Pode Bal pověsili soudce Sváčka v DOX

Praha – Umělecká skupina Pode Bal představuje další projekt navazující na své dvě předchozí známé kontroverzní výstavy Malík Urvi. Tehdy vystavovala portréty soudců a státních zástupců, kteří byli i před revolucí i po ní v důležitých funkcí ve státě. Svojí třetí akcí tentokrát upozorňuje na soudce Jana Sváčka.

Skupina Pode Bal vyvěsila na fasádu Centra současného umění DOX obří plakát s podobiznou soudce Jana Sváčka. Na billboard zároveň umístila text, který připomíná Sváčkovu komunistickou minulost. Vyjádřila tak nesouhlas s jeho kandidaturou do Ústavního soudu. Sváček by měl nahradit místopředsedkyni Elišku Wagnerovou, které v březnu končí mandát.

Na uvolněné místo ho prosazuje jako jediného kandidáta prezident Václav Klaus. „V tomhle případě je skutečně celá tato kandidatura nemorální jak z hlediska Václava Klause, že vůbec ho takováhle věc napadne, i samozřejmě z hlediska toho soudce, že návrh přijal,“ podotýká Michal Šiml ze skupiny Pode Bal.

2 minuty
Reportáž Ivy Němcové
Zdroj: ČT24

Proti soudcově jmenování se již vyslovily senátní výbor pro lidská práva a ústavněprávní výbor. Senát jako celek má o kandidatuře rozhodnout 8. února. Minimálně do té doby bude také Sváčkův portrét na fasádě DOX viset. Zda tam zůstane i poté, není podle mluvčí galerie Michaely Šilpochové jasné.

„Akce navazuje na naší výstavu Malík Urvi, která byla o soudcích a státních zástupcích, kteří se zapletli s komunistickým režimem. V tomto případě se snažíme jakousi občanskou aktivitou pokračovat v tom, co jsme začali,“ uvedl člen skupiny Pode Bal Petr Motyčka. Podle umělce měl Sváček před rokem 1989 z pozice náměstka obvodního soudu na starosti také postihovat odpůrce totalitního režimu za demonstrace nebo šíření nezávislé literatury.

Předseda Městského soudu v Praze Jan Sváček
Zdroj: ČT24

Sváček řekl, že jeho předchozí práci prověřovali již při jeho jmenování předsedou obvodního soudu v roce 1990 a předsedou městského soudu v roce 1999. „V případě jakýchkoli pochybností by k uvedeným jmenováním nedošlo. Motivaci těch, kteří mě lživě obviňují, neznám, proto se k ní nemohu vyjádřit,“ uvedl. Dodal, že ani netuší, odkud skupina informace o jeho údajné minulosti vzala.

Skupina Pode Bal společenské dění v České republice komentovala již koncem 90. let prostřednictvím plakátů mířících proti extremistickým stranám či plakátů připomínajících třicáté výročí sovětské okupace Československa. Do povědomí širší veřejnosti se skupina dostala výstavou Malík Urvi v roce 2000, kdy vystavila 36 portrétů lidí, kteří i přes svoji komunistickou minulost zastávali významné veřejné posty. V roce 2010 pak připravila skupina pokračování výstavy.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Egyptští experti žádají evropská muzea o navrácení starověkých artefaktů

V Egyptě odstartovala nová kampaň, která vyzývá evropská muzea k navrácení řady starověkých exponátů odcizených během období evropského kolonialismu, píše deník Arab News. Iniciativa přichází krátce po otevření nového Velkého egyptského muzea.
před 1 hhodinou

„Humor pomáhá udržet si zdravý rozum“. Mladí Ukrajinci u fronty točí filmy

Válka jim vzala domovy, bezpečí i dětství. Projekt Generace Nika nabízí filmové školení pro mladé Ukrajince žijící u válečné fronty. Pod dohledem profesionálů točí krátké filmy, režírují je, píší scénáře a hrají hlavní role. U zrodu projektu byl tragický příběh básnířky a malířky Veroniky. „Nika pro mě byla symbolem té generace, s kterou pracujeme,“ říká autor projektu, kameraman ČT Vojtěch Hönig.
před 2 hhodinami

Rekonstrukce pražské Invalidovny může začít. Chybí už jen pokyn ministerstva

Obnova pražské Invalidovny s dostavbou moderní přístavby má začít v roce 2026. Projekt za více než dvě miliardy korun bude největší investiční akcí v historii Národního památkového ústavu. Ten má podporu nové vlády a nyní čeká už jen na souhlas ministerstva kultury, aby mohl vyhlásit tendr na dodavatele stavby. Veřejnosti by se Invalidovna mohla otevřít v roce 2030.
před 9 hhodinami

Safíry z Cejlonu? Loupež v Louvru připomněla koloniální dluhy

U šperků ukradených z Louvru není zajímavé jen, kdo je vzal, ale i kde se vzaly. Objevují se totiž čím dál hlasitější otázky po původu těchto artefaktů. Loupež v pařížském muzeu přitáhla pozornost k jejich koloniální minulosti.
před 23 hhodinami
Načítání...