Recenze: Rychle a zběsile 5

„Nejvíce se o sobě dozvíš, když ti jde o kejhák!“ Šanci máš, když zapomeneš na brzdový pedál, plyn zašlápneš do podlahy, obouruč se prostřílíš přesilovkou, sem tam někomu ukopneš hlavu, aby si měl co odnést v síťovce, a celou dobu ti budou z mordy ukapávat cynické hlášky. Potom tě možná přibere na fušku stará parta Vina Diesela. A teprve s ní poznáš, co jsi zač! Tušili jsme (a někteří se i nedočkavě těšili), že se vrátí. A jsou tu zpátky, zdá se, že ještě rychlejší a ještě zběsilejší, než byli naposled. Přiřítili se s ječivým kvílením protáčených pneumatik rvoucích asfalt, řevem vytuněných motorů, v odéru superoktanových zplodin, záblescích výstřelů, tvrdých úderů do měkkých částí těla, ale i s téměř rodinnou atmosférou divoké party, která ctí pravidla a bere téměř výhradně jen bohatým (což má spíše pragmatický nežli sociální kontext, neboť koneckonců co si taky vzít na chudákovi).

Všechno začalo před deseti lety

Premiérově akcelerovali Rychlí a zběsilí na filmovém plátně v roce 2001 v režii Roba Cohena, kdy se v L. A. poprvé střetl král nelegálních pouličních závodů, unikátní koncetrace adrenalinu a testosteronu Dominic Toretto, se sympatickým poldou Paulem Walkerem, který už tehdy projevoval náklonnost k jeho sestře i vzrušujícímu pohybu po šikmé ploše (což, jak se ukáže, mu naštěstí zůstalo zachováno). Ve „dvojce“ si automobiloví borci odskočili na adrenalinové závody do Miami, v „trojce“ předvedli (pro ty, co neví, co je to řízený přetáčivý smyk) vysokou školu driftingu v japonských šikanách a ve „čtyřce“ si to užívali na americko-mexické hranici tak výživně, že to pro Doma nakonec skončilo pětadvaceti lety natvrdo. Dát takového borce na čtvrt století k ledu ale nemůže vyjít, zvlášť když se za vězeňským autobusem na obzoru vyhoupne letka spřátelených černých sporťáků…

„Neserte se mi do cesty“

je jeden z prvních výroků, kterým se vám představí nová těžkotonážní figura série, monumentální federální agent Luke Hobbs (nasazený na Domovu stopu), na jehož zátylku byste mohli prostřít pro pětičlennou rodinu. A mimoděk tak formuluje ústřední lakonickou hlášku, která vystihuje základní pocit většiny těch, kteří si to tu mezi sebou budou rozdávat.

Místo setkání – brazilské Rio. Cíl – přestat už pořád zdrhat, neboť v útěku není svoboda, a štípnout sto mega největšímu místnímu hajzlovi Reyesovi, který to tu šéfuje, má prsty v každé levárně a je bekovaný zkorumpovanými policajty. A také setřást ze závěsu Hobbsovy tvrdé hochy, což předpokládá nějakým zázrakem naporcovat jejich šéfa a pro jistotu ho v konzervách po kouskách poslat zpátky na základnu. Pak už stačí jen naskákat do rychlých bouráků, vypařit se z hledáčku federálů a užívat si to na nějaké zastrčené pláži v Karibiku.

Na jedny Domovy tlapy je toho už trochu moc (a to si k tomu znovu přibral i produkci „pětky“), a tak je třeba povolat starý tým a naučit ho novým trikům.

Režisér předešlých dvou epizod Justin Lin dostal důvěru i potřetí, neboť prokázal, že mu akční drive rozhodně není cizí – a odměnil se tím (co se zas tak často nestává), že „pětka“ se může směle měřit s „jedničkou“ či spíše tvoří aktuální…

Vrchol celé série

Jejím základem je téměř permanentní nadupaná akce, která nekompromisně akceleruje hned úvodním přepadením vězeňského autobusu, pokračuje neuvěřitelně zmáknutou, zběsilou loupeží aut z jedoucího vlaku, pokračuje střílečkami a honičkami v uličkách Ria, nezadržitelně směřující k tomu, že Hobbs alias Rock si dají s Domem chlapácky po hubě a vrcholící pouliční, demoliční rallye s tunovým sejfem v závěsu. V krátkých time-outech je sice nutné přežít stupidní plkání o tátovi, který po nedělní mši vždycky griloval a potom pomáhal malé Mie s úkoly, jehož stopáž je ale rafinovaně vypočítána tak, že si sotva stačíte loknout coly, nasypat do sebe hrst popcornu, a už znovu zíráte, jak se roztáčí další akční kolo.

Z triviálního a v zásadě nedomrlého scénáře vycedil Lin maximum možného a „pětka“ tak rozjela mnohem vrstevnatější akční nářez, kde se jen neakceleruje a netočí volantem, pronásleduje se i po svých a není důležité, komu lépe šlape turbo, ale kdo nejlépe vykoumá, jak dostat Reyesův sejf do vlastní garáže. A rozhodně jí tohle posunuté aranžmá sluší.

Rodina se rozrostla

A to je dobře! Perfektně totiž vyšel záměr dát staré páky v čele s Vinem Diselem a Paulem Walkerem zase dohromady a kromě standardního záporáka Reyese proti nim souběžně postavit borce parametrů Dwaynea Johnsona (který kvůli téhle roli nabral dalších patnáct kilo tuhé svaloviny – a že jí už předtím měl na rozdávání). Gigantická nakládačka, kterou si Vin a Dwayn nadělí, se údajně točila týden, a je vymazlená do posledního detailního nákopu na solar, který by zabil koně. Takže i v nekompromisním federálovi Dwaynovi vzbudí dosud nepoznaný pocit, že svět zločinu nemusí být nutně černobílý a že se v něm dá najít řízek, který je nejen schopen mu naložit, ale také ho popadnout za tlapu, a je-li třeba, odtáhnout ho do bezpečí.

Jako bonus si přičtěte autentickou kulisu Ria, Linovo gradované, režijní tempařské zvládnutí žánru a přesnou práci s figurami, které vesměs nenabízejí víc než ránu pěstí do čenichu. A nepochybně i špásování v závěrečných titulcích, které naznačuje, že „šestka“ na sebe zřejmě nenechá dlouho čekat (neboť klasické „v nejlepším přestat“ rozhodně neplatí pro filmovou produkci, která na tomhle spektáklu určitě neprodělá).

Poselství (lze-li to takto nazvat), které nám téměř nonstop Rychlí a zběsilí 5 zanechávají, je srozumitelné a přímočaré jako jeho protagonisté: Žijeme jen jednou, tak nakopni káru, hoď do ní holku, pošli všechny do háje - a ukaž, co v tobě je! Ruku na srdce, koho tohle někdy nenapadlo…

P.S.: Není na škodu připomenout si závěrečnou anonci po titulcích, která upozorňuje silniční úchyly, že motoristické scény z tohoto filmu jsou nebezpečné, prováděli je zkušení kaskadéři na uzavřených okruzích a pokoušet se je napodobovat se zásadně nedoporučuje!

FAST AND FURIOUS 5. USA 2011, 130 min., české titulky, od 12 let. Režie: Justin Lin. Scénář: Chris Morgan, Gary Scott Thompson. Kamera: Stephen F. Windon. Hudba: Brian Tyler. Hrají: Vin Diesel (Dominic Toretto), Paul Walker (Brian O´Conner), Dwayne Johnson (Luke Hobbs), Jordana Brewsterová, (Mia Torettová), Tyrese Gibson (Roman Pearce), Elsa Pataky (Elena), Joaquim de Almeida (Reyes). V kinech od 5. května.

…a jedeme dál!

Po páté, ale zdá se, že nikoli naposled, se Rychlí a zběsilí vřítili na filmové plátno. Tady je dosavadní itinerář jejich spanilých jízd. 

RYCHLE A ZBĚSILE
(USA 2001, režie: Rob Cohen; hrají: Vin Diesel, Paul Walker, Michelle Rodriguezová)
Policajt Brian se infiltruje do party krále nelegálních pouličních závodů v L. A. Dominica Toretta, odhalí jeho nelegální „vedlejšáky“, zamiluje se do jeho sestry a v závěru dá poprvé najevo, že by mu šikmá plocha s Domovou rodinou nemusela být cizí.

RYCHLE A ZBĚSILE 2
(USA 2003, režie: John Singleton; hrají: Paul Walker, Tyrese Gibbon, Eva Mendesová)
Supersilné káry si to budou tentokrát rozdávat v Miami, kde má Brian šanci napravit své předchozí selhání. Jeho terčem je byznysmen, který pere peníze pro zločinecký kartel a miluje adrenalinové automobilové závody, kde je Brian jako doma.

RYCHLE A ZBĚSILE: TOKIJSKÁ JÍZDA
(USA 2006, režie: Justin Lin; hrají: Lucas Black, Sung Kang, Vin Diesel)
Když se Sean musí uklidit k příbuzným do Japonska, stýská se mu nejvíce po nelegálních automobilových závodech. Ale pak se dostane do místního světa drsných drifterů, pro které je základním životním pohybem šílený smyk, a čeká ho souboj s místním favoritem jakuzy.

RYCHLÍ A ZBĚSILÍ
(USA 2009, režie: Justin Lin; hrají: Vin Diesel, Paul Walker, Jordana Brewsterová)
Po letech se Dom vrací do L. A. pomstít smrt své milenky Letty. Setkává se tu s kámošem Brianem a rozdají si to s drogovým bossem Bragou, jehož náhončí zrovna verbují pouliční závodníky jako kurýry pro jeho zločinecký kartel.

RYCHLE A ZBĚSILE 5
(USA 2011; režie: Justin Lin; hrají: Vin Diesel, Paul Walker, Dwayne Johnson)
V Riu se sešla téměř celá stará Domova parta, která chce vybrat sejf místního šéfa podsvětí Reyese. Proti nim stojí nejen jeho organizace a místní zkorumpovaní policajti, ale i federální superagent Luke Hobbs, který chce dostat Doma zpátky do lochu.

RYCHLE A ZBĚSILE 6 (?)
Signály jsou téměř jednoznačné, Universal se tváří vstřícně. Jak by také ne, když prozatím zinkasované čtyři jízdy vydělaly víc než miliardu (což je zhruba pětinásobek vloženého), „pětka“ vypadá divácky slibně – a scenárista Chris Morgan má už v šuplíku připravené další dva napsané díly.

  • Tyrese Gibson ve filmu Rychle a zběsile 5 zdroj: Bontonfilm http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/26/2534/253356.jpg
  • Rychle a zběsile 5 zdroj: Bontonfilm http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/26/2534/253357.jpg
  • Rychle a zběsile 5 zdroj: Bontonfilm http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/26/2534/253363.jpg
  • Tyrese Gibson a Vin Diesel ve filmu Rychle a zběsile 5 zdroj: Bontonfilm http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/26/2534/253358.jpg
  • Sung Kang ve filmu Rychle a zběsile 5 zdroj: Bontonfilm http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/26/2534/253360.jpg
  • Rychle a zběsile zdroj: Bontonfilm http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/26/2534/253346.jpg
  • Rychle a zběsile: Tokijská jízda zdroj: Bontonfilm http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/26/2534/253348.jpg
  • Rychle a zběsile 5 zdroj: Bontonfilm http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/26/2534/253362.jpg

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Od doby, co je Kennedyho centrum Trumpovo, návštěvnost upadá

Tržby za představení v Kennedyho centru, jedné z nejprestižnějších amerických kulturních institucí, jsou nejhorší od pandemie covidu-19. Upozornila na to analýza deníku Washington Post. Centrum v hlavním americkém městě se potýká s kritikou od doby, kdy dohled nad programem, který považoval za příliš woke, převzal coby předseda prezident Donald Trump a do vedení dosadil republikánské sympatizanty.
před 14 hhodinami

Brněnský Provázek prověřuje Darwinovy ceny

Vyšlápnout zasněženou horu Fudži v teniskách. Udělat si selfie s medvědem. Čistit komín ručním granátem. To jsou příklady způsobů, jak zemřít a získat za to Darwinovu cenu. Oceněními udělovanými za úmrtí, která si lidé přivodili vlastní hloupostí, se inspirovala novinka Darwin & co. v brněnském Divadle Husa na provázku. Nechce být ale jen sledem bizarních historek.
10. 11. 2025

Pohádky nemusí děti jen hladit, i smutek patří k životu, říká Goldflam

Česká kina promítají celovečerní loutkový film Pohádky po babičce, inspirovaný knihou divadelníka, herce a spisovatele Arnošta Goldflama. Ten se navíc stal předobrazem postavy ovdovělého dědy, jemuž vnoučata pomáhají vypořádat se se smutkem. Postavičku i namluvil. Díky Pohádkám po babičce, natočeným režiséry ze čtyř zemí, si podle Goldflama malí diváci uvědomí, že i smutek k životu patří. „Tvůrci si myslí, že se děti musí jenom hladit, ale to jim vytváří špatný obraz, jak to chodí v životě. Jsou i smutné a tragické věci,“ poradil v Interview ČT24 autorům pohádkových příběhů.
10. 11. 2025

V Albertině středověk neskončil, středověk trvá

Název aktuální výstavy Gothic Modern ve vídeňské Albertině lze chápat různě. Můžeme ho vnímat jako gotickou, tedy gotizující modernu, ale i jako gotiku, jež je stále moderní.
9. 11. 2025

Trezor i sklo proti granátu. Bezpečnost památek střeží nejrůznější opatření

Bezpečnostní rám a trezorová místnost s ochranou proti ohni a střelám. Tyto nejdůležitější prvky zamezují poškození nebo ukradení po korunovačních klenotech hned druhé nejcennější nemovité památky v Česku – relikviáře svatého Maura na zámku v Bečově nad Teplou. Možnosti ochrany pamětihodností obvykle určuje výše dostupných finančních prostředků. Vybavení, zázemí a bezpečnostní postupy je neustále nutné obnovovat.
9. 11. 2025

Egyptští experti žádají evropská muzea o navrácení starověkých artefaktů

V Egyptě odstartovala nová kampaň, která vyzývá evropská muzea k navrácení řady starověkých exponátů odcizených během období evropského kolonialismu, píše deník Arab News. Iniciativa přichází krátce po otevření nového Velkého egyptského muzea.
8. 11. 2025

„Humor pomáhá udržet si zdravý rozum“. Mladí Ukrajinci u fronty točí filmy

Válka jim vzala domovy, bezpečí i dětství. Projekt Generace Nika nabízí filmové školení pro mladé Ukrajince žijící u válečné fronty. Pod dohledem profesionálů točí krátké filmy, režírují je, píší scénáře a hrají hlavní role. U zrodu projektu byl tragický příběh básnířky a malířky Veroniky. „Nika pro mě byla symbolem té generace, s kterou pracujeme,“ říká autor projektu, kameraman ČT Vojtěch Hönig.
8. 11. 2025

Rekonstrukce pražské Invalidovny může začít. Chybí už jen pokyn ministerstva

Obnova pražské Invalidovny s dostavbou moderní přístavby má začít v roce 2026. Projekt za více než dvě miliardy korun bude největší investiční akcí v historii Národního památkového ústavu. Ten má podporu nové vlády a nyní čeká už jen na souhlas ministerstva kultury, aby mohl vyhlásit tendr na dodavatele stavby. Veřejnosti by se Invalidovna mohla otevřít v roce 2030.
8. 11. 2025
Načítání...