pecky bojovat - do posledního muže, do poslední rosolovité emzácké flaxy! Takže nečekejte žádné diplomatické plky a vstřícné pokusy o navázání komunikace, která by mohla vést k případné domluvě. E. T. by v téhle kanonádě natáhl brka do minuty, teleskopy a subtilní Kontakt, jak o něj kdysi usilovala Jodie Fosterová, jsou překonány adresnými explozemi na tělo a Shyamalanova Znamení v kukuřičném poli působí jako dětinské triky ve chvíli, kdy je L. A. (a s ním polovina světa) v plamenech.

Jihoafrický rodák režisér Jonathan Liebesman (Texaský masakr motorovou pilou: Počátek) natočil Světovou invazi jako kontinuální bojovku, která pro k tomu náchylné může působit jako instrukční nábor do americké námořní pěchoty. Na startovní čáru seřadí tátu-mámu seržanta Nantze a jeho nabuzenou četu do poslední obranné linie (z níž se ve finále stane linie útočná), jako ženský prvek přihodí mužnou leteckou seržantku (nikoli mužatku) Santosovou a pár civilistů – třeba zvěrolékařku, která odpitvá postřeleného ufouna, aby se zjistilo, jak ho nejlépe zabít, a malého chlapce, jenž se stane v průběhu bojů sirotkem a za odměnu pak malým mariňákem. A pak je nechá (až na nějakou tu výjimku) dojít v ohlušujících explozích a vražedných salvách do vítězného konce. V tempařském (byť tematicky lehce monotónním) akčním stylu Hvězdné pěchoty, s patriotismem Emmerichova Dne nezávislosti a v dikci individuálního boje o život Spielbergových Válek světů.

Liebesmanova Invaze prostě přebírá, co se jí hodí, je chválou odzkoušených žánrových klišé, dávajících příjemnou jistotu těm, kteří je mají rádi (že si přijdou na své) a nepřinášející vcelku nic nového pod temným si-fi sluncem. Hvězdou snímku, který rozhodně není postaven na hereckých výkonech, je geneticky charismatický seržant Nantz Aarona Eckharta (Děkujeme, že kouříte, Temný rytíř). Jeho elementární úlohou je přežít, zvítězit a přitom latentně vzbuzovat dojem, že mariňáci za ním půjdou, kam ukáže malíkem levé ruky, což se dá zvládnout s průměrnou fyzičkou a jednou zarputilou grimasou. Ostatní jsou tu spíš do počtu, který je na konci očekávaně přece jen o něco nižší než na začátku.

Žádných zásadních překvapení (kromě faktu, že emzáci mají svůj životně důležitý orgán na rozdíl od lidí rafinovaně na pravé straně) se tu nedočkáte. A tak byla v marketingové prezentaci snímku vytažena na světlo přibarvená historka z 25. února válečného roku 1942, která dodává Světové invazi autentický pseudokontext (který v ní ale stejně nikdo nehledá). Podle dobových pramenů (podložených údajně i hlášením generála George C. Marshalla prezidentovi Rooseveltovi) tehdy nad L. A. proletěl dodnes neidentifikovaný roj neznámých letounů, který simuloval nálet, bez škrábnutí se prohnal masivní palbou pobřežních baterií a zmizel neznámo kam. Vysvětlení je nasnadě: Tehdy si to (poté co se již opakovaně spálili) přiletěli opatrní emzáci jen omrknout, aby tentokrát – 12. srpna 2011, kdy by měla Světová invaze propuknout – naplno udeřili.

Jedna historicky skutečná srpnová invaze by ovšem mohla stačit. Jestliže se ale právě schyluje k další, není třeba mít přehnané obavy. Pro jistotu bych se sice v tuhle dobu držel od L. A. dál, a věřil v nezničitelné (protože úlevně vděčné) hollywoodské klišé, které říká: Mohou mít megaválečnou techniku, která válcuje pozemské armády, srdce (nebo co?) na pravé straně a geniální řídicí centrum skryté v podzemí, ale přesto nemohou nikdy vyhrát! Protože nemají seržanta Michaela Nantze, který nezná slovo ústup (zvlášť když teprve přišel), chlapíka, který udělá to, co je třeba i za nás. Jestliže nevěříte, zajděte na Světovou invazi do kina. Pakliže vydržíte až do konce, zjistíte, že tohle jim přece nemůže vyjít. Zdá se, že L. A. je pro tentokrát za vodou, uvidíme, o co se bude bojovat příště. I opatrné pochybovače ale musí uklidnit závěrečná scéna, kdy unavení a vyhladovělí vítězové, místo toho, aby se šli nadlábnout, mažou v čele s neunavitelným Nantzem naládovat patrony do prázdných zásobníků, kdyby si chtěl zase někde někdo něco začít.

WORLD INVASION:BATTLE LOS ANGELES

USA 2011, 112 min., 16 kopií. Režie: Jonathan Liebesman. Scénář: Chris Bertolini. Kamera: Lukáš Ettlin. Hudba: Brian Tyler.

  • Světová invaze zdroj: Falcon http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/24/2384/238357.jpg
  • Světová invaze zdroj: Falcon http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/24/2384/238358.jpg
  • Světová invaze zdroj: Falcon http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/24/2384/238355.jpg
  • Světová invaze zdroj: Falcon http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/24/2384/238354.jpg

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Rekonstruované Muzeum Prahy otevřelo. Historii oživuje i dvacetimetrovou projekcí

Po pětileté rekonstrukci se otevřela hlavní budova Muzea Prahy na Florenci. Nová digitální a interaktivní expozice vychází z jednoho z nejcennějších exponátů muzea – Langweilova modelu Prahy.
před 21 hhodinami

Zemřel architekt Tančícího domu Frank Gehry

Ve věku 96 let zemřel americký architekt Frank Gehry, jeden z autorů Tančícího domu na Rašínově nábřeží v Praze, píše deník The New York Times. Stalo se tak po krátkém respiračním onemocnění v jeho domě ve městě Santa Monica v Kalifornii, sdělila listu jeho spolupracovnice Meaghan Lloydová.
5. 12. 2025Aktualizováno5. 12. 2025

Zemřel moderátor Patrik Hezucký

Zemřel moderátor Patrik Hezucký, oznámila v pátek na instagramu rozhlasová stanice Evropa 2, kde víc než čtvrtstoletí uváděl pořad Ranní show. Bylo mu 55 let. Zdravotní problémy měl od podzimu. Vedle práce v rozhlasu Hezucký také daboval, moderoval některé televizní pořady a příležitostně hrál.
5. 12. 2025

Svět letos nejvíc poslouchal Bad Bunnyho či Bruna Marse, v Česku se líbí Calin

Hudební platformy zveřejňují žebříčky nejposlouchanějších skladeb a umělců za letošní rok. Nejstreamovanějším umělcem byl na Spotify vyhlášen Bad Bunny, který „sesbíral“ téměř dvacet miliard přehrání. Ze skladeb se na špici často opakují písničkové spolupráce Bruna Marse. V tuzemsku nedají posluchači dopustit na Calina či Viktora Sheena.
5. 12. 2025

Netflix se dohodl na převzetí části Warner Bros. Discovery za 72 miliard dolarů

Americký provozovatel streamovací platformy Netflix se domluvil na převzetí části mediální skupiny Warner Bros. Discovery za 72 miliard dolarů (asi 1,5 bilionu korun). Společnost to oznámila v tiskové zprávě. Netflix podle dohody získá filmová studia Warner Bros. a také streamingovou divizi, včetně konkurenční platformy HBO Max.
5. 12. 2025Aktualizováno5. 12. 2025

Nemáme ambici být v rádiu, říkají The Ecstasy Of Saint Theresa k písni po 19 letech

Hudební skupina The Ecstasy Of Saint Theresa stvrdila svůj návrat novou skladbou po devatenácti letech. Vznikl k ní i videoklip. Uskupení patří k hlavním zástupcům české elektronické hudby. Stojí za ním hudební producent a skladatel Jan P. Muchow a zpěvačka a herečka Kateřina Winterová.
5. 12. 2025

Čtyři země odstupují z Eurovize kvůli účasti Izraele

Španělsko, Nizozemsko, Irsko a Slovinsko odstupují ze soutěže Eurovize. Reagují tak na čtvrteční hlasování Evropské vysílací unie (EBU), díky němuž se bude moci i příštího ročníku této mezinárodní písňové soutěže účastnit Izrael. Informují o tom agentury. Izraelský prezident Jicchak Herzog rozhodnutí EBU uvítal.
5. 12. 2025

Zemřel Theodor Pištěk. Držitel Oscara, jehož uniformy nosí Hradní stráž

Ve věku 93 let zemřel malíř a výtvarník Theodor Pištěk, informovala o tom rodina. Za kostýmy k filmu Amadeus Miloše Formana získal v roce 1985 Oscara. Spolupráce s ním mu vynesla i Césara za Valmonta. S Formanem natočil i film Lid versus Larry Flynt. Jako malíř proslul fotorealistickou malbou hlavně automobilů, letadel a strojů.
4. 12. 2025Aktualizováno4. 12. 2025
Načítání...