Recenze: Roubík. Snøhetta. Rom. Arfo

Nikdy jsem nechtěl psát o Martinu Roubíkovi takhle a v takovéhle situaci. Nikdy mne nenapadlo, že budu muset vynaložit mnoho úsilí, aby zpráva o jeho první pořádné výstavě v Praze nebyla současně i jeho nekrologem. Přesto to všechno musí být v minulém čase. Výstava v Galerii Jaroslava Fragnera přibližující osobnost Martina Roubíka je možná nejvíce vzrušující architektonická výstava sezony. Otevírá oči a zasazuje Roubíkovu práci do pestrého a vzrušujícího puzzle vazeb, čitelných vývojových fází, podtextů, souvislostí, plánů i nerealizovaných snů či idejí.

Když nás seznámil v polovině  devadesátých let Emil Přikryl, připadal mi Roubík jako uzel emocí. Jeho výrazná kritičnost, obohacená dlouhým pobytem v zahraničí, souvisela s jeho rozhledem, nadhledem, vzděláním a zásadní poctivostí. O své práci na veřejnosti nijak zvlášť nehovořil, i když se za své projekty dokázal pořádně bít. Nepoužíval však zde obvyklé bratříčkování, jeho cesta (později spojená s nadanou architektkou Reginou Loukotovou) byla přímá i kostrbatá a přitom jasně profilovaná.

Don Quijote mezi architekty

Návštěvník výstavy, který doposud znal jeho účast v ateliéru Snøhetta, slavném zejména dvěma díly: Alexandrijskou knihovnou a Norskou národní operou, bude - jak se to v pasivních a neinformovaných Čechách děje často - překvapen. Výstava zasazuje Roubíkovu práci a dílo do vzrušujících souvislostí a profiluje obraz nadaného tvůrce a aktivního občana (pozor, to není fráze). Subjekty, kterými prošel či je spoluinicioval, jsou pro nás neznámé, jejich činnost příkladná a vzrušující. Výsledky, i když často na bázi účasti v soutěžích, přesvědčující.

Kurátor Petr Pištěk pojal prezentaci tak trochu jako literární sdělení – řada intimních výpovědí kolegů, známých či přátel skládá dohromady nejednoduchý obraz, otevřený, pestrý a bohužel také sebezničující.

Při i po prohlídce vás napadá – opět je pozdě. Běžná masová média s úrovní pavlačových drben na upadlém prvorepublikovém předměstí tak dlouho míjela eruptivní Roubíkovu osobnost, až se jim podařilo jej z běžné vědomosti a paměti vymazat. A přitom bylo stále o čem psát, bylo o čem diskutovat. Roubík byl živou součástí bohužel nefunkční občanské společnosti. Jeho komentáře, nápady a akce často připomínaly opravdu Dona Quijota.

Rád připomínám Roubíkův projekt velkého egyptského muzea pro Káhiru, který je snad nejzajímavějším architektonickým českým produktem devadesátých let, jeho snahu o založení soukromé kvalitní mezinárodní architektonické školy v Praze, účast na prohraném boji o novou Karolinu v Ostravě, jeho kritický pohled na mnohé špatné nebo hloupé projekty a realizace a korupci mezi tzv. lidovládou či jasnou analýzu kolabující soutěže na Národní knihovnu…

Jen krátká citace toho, co ve Fragnerově galerii uvidíte:

Dílo Martina Roubíka, který se kromě práce architekta v Oslu, které se z hloupých politických důvodů stalo jeho druhou otčinou, věnoval také uměleckým projektům a dalším aktivitám. V roce 1987 založil a několik let také řídil nadaci ROM for Arkitektur, zabývající se propagací architektury. Se stejnou skupinou stojí také za vznikem ateliéru Snøhetta, spolu s krajanem Jiřím Havranem rovněž založil fotografické studio – a později nakladatelství –  ARFO.

Snøhetta je renomovaný norský architektonický ateliér, který proslul již krátce po svém vzniku v roce 1989 díky překvapivému vítězství ve velké mezinárodní soutěži na budovu nové Alexandrijské knihovny. Již od svého vzniku se Snøhetta soustředí na spojení architektury a krajinářství. Architekti zabývající se krajinou a interiérem dnes tvoří celou čtvrtinu společnosti a přímo spolupracují s ostatními. Dnes má Snøhetta v pobočkách v Oslu a New Yorku celkem více než stovku zaměstnanců, z velké části cizinců, a pracuje na zakázkách po celém světě.

Nadace ROM for Kunst og Arkitektur (Prostor pro umění a architekturu) vznikla v roce 2005. Původní Galleri ROM for arkitektur, založená v druhé polovině osmdesátých let, a Institutt for Romkunst byly sloučeny do jedné neziskové organizace, která pořádá výstavy, semináře, workshopy a přednášky.

Současné nakladatelství ARFO založil Jiří Havran, přední norský fotograf architektury, pocházející z Československa, jako osobní firmu v roce 1996. Jméno původní společnosti zůstalo zachováno a byl k němu doplněn podtitul „Forlag for Arkitektur og Kunst“ (nakladatelství architektury a umění).

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Na „něco menšího“ Pú pomyslel před sto lety. Nebyl to ale žádný med

Na Štědrý den roku 1925 se představil dnes jeden z nejslavnějších medvědů na světě. List London Evening News totiž otiskl povídku, kterou britský autor Alan Alexander Milne napsal o hračce svého syna. Hlavní hrdina se jmenoval Medvídek Pú. A i když tisíce dětských čtenářů hloupoučké zvířátko měly a mají rádi, těm nejbližším, včetně autora, přinesla jeho sláva i dost frustrace.
24. 12. 2025

Filmové písničky postupně lidoví, pohádky by se bez hudby neobešly

Česká televize na Štědrý den představí novou pohádku Záhada strašidelného zámku – v hlavních rolích s Oskarem Hesem a Sofií Annou Švehlíkovou. Hudbu k pohádce Ivo Macharáčka, bez níž by se přirozeně neobešla, složil Jan P. Muchow. Mnoho filmových písní z pohádek přitom časem zlidovělo a staly se přirozenou součástí repertoáru jejich interpretů. Mezi nimi třeba Kdepak ty ptáčku hnízdo máš z klasiky Tři oříšky pro Popelku nebo Miluju a maluju z Šíleně smutné princezny.
23. 12. 2025

Pařížský Louvre po krádeži šperků umístil na okna mříže

Pařížské muzeum Louvre nechalo nainstalovat mříže na okna galerie, kudy se dovnitř muzea před dvěma měsíci dostali lupiči, informuje agentura AFP. Při krádeži z 19. října pachatelé odcizili šperky v hodnotě 88 milionů eur (2,1 miliardy korun). Muzeum po loupeži zavádí přísnější bezpečnostní standardy.
23. 12. 2025

Zemřel Vince Zampella. Udával směr moderních videoherních stříleček

Při autonehodě v Kalifornii zemřel Vince Zampella, vývojář, který stál za řadou ikonických videoherních sérií, mimo jiné Call of Duty nebo nejnověji Battlefield. Zemřel ve věku 55 let při nehodě svého Ferrari na dálnici severně od Los Angeles. Úmrtí Zampelly potvrdila společnost Electronic Arts, vlastník herního studia Respawn Entertainment, které Zampella založil.
23. 12. 2025

Anděl Páně už dvacet let baví miliony „nenapravitelných hříšníků“

Od premiéry pohádky Anděl Páně uplynula letos dvě desetiletí. V televizi ji diváci viděli na Štědrý večer o rok později. Dnes už je tento příběh evergreenem vánočního programu, stejně jako pokračování, které vzniklo před dekádou. A tvůrci v čele s režisérem Jiřím Strachem a herci Ivanem Trojanem a Jiřím Dvořákem od té doby dostávají otázky, jestli dojde i na Anděla Páně 3.
23. 12. 2025

Zemřel britský hudebník Chris Rea, bylo mu 74 let

Ve věku 74 let v pondělí ráno po krátké nemoci zemřel britský kytarista a zpěvák Chris Rea, sdělil portálu BBC a agentuře PA mluvčí rodiny. Hudebník s charakteristickým chraplavým hlasem se proslavil mimo jiné písněmi The Road to Hell, Julia či Driving Home For Christmas. Svou bluesrockovou tvorbu představil několikrát i v Praze.
22. 12. 2025Aktualizováno22. 12. 2025

KVÍZ: Nejen Pelíšky. Jak dobře znáte vánoční filmovou klasiku?

Ve svátečním programu České televize nemůže chybět ani tuzemská filmová klasika. Například Štědrý večer si už mnozí diváci ani nedovedou představit bez Pelíšků. A i letos pobaví během Vánoc oblíbené komediální tituly. Ověřte si v přiloženém kvízu, jak dobře je opravdu znáte.
22. 12. 2025

Třetí díl Avatara je v kinech, v plánu jsou další

Kina po světě i v Česku promítají film Avatar: Oheň a popel – další část jedné z nejdražších filmových sérií. Oscarový režisér James Cameron má v plánu další dvě pokračování, osud náročného projektu je ale nejistý.
21. 12. 2025
Načítání...