Zůstat, nebo odejít? Otázka spojená s limity, které umělcům nastavuje tvorba v regionu, dál od větších měst. Ostravská galerie Plato si ji pokládá prostřednictvím výstavy nejmladší výtvarné generace spojené s ostravským regionem. Malbu, sklo, ale i hudební vydavatelství představuje galerie pod názvem Slyším růst trávu.
Plato vystavuje „trávu", kterou slyší růst v Ostravě. Mladí umělci reflektují kafkovské úřady i zkamenělé galerie
Kurátory Jakuba Adamce a Marka Pokorného zajímají limity spojené s regionální tvorbou. „Jsou startovní podmínky či řídká kulturní infrastruktura handicapem, anebo mohou v delším časovém úseku poskytnout šanci na zpomalení a kvalitu života, která není poměřována výkonem? Jak kombinovat zkratky vedoucí k úspěchu s obtížnějšími strategiemi, které mohou, ale nemusejí souviset s fenoménem outsiderství?“ ptají se.
Komentář zkamenělých institucí
Výstava Slyším růst trávu představuje celkem osm umělců a platforem, spojuje je příslušnost k nejmladší výtvarné generaci nebo studium na ostravské Fakultě umění.
Výstava začíná už před galerií, kde návštěvníci nemohou přehlédnout několik balíků slámy. Jsou součástí instalace Lukáše Kleberce, která pokračuje i v interiéru, kde k výhledu na slámu vede dřevěné pódium. Vedle něho stojí strašák.
„Je to komentář ke kamennosti institucí našeho typu, i když my se za takovou instituci nepovažujeme,“ vysvětluje kurátor a ředitel galerie Marek Pokorný.
Zkušenost absolventa s kafkovskými úřady
Některá díla vznikala přímo pro tuto výstavu, jiná třeba jako ročníkové a absolventské práce. Sabina Knetlová do Plata umístila své sochy z betonu, Dominika Dobiášová ve svých malbách reflektuje zkušenosti čerstvého absolventa vysoké školy.
„Hned jsem musela oběhat úřady, bylo to náročné, chtěla jsem zachytit ty instituce, autority. Je to odkaz kafkovskému Procesu,“ doplňuje. V ostravské galerii představuje i objekt z foukaného skla, ten má být zamyšlením nad hierarchickým uspořádáním světa.
Svá díla vystavují v Plato také další absolventi z ostravské Fakulty umění: Eliška Kupcová a Zalesak se věnují grafickému designu, Martina Strakošová pracuje s multimédii a performancí.
Součástí výstavy jsou rovněž prezentace labelů Gin&Platonic a Korobushka Records. Kurátoři tak chtěli postihnout rozmanitost širší „ostravské“ scény a provázanost výtvarných umělců s jiným druhem umění.
Zamyšlení nad sebestylizací i osudem Ukrajiny
Výstava Slyším růst trávu zároveň otevírá nový cyklus galerie s názvem K aktuálním problémům místních zdrojů. K vidění bude do 16. dubna, stejně jako další dvě souběžné exozice prezentující současné umění.
Umělci zastoupení na mezinárodní výstavě Měli nás za živé a prchali s křikem pracují s fenomény sebestylizace. Pod názvem „Nechť dlouhá. Cesta. Vede. Ke. Schodům v. Nebesích“ návštěvníci najdou zamyšlení ukrajinských umělců a umělkyň nad osudem jejich země.