Recenze: Krásné psací stroje napsaly návod na moderní divadlo

V současném divadle už nestačí „jen“ dobře a s dramatickým nasazením odříkat text a přitom se organicky posunovat po jevišti. Zaujmout diváka je stále těžší, ačkoli právě divadlo je živý organismus, který - dobře uchopený - může v jednom okamžiku zapůsobit na několik smyslů publika najednou. Miloš Orson Štědroň je divadelník, který hledá tvar, jímž by smysly diváků atakoval co nejvýrazněji. Že se mu to daří, dokládá i nová inscenace jeho textu Krásné psací stroje v pražském Divadle Na zábradlí.

Tento poměrně mladý divadelní autor (narozen v roce 1973) se cíleně snaží „vytvořit autorské hudební divadlo, které by spojovalo hudbu a text tak, aby nebylo možné přesně určit, k jakému divadelnímu žánru ho lze přiřadit“. Zůstaneme-li přece jenom u známého škatulkování, základ pro svůj výraz našel v kabaretu, k čemuž odkazují už jeho dřívější hry - Kabaret Ivan Blatný (2007), Kabaret Hašek (2010), Divadlo Gočár (2012), Velvet Havel (2014), Salon Kupka (2014), Hus až do konce (2015) a pochopitelně také jeho zatím poslední dílo Krásné psací stroje.

Na rozdíl však od klasického kabaretu, jehož cílem je především pobavit, Štědroň si ke zpracování vybírá závažnější témata, které pak staví do konfrontace se zábavnou formou prezentace. Vytváří tím docela slušné dramatické napětí, se kterým si inscenátoři v průběhu dění různě pohrávají, tu přitvrdí, jindy odlehčí, situaci rozpohybují až do skeče nebo naopak zpomalí a ztiší, aby tak přivedli diváka, po předcházející řachandě, k zamyšlení či dojetí. To vše autor doprovází, nebo lépe prokládá hudbou, která má rovnocenný stavební charakter jako text.

3 minuty
Reportáž: Krásné psací stroje Na zábradlí
Zdroj: ČT24

Všechny tyto atributy obsahuje i hra Krásné psací stroje, která zpracovává pohnuté osudy čtyř umělců, jejichž nejproduktivnější část života probíhala v Československu v období tzv. normalizace. Jan Zábrana, Josef Škvorecký, Jiří Kolář a Bohumil Hrabal se svého času společně ocitli v redakci Odeonu, kde redigovali texty. Toto zaměstnání v sobě slučovalo mnoho rozporuplných pocitů. Na jedné straně úleva z bezpečí pravidelného příjmu a jakéhosi krytí oficiálním zaměstnáním, na stranu druhou právě toto přitakání oficiálnosti vzbuzovalo vnitřní pochybnosti, se kterými se každý vyrovnával po svém.

Miloš Orson Štědroň velmi sofistikovaně a poučeně vytáhl z různých materiálů (deníků, dopisů, autobiografií atd.) příhody, citáty a dialogy a vytvořil v půvabné divadelní zkratce výstižné charaktery čtyř různých osobností. Tyto črty pak v inscenaci dotvořil konkrétní hudební linkou, která nenásilně odpovídá jednotlivému charakteru.

Krásné psací stroje / Jiří Vyorálek
Zdroj: Divadlo Na zábradlí

„Nabízí se určitá zjednodušení – Škvorecký rovná se saxofon, Zábrana je beatnik, Hrabal funguje jako hospodský rocker a v případě Koláře využíváme koláží a určité nostalgie,“ upozornil autor. Vlastně se divák nic nového nedozví, nejedná se zde o odhalení či pojmenování nějaké zašité pravdy. V případě inscenace Krásné psací stroje nejde totiž ani tak o to, o ČEM se hraje, ale JAK se hraje.

A hraje se báječně. Režisér Jiří Havelka spolu s herci Miloslavem Königem (Jana Zábrana), Petrem Jeništou (Josef Škvorecký), Ladislavem Hamplem (Bohumil Hrabal), Jiřím Vyorálkem (Jiří Kolář) i muzikanty vytvořili svižné, inteligentní, hravé a přes poučení zábavné představení, kde skvostně hrají všichni a všechno.

Krásné psací stroje
Zdroj: Divadlo Na zábradlí

Inscenátoři neupozadili žádnou složku. Herci mají dostatek prostoru pro kreativní zprostředkování své postavy, naprosto výjimečně skvěle dotvářejí své charaktery zpěvem, ale v inscenaci dokonale hraje i scéna a rekvizity. Hraje se totiž s detailem, vše do sebe zapadá a nic není zbytečné. Těžko někoho vyzdvihovat či upozorňovat na jednu zdařilou situaci. Tady se hraje na celek, žádná všeobecná vata. Každé gesto, pohyb, intonace má smysl a slouží celku. Na zábradlí vytvořili moderní představení, které stojí zato vidět. V nejbližší repríze mají diváci tu možnost 3. března.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Na „něco menšího“ Pú pomyslel před sto lety. Nebyl to ale žádný med

Na Štědrý den roku 1925 se představil dnes jeden z nejslavnějších medvědů na světě. List London Evening News totiž otiskl povídku, kterou britský autor Alan Alexander Milne napsal o hračce svého syna. Hlavní hrdina se jmenoval Medvídek Pú. A i když tisíce dětských čtenářů hloupoučké zvířátko měly a mají rádi, těm nejbližším, včetně autora, přinesla jeho sláva i dost frustrace.
24. 12. 2025

Filmové písničky postupně lidoví, pohádky by se bez hudby neobešly

Česká televize na Štědrý den představí novou pohádku Záhada strašidelného zámku – v hlavních rolích s Oskarem Hesem a Sofií Annou Švehlíkovou. Hudbu k pohádce Ivo Macharáčka, bez níž by se přirozeně neobešla, složil Jan P. Muchow. Mnoho filmových písní z pohádek přitom časem zlidovělo a staly se přirozenou součástí repertoáru jejich interpretů. Mezi nimi třeba Kdepak ty ptáčku hnízdo máš z klasiky Tři oříšky pro Popelku nebo Miluju a maluju z Šíleně smutné princezny.
23. 12. 2025

Pařížský Louvre po krádeži šperků umístil na okna mříže

Pařížské muzeum Louvre nechalo nainstalovat mříže na okna galerie, kudy se dovnitř muzea před dvěma měsíci dostali lupiči, informuje agentura AFP. Při krádeži z 19. října pachatelé odcizili šperky v hodnotě 88 milionů eur (2,1 miliardy korun). Muzeum po loupeži zavádí přísnější bezpečnostní standardy.
23. 12. 2025

Zemřel Vince Zampella. Udával směr moderních videoherních stříleček

Při autonehodě v Kalifornii zemřel Vince Zampella, vývojář, který stál za řadou ikonických videoherních sérií, mimo jiné Call of Duty nebo nejnověji Battlefield. Zemřel ve věku 55 let při nehodě svého Ferrari na dálnici severně od Los Angeles. Úmrtí Zampelly potvrdila společnost Electronic Arts, vlastník herního studia Respawn Entertainment, které Zampella založil.
23. 12. 2025

Anděl Páně už dvacet let baví miliony „nenapravitelných hříšníků“

Od premiéry pohádky Anděl Páně uplynula letos dvě desetiletí. V televizi ji diváci viděli na Štědrý večer o rok později. Dnes už je tento příběh evergreenem vánočního programu, stejně jako pokračování, které vzniklo před dekádou. A tvůrci v čele s režisérem Jiřím Strachem a herci Ivanem Trojanem a Jiřím Dvořákem od té doby dostávají otázky, jestli dojde i na Anděla Páně 3.
23. 12. 2025

Zemřel britský hudebník Chris Rea, bylo mu 74 let

Ve věku 74 let v pondělí ráno po krátké nemoci zemřel britský kytarista a zpěvák Chris Rea, sdělil portálu BBC a agentuře PA mluvčí rodiny. Hudebník s charakteristickým chraplavým hlasem se proslavil mimo jiné písněmi The Road to Hell, Julia či Driving Home For Christmas. Svou bluesrockovou tvorbu představil několikrát i v Praze.
22. 12. 2025Aktualizováno22. 12. 2025

KVÍZ: Nejen Pelíšky. Jak dobře znáte vánoční filmovou klasiku?

Ve svátečním programu České televize nemůže chybět ani tuzemská filmová klasika. Například Štědrý večer si už mnozí diváci ani nedovedou představit bez Pelíšků. A i letos pobaví během Vánoc oblíbené komediální tituly. Ověřte si v přiloženém kvízu, jak dobře je opravdu znáte.
22. 12. 2025

Třetí díl Avatara je v kinech, v plánu jsou další

Kina po světě i v Česku promítají film Avatar: Oheň a popel – další část jedné z nejdražších filmových sérií. Oscarový režisér James Cameron má v plánu další dvě pokračování, osud náročného projektu je ale nejistý.
21. 12. 2025
Načítání...