Recenze: Krásné psací stroje napsaly návod na moderní divadlo

V současném divadle už nestačí „jen“ dobře a s dramatickým nasazením odříkat text a přitom se organicky posunovat po jevišti. Zaujmout diváka je stále těžší, ačkoli právě divadlo je živý organismus, který - dobře uchopený - může v jednom okamžiku zapůsobit na několik smyslů publika najednou. Miloš Orson Štědroň je divadelník, který hledá tvar, jímž by smysly diváků atakoval co nejvýrazněji. Že se mu to daří, dokládá i nová inscenace jeho textu Krásné psací stroje v pražském Divadle Na zábradlí.

Tento poměrně mladý divadelní autor (narozen v roce 1973) se cíleně snaží „vytvořit autorské hudební divadlo, které by spojovalo hudbu a text tak, aby nebylo možné přesně určit, k jakému divadelnímu žánru ho lze přiřadit“. Zůstaneme-li přece jenom u známého škatulkování, základ pro svůj výraz našel v kabaretu, k čemuž odkazují už jeho dřívější hry - Kabaret Ivan Blatný (2007), Kabaret Hašek (2010), Divadlo Gočár (2012), Velvet Havel (2014), Salon Kupka (2014), Hus až do konce (2015) a pochopitelně také jeho zatím poslední dílo Krásné psací stroje.

Na rozdíl však od klasického kabaretu, jehož cílem je především pobavit, Štědroň si ke zpracování vybírá závažnější témata, které pak staví do konfrontace se zábavnou formou prezentace. Vytváří tím docela slušné dramatické napětí, se kterým si inscenátoři v průběhu dění různě pohrávají, tu přitvrdí, jindy odlehčí, situaci rozpohybují až do skeče nebo naopak zpomalí a ztiší, aby tak přivedli diváka, po předcházející řachandě, k zamyšlení či dojetí. To vše autor doprovází, nebo lépe prokládá hudbou, která má rovnocenný stavební charakter jako text.

3 minuty
Reportáž: Krásné psací stroje Na zábradlí
Zdroj: ČT24

Všechny tyto atributy obsahuje i hra Krásné psací stroje, která zpracovává pohnuté osudy čtyř umělců, jejichž nejproduktivnější část života probíhala v Československu v období tzv. normalizace. Jan Zábrana, Josef Škvorecký, Jiří Kolář a Bohumil Hrabal se svého času společně ocitli v redakci Odeonu, kde redigovali texty. Toto zaměstnání v sobě slučovalo mnoho rozporuplných pocitů. Na jedné straně úleva z bezpečí pravidelného příjmu a jakéhosi krytí oficiálním zaměstnáním, na stranu druhou právě toto přitakání oficiálnosti vzbuzovalo vnitřní pochybnosti, se kterými se každý vyrovnával po svém.

Miloš Orson Štědroň velmi sofistikovaně a poučeně vytáhl z různých materiálů (deníků, dopisů, autobiografií atd.) příhody, citáty a dialogy a vytvořil v půvabné divadelní zkratce výstižné charaktery čtyř různých osobností. Tyto črty pak v inscenaci dotvořil konkrétní hudební linkou, která nenásilně odpovídá jednotlivému charakteru.

Krásné psací stroje / Jiří Vyorálek
Zdroj: Divadlo Na zábradlí

„Nabízí se určitá zjednodušení – Škvorecký rovná se saxofon, Zábrana je beatnik, Hrabal funguje jako hospodský rocker a v případě Koláře využíváme koláží a určité nostalgie,“ upozornil autor. Vlastně se divák nic nového nedozví, nejedná se zde o odhalení či pojmenování nějaké zašité pravdy. V případě inscenace Krásné psací stroje nejde totiž ani tak o to, o ČEM se hraje, ale JAK se hraje.

A hraje se báječně. Režisér Jiří Havelka spolu s herci Miloslavem Königem (Jana Zábrana), Petrem Jeništou (Josef Škvorecký), Ladislavem Hamplem (Bohumil Hrabal), Jiřím Vyorálkem (Jiří Kolář) i muzikanty vytvořili svižné, inteligentní, hravé a přes poučení zábavné představení, kde skvostně hrají všichni a všechno.

Krásné psací stroje
Zdroj: Divadlo Na zábradlí

Inscenátoři neupozadili žádnou složku. Herci mají dostatek prostoru pro kreativní zprostředkování své postavy, naprosto výjimečně skvěle dotvářejí své charaktery zpěvem, ale v inscenaci dokonale hraje i scéna a rekvizity. Hraje se totiž s detailem, vše do sebe zapadá a nic není zbytečné. Těžko někoho vyzdvihovat či upozorňovat na jednu zdařilou situaci. Tady se hraje na celek, žádná všeobecná vata. Každé gesto, pohyb, intonace má smysl a slouží celku. Na zábradlí vytvořili moderní představení, které stojí zato vidět. V nejbližší repríze mají diváci tu možnost 3. března.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Svět letos nejvíc poslouchal Bad Bunnyho či Bruna Marse, v Česku se líbí Calin

Hudební platformy zveřejňují žebříčky nejposlouchanějších skladeb a umělců za letošní rok. Nejstreamovanějším umělcem byl na Spotify vyhlášen Bad Bunny, který „sesbíral“ téměř dvacet miliard přehrání. Ze skladeb se na špici často opakují písničkové spolupráce Bruna Marse. V tuzemsku nedají posluchači dopustit na Calina či Viktora Sheena.
před 49 mminutami

Netflix se dohodl na převzetí části Warner Bros. Discovery za 72 miliard dolarů

Americký provozovatel streamovací platformy Netflix se domluvil na převzetí části mediální skupiny Warner Bros. Discovery za 72 miliard dolarů (asi 1,5 bilionu korun). Společnost to oznámila v tiskové zprávě. Netflix podle dohody získá filmová studia Warner Bros. a také streamingovou divizi, včetně konkurenční platformy HBO Max.
13:51Aktualizovánopřed 1 hhodinou

Nemáme ambici být v rádiu, říkají The Ecstasy Of Saint Theresa k písni po 19 letech

Hudební skupina The Ecstasy Of Saint Theresa stvrdila svůj návrat novou skladbou po devatenácti letech. Vznikl k ní i videoklip. Uskupení patří k hlavním zástupcům české elektronické hudby. Stojí za ním hudební producent a skladatel Jan P. Muchow a zpěvačka a herečka Kateřina Winterová.
před 2 hhodinami

Čtyři země odstupují z Eurovize kvůli účasti Izraele

Španělsko, Nizozemsko, Irsko a Slovinsko odstupují ze soutěže Eurovize. Reagují tak na čtvrteční hlasování Evropské vysílací unie (EBU), díky němuž se bude moci i příštího ročníku této mezinárodní písňové soutěže účastnit Izrael. Informují o tom agentury. Izraelský prezident Jicchak Herzog rozhodnutí EBU uvítal.
před 8 hhodinami

Zemřel Theodor Pištěk. Držitel Oscara, jehož uniformy nosí Hradní stráž

Ve věku 93 let zemřel malíř a výtvarník Theodor Pištěk, informovala o tom rodina. Za kostýmy k filmu Amadeus Miloše Formana získal v roce 1985 Oscara. Spolupráce s ním mu vynesla i Césara za Valmonta. S Formanem natočil i film Lid versus Larry Flynt. Jako malíř proslul fotorealistickou malbou hlavně automobilů, letadel a strojů.
včeraAktualizovánopřed 23 hhodinami

Pohádky tisíce a jedné noci se vrací do kin, je na ně zase vidět

Po více než půlstoletí se na filmová plátna vrací Pohádky tisíce a jedné noci. Animovaný snímek Karla Zemana prošel u příležitosti sto patnáctého výročí narození tohoto tvůrce digitálním restaurováním. Podílela se na něm i režisérova dcera Ludmila, která je spoluautorkou výtvarné podoby původního dobrodružství námořníka Sindibáda.
včera v 11:00

Soud v USA poslal do vězení lékaře, který poskytl herci Perrymu ketamin

Soud v americkém Los Angeles poslal na 2,5 roku do vězení kalifornského lékaře za nelegální poskytnutí ketaminu Matthewovi Perrymu. Herec zemřel v roce 2023 kvůli předávkování touto látkou. Doktor Salvador Plasencia se už dříve přiznal k prodeji ketaminu Perrymu v týdnech před jeho smrtí, napsala agentura AP. Lékař je prvním odsouzeným v případu, v němž figuruje celkem pět obžalovaných, informují tiskové agentury.
3. 12. 2025

Záhada strašidelného zámku i Anděl Páně. ČT o Vánocích nabídne přes 120 pohádek

Letošní štědrovečerní pohádka České televize Záhada strašidelného zámku je hotová. Tvůrci na ní v těchto dnech dokončili poslední práce. Premiérový příběh pro nejsledovanější večer roku natočil režisér Ivo Macharáček, který je mimo jiné autorem Tajemství staré bambitky. Princeznu hraje Sofie Anna Švehlíková, prince Oskar Hes. ČT, která tradici premiérových příběhů na Štědrý den udržuje od roku 1993, nasazuje celkem do programu o letošních Vánocích více než 120 pohádek. Patří mezi ně také Anděl Páně. První díl tohoto filmu měl v kinech premiéru přesně před dvaceti lety. Letos ho ČT odvysílá 23. prosince. Kromě Vánoc se navíc letos Anděl Páně objeví na obrazovkách i v rámci silvestrovského speciálu Výborné show.
3. 12. 2025
Načítání...