Čtyřiadvacátý ročník metalového festivalu Brutal Assault se konal od 7. do 10. srpna tradičně v josefovské pevnosti a pořadatelé hlásí rekord v návštěvnosti. Metalový svátek si letošní rok nenechalo ujít na třiadvacet tisíc příznivců tvrdé hudby… a festivalových „nej“ bylo víc.
Recenze: Brutal Assault se nesl ve znamení ohňů, duhy, plující toiky a postapokalyptické vize světa
Když se řekne Brutal Assault, každému znalému posluchači vytane na mysli Josefov. Malé městečko vybudované kolem stejnojmenné pevnosti je součastí východočeské Jaroměře a metalový svátek se zde koná již několik let.
Kvůli festivalu také Josefov na začátku srpna ožije a kompletně se promění; brány otevřou Brutal bary či hospůdka U Satana, v přilehlém lese vyrostou kempy jak houby po dešti, obchody mají otevřeno prakticky nonstop, uličky dostanou své nové specifické názvy… a metalový svátek může začít.
Warm-up party rozjel ve velkém stylu bláznivý Nor s plejádou coverů známých hitů
Pro nedočkavce, kteří přijeli do Josefova už několik dní předem, pořadatelé přichystali stejně jako v předchozích letech zahajovací party. Ta proběhla v úterý ve večerních hodinách v zadních prostorách pevnosti, jež byla následující festivalové dny vyčleněna pro menší Obscure stage. Čest zhostit se zahájení připadla čtveřici kapel reprezentujících CZ/SK scénu, a to jmenovitě Victims, Aeon Winds, Morna a Fleshless.
Tu ještě doplnili němečtí Nailed To Obscurity a úplný závěr patřil Frog Leap v čele s Leem Moracchialim. Ti se svými nápaditě zmetalizovanými předělávkami známých hitů hvězd jako Lady Gaga, Prodigy či Adele nadchli už nedávným vystoupením v pražské Lucerně, a nedočkaví návštěvníci se tak skvěle bavili ještě před začátkem festivalu, jak se na každý správný večírek patří. Výborná volba.
Den první opanovali ukrajinští Jinjer či Parkway Drive se svou ohnivou show
Začátku festivalu vévodily zejména dvě hlavní stage, které byly letos nově doplněny ještě o tribuny nad zvukaři. A hned první den festivalu čekal návštěvníky pořádně našlapaný line-up.
Otevřeli ho čeští deathmetalisté Elysium, kteří se nebojí zabrousit do coru či sáhnout k progresivnějším prvkům. Odpoledne pak načali Hexis (pocházejí z podhoubí kodaňského undergroundu a ve své tvorbě snoubí black metal s hardcorem), původně norští Kranium, hardcoristé Slapshot, progresivci Toska, japonští experimentátoři Crossfaith nebo legendární Voivod.
Trochu toho folku přivezli finští Vikingové Ensiferum, melodeath zas pro změnu jejich švédští kolegové Soilwork. Jako první dáma za mikrofonem se úderem sedmé večerní představila osobitá a uhrančivá Tatiana Shmailyuk spolu se svou ukrajinskou formací Jinjer. Obklopena rakvemi předvedla svůj rituál znesvěcující všechny svaté polská Batushka, již vystřídali symfonici Therion.
Vrchol večera pak bezesporu patřil australským metalcoristům Parkway Drive, kteří svou ohnivou a energií nadupanou show nadchli většinu přítomného publika. Jejich koncerty patří poslední dobou k tomu nejlepšímu, co lze v daném žánru spatřit, a není proto divu, že se jejich fanouškovská základna povážlivě rozrůstá. Vystoupení si nenechaly ujít ani zatvrzelé „metly“. A to je co říct!
Večer se pak ještě představili post-metaloví Cult Of Luna, švédští deathmetalisté Hypocrisy a sérii vystoupení uzavřel již druhý koncert sympatického Nora Lea Moracchiala a jeho Frog Leap. Na menší stage se návštěvníci mohli těšit z čísel newyorských veteránů Prong, psychedelických Kadavar nebo Coven či pražských Decultivate.
Když vzduchem létají tenisky. Thrash ka mate, ka mate! ka ora! ka ora
Ani druhý den si se svým předchůdcem co do výčtu kapel moc nezadal a sypal jednu pecku za druhou. Už v dopoledních hodinách nadchli publikum novozélandští mladíci Alien Weaponry, kteří svůj řízný thrash obohatili o maorštinu - a zatímco si jejich vrstevníci užívají prázdnin a volna od školních lavic, oni jezdí po festivalech a svým vystoupením strhávají davy metalistů po celém světě.
Za zmínku jistě stojí vystoupení unikátního projektu Diablo Swing Orchestra, jež originálním způsobem kombinují klasiku s jazzem a metalem a jejichž vystoupení si užili nejen příznivci avantgardy. Odpoledne pak patřilo brazilskému deathmetalovému triu bratří Krisiun, metalcorovým Crystal Lake, thrashmetalovým Sacred Reich, deathmetalistům Decapitated či detroitským hardcoristům Walls Of Jericho s energickou Candace Kucsulain za mikrofonem.
Parádní deathcorový diktát předvedli Australané Thy Art Is Murder, jedni z průkopníků thrashe Sodom či legendy newyorského hardcoru Sick Of It All. Večer patřil bezesporu další z legend thrash metalu Testament, svá neuvěřitelná a vyhlášená tempa předvedli progresivci Meshuggah následováni dalšími zástupci thrashe, legendárními Anthrax, jež patří mezi slavnou metalovou Big Four. Večer uzavřeli syntetičtí Carpenter Brut.
Menší stage ve středu opanovali především metalcoroví Of Mice & Men, při jejichž vystoupení létaly vzduchem i tenisky. Živelnou smršť předvedli jedni z mála zástupců melodic death metalu Omnium Gatherum a svůj set našlapaný agresivním hard corem představili například kalifornští Lionheart.
For my family, for my friends a chrastění kostí k tomu
Třetí den si pro již poměrně znavené návštěvníky přichystal další smršť metalové nálože. Tu odstartovali svým hutným death metalem dánští Taphos. Důkaz, že crossover thrash nevymřel, přinesli maskovaní cvoci Dr. Living Dead a na tenké hranici mezi metalem a punkem balancovali slovenští Čad.
Čtvrtstoletí na scéně oslavili v Josefově maďarští Ektomorf a nálož deathmetalové brutality přivezli belgičtí Aborted. Mezi další zástupce thrashmetalových velikánů patřili němečtí Destruction, emocemi nabitý set pak předvedli britští alternativci pod taktovkou bratrů Cavanaghových Anathema.
Večer odstartovalo další velké jméno z řady zástupců NYHC Agnostic Front. Ti jsou na scéně už úctyhodných pětatřicet let a ani za tu dobu jejich vystoupení neztratila nic ze své energičnosti a nekompromisního HC diktátu. Svůj set zakončili snad už tradičně songem Blitzkrieg Bop od ikonických Ramones.
Řízný hardcore na pódiu vystřídala duchovní očista v podobě vystoupení neofolkových Heilung. Soubor, který jako texty zpracovává starodávné formule a k dosažení přesvědčivosti i zaříkávadla nalezená na archeologických vykopávkách, používá jako nástroje všemožné zvuky od tekoucí vody, chrastění lidských kostí či rekonstruovaných mečů a štítů z archeologických nálezů, rámové bubny či bronzové prsteny.
Po dvou letech se na Brutal vrátili i velikáni extrémního metalu, norští Emperor, hudebně-hororovými dimenzemi vás protáhli Angláni Electric Wizard a uhrančivý irský black předvedli Primordial.
Čtvrtek na menší stage patřil zejména progresivcům s nádechem djentu After The Burial, solidní brutal death předvedli jihoafričtí Vulvodynia a skvělým vystoupením se mohli pochlubit i norští Taake, patřící ke špičce blackmetalového žánru. K vrcholům pak bezesporu patřilo i vystoupení skvělých šílenců Iron Reagan.
Vytrvalý déšť, po kotníky v bahně a toika plující davem
Sobotní dopoledne dalo už tradičně prostor na Brutalu grindu. Fanoušci tak jdou do kotle vybaveni nezbytnými wc štětkami a omotáni a porůznu nazdobeni metry toaletního papíru. Volba padla tentokrát na českobudějovickou partu srandistů Gutalax a pořadatelé si mohli gratulovat za šťastnou ruku při výběru, protože jejich vystoupení se zcela jistě zapíše do historie (nejen) festivalových análů.
Borci se totiž nechali na pódium dopravit v samotných toikách a aby toho nebylo málo, jednu z nich poslali mezi rozvášněný a skandující dav. Kabinu plující davem nad hlavami fanoušků opravdu jen tak někde neuvidíte a tento čin se již teď stal hitem na sociálních sítích, po kterých kolují nejen videa přímo z místa činu, ale stal se i námětem nejednoho vtipného memu, jež se na různých stránkách objevují i za hranicemi Česka.
Ani intenzivní déšť neodradil fanoušky od toho, aby si poslední festivalový den náležitě užili. Oblečení do pláštěnek a nohama v bahně si nenechali ujít vystoupení západočeských Mallephyr, německých thrashmetalistů Exumer, jejich brazilských kolegů Violator či veteránů žánru, amerických Demolition Hammer, doplněné o progresivce Animals As Leaders či norské industrialisty Combichrist, kteří se kvůli problémům s dopravou na pódiu prohodili s původně avizovanými Anaal Nathrakh.
Závěrečnému večeru vévodily řecké ikony melodic black metalu Rotting Christ a se svou dávkou specifického black metalu plného bezútěšnosti, pochmurnosti a nihilismu se představila polská formace Mgła.
Fanoušci si rovněž mohli vychutnat vystoupení legendy legend, zakladatele grindcoru Napalm Death, kteří svou hudbou baví už dlouhých třicet let, a k zlatému hřebu večera patřilo vystoupení britských Carcass, kteří svou tvorbou ovlivnili několik hudebních generací. Na úplný závěr pak dorazili jejich kolegové z Ostrovů, maniaci Anaal Nathrakh, kteří předvedli svůj set plný šílenství, temnoty a nefiltrovaných emocí.
Menší stage si pak závěrečný den podmanili japonští Violent Magic Orchestra, opilecký thrash přivezli němečtí Tankard a v čele s charismatickou Larissou Stupar se předvedli například britští Venom Prison.
Během pěti dnů se tak na pěti pódiích vystřídalo více než 130 kapel a našlapaný line-up byl jasným důkazem toho, že Brutal Assault patří mezi špici evropských festivalů velkého formátu.
Když festival není jen o hudbě a na každém detailu záleží…
Jak už zaznělo, Brutal Assault je jedinečný nejen svou unikátní lokalitou a nadupanou rozmanitou sestavou, jež nemá headlinera, ale především svou celkovou atmosférou.
Během jeho konání se na celý jeden týden promění celé městečko, které jím doslova žije. Záleží na každém detailu, ať už jde o prvek luciferium na páskách či obrácené kříže na stanech první pomoci. Samozřejmě nesmí chybět ani nazgúlové, jež se zapálenými pochodněmi střeží hradby pevnosti. Pořadatelé navíc rok co rok rozšiřují její prostory a pro své návštěvníky připravují i jiné formy vyžití.
Kromě již tradiční chill out zóny, která bývá součástí každého většího festivalu a jež má sloužit k odpočinku zmožených návštěvníků, tak je v Josefově možnost využít nejen bohaté nabídky jídel a pití či nákupu oblečení a doplňků v nepřeberném množství stánků, ale navštívit i různé kavárny, čajovny, umělecké výstavy a workshopy.
Své stánky zde měly například i projekt stříhající hřívy metalistů pro onkologicky nemocné pacienty nebo organizace OBRAZ zabývající se ochranou zvířat. Tradičně lze zavítat i do horor kina, které nabízí pestrý program pro milovníky filmu. K letošním novinkám patřila možnost návštěvy Fear Housu či sekce arkádových her.
Junktown: daleko za hranicí běžného vnímání vám přinášíme svou vizi postapokalyptického světa
Mezi jednu z největších a nejzajímavějších atrakcí však letos bezesporu patřila sekce Junktownu. V malém městečku ve stylu Šíleného Maxe plném špíny, rzi, oleje a lebek obětí (jak se na každý takový správný prostor patří) se mohli návštěvníci zúčastnit různých workshopů, nechat se pomalovat ve válečných barvách či ochutnat smažené červy.
Nechyběly hrací automaty a chytit šlo i tričko vystřelené z kanónu. Mezi divácky nejatraktivnější pak patřily zápasy v bahně, které potěšily nejen mužskou část publika, která byla neméně nadšena z vozového parku.
Několikrát denně pak pro festivalové hosty probíhala show, při které se tančilo, bojovalo, svářelo a tůrovalo motory. Vzduchem nasáklým spálenou naftou létaly jiskry. Zástupci netradičního festivalu, který se koná od roku 2015 v prostorách RZ Bratronice, tak přivezli návštěvníkům svůj malý kousek vize postapokalyptického světa.
Děkujeme a zase za rok
Brutal Assault vznikl původně jako malá akce na Moravě a často měnil místo svého konání. Přelom přinesl rok 2006, kdy díky atraktivnímu programu do Svojšic u Přelouče dorazilo sedm tisíc lidí, po přesunu do Josefova návštěvnost ještě vzrostla. Například vloni dorazilo asi devatenáct tisíc příznivců tvrdé hudby, o rok dříve zhruba dvacet tisíc. Letos si tento jedinečný festival nenechalo ujít rekordních třiadvacet tisíc lidí.