Brno - Osmadvacet let, čtrnáct tanečních partnerů a šest nominací na Thálii. Tak by se dala vyčíslit kariéra primabaleríny Jany Přibylové. Svůj život zasvětila tanci a Brnu. V neděli večer se šestačtyřicetiletá baletka rozloučila před zaplněným hledištěm Janáčkova divadla s aktivní kariérou. Výjimečné tanečnici vestoje aplaudovala tisícovka diváků.
Poklona primabaleríně. Jana Přibylová se rozloučila s jevištěm
Za zvuků Chopina v neděli dotančila na prknech brněnského Janáčkova divadla primabalerína Jana Přibylová. Šestačtyřicetiletá baletka ukončila aktivní kariéru ve stejném divadle, v jakém ji v roce 1986 začala. „Moje první role byla Swanilda v Coppelii,“ vzpomínala baletka, která 25 let brávala své baletní špičky ze stejného stolku v divadelní šatně.
Vzpomíná ale i na další role, nejvíc na snad nejklasičtější balet – Labutí jezero. „Je to pro mě srdcová záležitost. Každou roli jsem měla svým způsobem za vlastní, ale ta bílá labuť je pro mě obraz čistoty, lásky a krásy,“ myslí si Přibylová, která za dvojroli Odetty-Odilie získala v roce 1999 cenu Thálie. Za dalších pět rolí si vysloužila nominaci.
Divadlo vzdalo výjimečné tanečnici hold nedělním představením Révérence (poklona). Na jevišti se postupně spolu s Janou Přibylovou objevili všichni její současní i bývalí taneční partneři. Mezi nimi i sólista Národního divadla Praha Michal Štípa, se kterým Přibylová tančila balet Romeo a Julie. „Původně s Michalem Štípou nechtěla tančit, že je pro ni moc mladý. Ale já si myslím, že mladí partneři do ní vlili mladou krev,“ uvedl bývalý umělecký šéf baletu a ředitel Národního divadla Brno Zdeněk Prokeš.
Přibylová nakonec s o 11 let mladším Štípou tančila dlouhých 15 let. „Byla a je úžasná. Nemohl jsem si přát lepší taneční partnerku. Ona je osoba, která by se pro balet rozdala,“ chválil si Štípa. „Když máte protějšek, se kterým si rozumíte, to je krásná… ani ne práce, to je další život,“ dodala Přibylová.
Délkou své kariéry překonala Jana Přibylová všechny současné tuzemské baletní sólistky. „A rozhodně to není nějaký ústup ze slávy. Jana skutečně odchází na vrcholu kariéry,“ myslí si Prokeš. „Tělo jí vystavilo účet. Díky tomu, co si v mládí napracovala a neoklamala, byla její kariéra delší,“ potvrzuje i současný umělecký šéf baletu Mário Radačovský.
S výjimkou jediné sezony Přibylová Národní divadlo Brno nikdy neopustila. A neopustí ho ani jako „baletka v důchodu“. V divadle bude jako baletní mistr předávat své zkušenosti mladším kolegům. „Chtěla bych jim předat, že bez píle to nejde. A vštípit jim, že člověk musí být poctivý sám k sobě a nic si nenalhávat, protože na jevišti se všechno ukáže,“ komentovala své plány Přibylová. „Říká se, že každý jsme nahraditelný. Ale Jana je nenahraditelná. Ta dáma svým talentem dalece přesahuje hranice této země,“ uzavřel Radačovský.