Moravskoslezská metropole vítá posluchače soudobé vážné hudby. Ostravské Dny nové opery (NODO) lákají na světové premiéry, jež přímo pro festival napsali Rudolf Komorous a Daniel Lo. Vůbec poprvé bude ke slyšení a vidění také přes sedmdesát let starý opus Aloise Háby Přijď království Tvé. Na jedinou šestinotónovou operu v dějinách si dosud nikdo netroufl.
Přijď království Hábovo. Festival NODO si troufá na jedinou šestinotónovou operu v dějinách
Ostravské centrum nové hudby při skladateli a dirigentovi Petru Kotíkovi pořádá festival New Opera Days Ostrava (NODO) ve spolupráci s Národním divadlem moravskoslezským již počtvrté, vždy jednou za dva roky. Cílem je přispívat k rozvoji opery a představovat její možnosti a podoby ve 21. století veřejnosti.
Aktuální ročník se uskuteční mezi 24. a 28. červnem. V pěti večerech zazní například hudba Salvatora Sciarrina, Juliuse Eastmana či Johna Cage. Nejočekávanějším večerem je však již ten zahajovací, při němž se premiéry dočká dosud nikdy nehraná opera Aloise Háby Přijď království Tvé. Festival chce počinem přispět k oslavám století národního státu.
Hába, mnohými považován za nejexperimentálnějšího českého skladatele, patří k průkopníkům mimo jiné na poli mikrotonální, přesněji řečeno mikrointervalové hudby. Přijď království Tvé je jedinou operou v dějinách hudby, která je částečně šestinotónová. To znamená, že intervaly mezi tóny jsou menší než obvykle, což muzikantům bezprecedentně ztěžuje práci.
Krom toho se v opeře využívají specifické nástroje včetně šestinotónového harmonia, jehož koupi kdysi podpořil Tomáš Garrigue Masaryk. Odborníci si dokonce vzhledem k náročnosti partitury nejsou jisti, zda komponista při psaní díla, které sám označil za svůj tvůrčí vrchol, vůbec počítal s jeho uvedením.
- Jako mikrotonální, lépe však mikrointervalová se označuje taková hudba, v níž se vyskytují menší vzdálenosti mezi dvěma tóny, než je jinak běžné v moderní západní hudbě. Ta využívá převážně temperované ladění, které dělí oktávu na 12 stejně velkých dílů, půltónů. Existují však i jiné možnosti. Každý půltón je například možné ještě dále rozdělit na polovinu, čímž vznikne systém 24 čtvrttónů. Když se oktáva rozdělí na 36 dílů, hovoří se o šestinotónech.
Kromě extraordinérních hudebních nároků se opera Přijď království Tvé vymyká i myšlenkově. Hába v ní představuje prazvláštní fúzi křesťanského mysticismu, antroposofismu Rudolfa Steinera a marxismu. Opera nese podtitul Nezaměstnaní a tematizuje velkou hospodářskou krizi.
Děj je spíše symbolický než dramatický: vykořisťování člověka kapitalismem, technikou a válkou má ukončit všeobecné prozření a ustavení Kristova království na zemi. „Kristus se musel schovat do ušmouraných proletářů, aby zvítězil. Církve ho uložily do hrobu,“ napsal o opeře Hába.
„Hábova cílevědomost, neústupnost, tvůrčí odvaha a široké mezinárodní kontakty znamenaly pro meziválečnou československou kulturu obrovský a mnohostranný potenciál a z jeho impulzů těžily další tvůrčí generace,“ napsala o skladateli hudební vědkyně Vlasta Reittererová. „Provedení opery Přijď království Tvé znamená oživení dokumentu výrazné, progresivní etapy vývoje české hudby,“ vysvětlila, proč je třeba se s Hábovou operou po tolika letech konfrontovat.
Jak zpívá Němý kanár?
Na aktuálním ročníku festivalu bude mít světovou premiéru také komorní opera Němý kanár podle dadaistické hry Georgese Ribemont–Dessaignese. Přímo pro ostravský festival ji napsal šestaosmdesátiletý skladatel Rudolf Komorous, který avizoval, že ji považuje za rozlučku s komponováním.
Komorous je autorem řady skladeb – symfonií, komorních kompozic, kusů sborových, klavírních i elektronických a rovněž oper. Jeho tvorba se v České republice příliš nehraje, možnost se s ní seznámit mají posluchači především na akcích pořádaných Ostravským centrem nové hudby.
Známější je Komorousova práce v Kanadě, kam emigroval v roce 1969. Ještě ve vlasti spolu s Karlem Neprašem, Janem Koblasou a Bedřichem Dlouhým založil klub Šmidrové, který oponoval makabralitě 50. let estetikou divnosti a recesí čerpající ze surrealismu a dadaismu. Dadaistický Němý kanár tak svádí k myšlenkám o Komorousově návratu k estetice, z níž po druhé světové válce čerpal, a interpretaci ukončení jeho skladatelské činnosti jako uzavření kruhu.
Líčení mrtvol v dole Hlubina
Rovněž komorní opera skladatele Daniela Lo A Woman Such as Myself bude mít v Ostravě světovou premiéru. Vychází z povídky jedné z nejznámějších čínských spisovatelek Xi Xi. Hrdinka příběhu pracuje v pohřebním ústavu, kde líčí zesnulé. Libreto se odvíjí v podobě dlouhého, přelétavého vnitřního monologu, jehož jednotlivé části propojují volné asociace. Opera tak přejímá volně plynoucí strukturu, která odráží vyprávěcí model předlohy.