Recenze: Nový Vetřelec žere diletantskou posádku, už míň filozofování

Po Jamesi Cameronovi (Vetřelci), Davidu Fincherovi (Vetřelec 3) a Jeanu-Pierru Jeunetovi (Vetřelec: Vzkříšení) – tvůrce crossoverů, mixujících Vetřelce a Predátora, Paula W. S. Andersona a bráchy Strauseovi nepočítám – se vrátil do kultovní vetřelecké ságy znovu její otec, režisér famózní jedničky Ridley Scott. Novinku Vetřelec: Covenant ale naředil planým filozofováním.

Když android hraje Wagnera, něco tu nehraje

Před pěti lety vzkřísil Scott z kosmického popela mytologii monstra v nejednoznačně přijímaném Prometheovi, který kromě brilantního vizuálu a jisté režie nabízel ambice, jež byly (díky tuctově pointovanému scénáři a ztrátě soudnosti slibně založených figur) rychle posazeny na zadek.

Současný Vetřelec: Covenant poněkud mate svým názvem, neboť spíše než na klasického Vetřelce navazuje na přemítajícího Promethea, který se snaží kombinovat klasickou vetřeleckou vyvražďovačku s existenciálním poselstvím a hledáním odpovědí na základní otázky.

Vetřelec: Covenant
Zdroj: CinemArt

Hodně naznačuje již flashbackový prolog k úvodním titulkům, v němž hovoří android David se svým „otcem“ Peterem Weylandem. „Pokud jste mě stvořil, kdo stvořil vás?“ ptá se a vzápětí dodává: „Vy na rozdíl ode mě zemřete, ale já vám budu sloužit.“ A odchází ke křídlu zahrát úryvek z Wagnerova Příchodu bohů do Valhally. Věřte, že když začne android brnkat Richarda Wagnera, je třeba dát si bacha.

Nelogický scénář nezachrání ani Ridley Scott

Původně směřoval Covenant na opačnou stranu galaxie k planetě Origae-6, kde lidé chtěli založit svoji vesmírnou kolonii. A nepochybně by tak učinili, kdyby je nezastavil neutronový výboj, který poškodil energetické plachty kosmické lodi, jež je třeba opravit. 

Podobně jako v případě Nostroma tu však posádka (mezi jejímiž členy byl i android poslední generace Walter) zachytila signál, který ji vylákal na nedalekou planetu, které se ale měli vyhnout. Posádka Covenantu sice pochopí, že je třeba vzít kramle, ale začne se (podle nelogického scénáře) chovat tak diletantsky, že si to hodně zkomplikuje.

Zkušený John Logan (Skyfall, Letec) za přispění začínajícího Dantea Harpera slepil scénář, z něhož brilantní kamera Dariusze Wolského, atmosférický soundtrack Jeda Kurzela ani dokonalé režijní řemeslo Ridleyho Scotta nic moc nevyždímaly.

Vetřelec: Covenant
Zdroj: CinemArt

Jedno je ale jasné: Kolonizovat mrtvou hvězdu, na které predátor zlikvidoval vše živé, je blbost, byť tam právě dozrává pšenice. Nikdo ho tu nečekal, nikdo neví, jak mu zatnout tipec, aby mu přešla chuť na člověčinu.

Jednotlivé figury patnáctičlenné posádky na odpis zděšeně vykřikují, zmateně pobíhají, dělají nesmyslné ptákoviny a odevzdaně umírají dřív, než s nimi navážete alespoň nějaký vztah, takže jejich likvidace jsou vám tak trochu u paty, stejně jako ústřední hrdinka Katherine Waterstonová, která sahá ikonické Ripleyové sotva po kotníky. Navíc je válcována studeně nezúčastněnou dvojrolí Michaela Fassbendera, k němuž se místy přibližuje živelný samorost, pilot a čerstvý vdovec Danny McBride.

Méně xenomorphů, více umělé inteligence

Ridley Scott nového Vetřelce koncipuje jako intelektuální sci-fi, lehce evokující Vesmírnou odyseu Stanleyho Kubricka, kombinovanou motivem hledání nového domova z Interstellaru Christophera Nolana, prolnutého znepokojující artovou atmosférou Solarisu Andreje Tarkovského a nasáklého krví vykosťovací „slasherovky“, v níž se monstrum vykouše rozervaným lidským tělem do záběru, ze kterého se vám může chtít blinkat.

Kdo je v téhle temné story klíčový stvořitel, ptá se Ridley Scott, a odpověď, kterou nabízí, je mrazivá a zlověstně zadělávající na další díl. Jeho poslední spektákl má sice větší tah na bránu nežli předchozí Prometheus, ale nevyvaroval se obdobných přešlapů. Původní šok, děs a všudypřítomná hrozba jsou fuč a zároveň je to méně o xenomorphech a neomorphech a více o umělé inteligenci, která už nechce dát lidem další šanci a hází bobek na tři základní zákony robotiky podle Isaaca Asimova.

„Spousta věcí tu nedává smysl,“ reaguje tu kdosi z posádky na vetřelčí inferno. Tenhle pocit s ním může filmový divák tak trochu sdílet.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Zemřel kytarista a klávesista skupiny The Cure Perry Bamonte

Britská alternativní hudební skupina The Cure v pátek oznámila, že zemřel její kytarista a klávesista Perry Bamonte. Hudebník byl členem kapely od roku 1990. Po krátké nemoci zemřel během vánočních svátků ve věku 65 let.
před 3 hhodinami

Na „něco menšího“ Pú pomyslel před sto lety. Nebyl to ale žádný med

Na Štědrý den roku 1925 se představil dnes jeden z nejslavnějších medvědů na světě. List London Evening News totiž otiskl povídku, kterou britský autor Alan Alexander Milne napsal o hračce svého syna. Hlavní hrdina se jmenoval Medvídek Pú. A i když tisíce dětských čtenářů hloupoučké zvířátko měly a mají rádi, těm nejbližším, včetně autora, přinesla jeho sláva i dost frustrace.
24. 12. 2025

Filmové písničky postupně lidoví, pohádky by se bez hudby neobešly

Česká televize na Štědrý den představí novou pohádku Záhada strašidelného zámku – v hlavních rolích s Oskarem Hesem a Sofií Annou Švehlíkovou. Hudbu k pohádce Ivo Macharáčka, bez níž by se přirozeně neobešla, složil Jan P. Muchow. Mnoho filmových písní z pohádek přitom časem zlidovělo a staly se přirozenou součástí repertoáru jejich interpretů. Mezi nimi třeba Kdepak ty ptáčku hnízdo máš z klasiky Tři oříšky pro Popelku nebo Miluju a maluju z Šíleně smutné princezny.
23. 12. 2025

Pařížský Louvre po krádeži šperků umístil na okna mříže

Pařížské muzeum Louvre nechalo nainstalovat mříže na okna galerie, kudy se dovnitř muzea před dvěma měsíci dostali lupiči, informuje agentura AFP. Při krádeži z 19. října pachatelé odcizili šperky v hodnotě 88 milionů eur (2,1 miliardy korun). Muzeum po loupeži zavádí přísnější bezpečnostní standardy.
23. 12. 2025

Zemřel Vince Zampella. Udával směr moderních videoherních stříleček

Při autonehodě v Kalifornii zemřel Vince Zampella, vývojář, který stál za řadou ikonických videoherních sérií, mimo jiné Call of Duty nebo nejnověji Battlefield. Zemřel ve věku 55 let při nehodě svého Ferrari na dálnici severně od Los Angeles. Úmrtí Zampelly potvrdila společnost Electronic Arts, vlastník herního studia Respawn Entertainment, které Zampella založil.
23. 12. 2025

Anděl Páně už dvacet let baví miliony „nenapravitelných hříšníků“

Od premiéry pohádky Anděl Páně uplynula letos dvě desetiletí. V televizi ji diváci viděli na Štědrý večer o rok později. Dnes už je tento příběh evergreenem vánočního programu, stejně jako pokračování, které vzniklo před dekádou. A tvůrci v čele s režisérem Jiřím Strachem a herci Ivanem Trojanem a Jiřím Dvořákem od té doby dostávají otázky, jestli dojde i na Anděla Páně 3.
23. 12. 2025

Zemřel britský hudebník Chris Rea, bylo mu 74 let

Ve věku 74 let v pondělí ráno po krátké nemoci zemřel britský kytarista a zpěvák Chris Rea, sdělil portálu BBC a agentuře PA mluvčí rodiny. Hudebník s charakteristickým chraplavým hlasem se proslavil mimo jiné písněmi The Road to Hell, Julia či Driving Home For Christmas. Svou bluesrockovou tvorbu představil několikrát i v Praze.
22. 12. 2025Aktualizováno22. 12. 2025

KVÍZ: Nejen Pelíšky. Jak dobře znáte vánoční filmovou klasiku?

Ve svátečním programu České televize nemůže chybět ani tuzemská filmová klasika. Například Štědrý večer si už mnozí diváci ani nedovedou představit bez Pelíšků. A i letos pobaví během Vánoc oblíbené komediální tituly. Ověřte si v přiloženém kvízu, jak dobře je opravdu znáte.
22. 12. 2025
Načítání...