Performer žaluje newyorské muzeum. Návštěvníci ho prý obtěžovali, když byl nahý

Umělec John Bonafede podal žalobu na Muzeum moderního umění (MoMA) v New Yorku. Tvrdí, že pracovníci instituce ho nedostatečně ochránili před sexuálním obtěžováním ze strany návštěvníků, kteří se kolem něho – nahého – museli protahovat v úzkých dveřích. Performance byla v roce 2010 součástí retrospektivy jedné z nejvýznamnějších současných osobností konceptuálního umění Mariny Abramovičové.

Padesátiletý John Bonafede požaduje odškodnění za citové strádání, narušení kariéry, ponížení a další škody. Dílo s názvem Imponderabilia, na němž se podílel, vyžaduje, aby dva nazí umělci stáli proti sobě, mlčky a nehybně, v úzkých dveřích, kterými se návštěvníci mají protáhnout, pokud chtějí vstoupit do galerie.

Vyhrocené umění ano, ale bezpečně

Podle žaloby byl Bonafede sexuálně obtěžován pěti návštěvníky muzea. Šlo většinou o starší muže, jeden z nich pracoval prý v muzeu, nakonec byl vyhozen. Čtyři z nich nahlásil performer ochrance MoMA, která problémové návštěvníky z galerie vykázala, stojí v žalobě. Páté napadení ochranka přímo viděla. Umělec byl také svědkem, kdy další performerku návštěvník políbil, aniž by se jí zeptal na souhlas.

Bonafede v soudním podání uvedl, že pracovníci MoMA „zavírali oči“ před útoky a vytvářeli nepřátelské pracovní prostředí, v němž se od umělců očekávalo, že se podřídí jednání neukázněných diváků.

Bonafedův právník prohlásil, že bude požadovat soudní proces s porotou a odškodnění. „John věří, že by se ve významných institucích mělo objevovat takovéto vyhrocené umění,“ vysvětlil. „Ale jeho cílem je zajistit, aby bylo o performery řádně postaráno a aby byla zajištěna jejich bezpečnost.“ Sám Bonafede působí stále jako performer, svá díla prezentuje v komorních prostorech po celém New Yorku, studuje rovněž tibetské malířství.

Mluvčí MoMA podle listu The New York Times na žádost o komentář nereagovala. K obvinění se nevyjádřila ani autorka díla Marina Abramovičová, na ni se ale žaloba nevztahuje.

Nazí performeři znamenají problém

Abramovičová se označuje za „babičku performance“. Ve své tvorbě pokouší hranice svého těla a mysli a často se objektem stávají i samotní diváci. Výstava v MoMA z roku 2010 s názvem The Artist Is Present patřila v novodobé historii k významným muzejním výstavám, které přispěly k uznání performance ve světě umění a ze srbské umělkyně udělala globální hvězdu.

Výstava však byla pro mnoho performerů vyčerpávající. Někteří účastníci hlásili, že v galeriích omdlévali, a muzeum z toho důvodu později zkrátilo jejich program. Jiní si stěžovali, že se hosté nevhodně dotýkali jejich těl a měli nevhodné poznámky o jejich vzhledu.

Marina Abramovičová
Zdroj: Reuters/Gleb Garanich

MoMA tehdy uvedla, že si je „dobře vědoma problémů, které představuje přítomnost nahých performerů v galeriích“ a že proběhla jednání, „aby bylo zajištěno, že se účinkující budou v galeriích cítit vždy komfortně“.

Žaloba uvádí, že performeři ještě před zahájením výstavy při jednání o smlouvě vyjádřili dopisem muzeu své obavy z obtěžování. V době jejího konání pak o nevhodném chování návštěvníků informovala i zpravodajská média. O sexuálních útocích se diskutovalo v newyorské umělecké a performerské komunitě, stojí rovněž v žalobě.

Muzeum nicméně prý nepřijalo ani poté opatření, které by performery dostatečně ochránilo, například neinformovalo návštěvníky předem, že dotyky nejsou povoleny. Přibližně po měsíci trvání výstavy muzeum vytvořilo příručku, v níž byly popsány postupy, jak mají účinkující upozornit zaměstnance muzea, pokud se necítí bezpečně nebo se jich někdo nevhodně dotýkal.

Rozporuplné pocity, komentovala Abramovičová úpravy svých děl

Dílo Imponderabilia, jehož se týká zmíněná žaloba, představila Abramovičová poprvé v roce 1977 spolu se svým milencem a spolupracovníkem Ulayem. Nedávno toto dílo vystavila Královská akademie umění v Londýně, kde bylo inscenováno s drobnými úpravami a s rotujícím obsazením téměř čtyřicítky performerů. Pokud se návštěvníci cítili nepříjemně, když procházeli mezi nahým mužem a ženou, mohli projít jiným vchodem vlevo a tento zážitek vynechat.

V rozhovoru u příležitosti retrospektivní výstavy v Londýně Abramovičová deníku The New York Times řekla, že s touto galerií absolvovala „miliony schůzek“, na nichž dělala kompromisy, aby mohla být vystavena díla jako Imponderabilia. Uvedla, že tyto změny v ní zanechaly rozporuplné pocity ohledně úpravy jejích uměleckých děl.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Na „něco menšího“ Pú pomyslel před sto lety. Nebyl to ale žádný med

Na Štědrý den roku 1925 se představil dnes jeden z nejslavnějších medvědů na světě. List London Evening News totiž otiskl povídku, kterou britský autor Alan Alexander Milne napsal o hračce svého syna. Hlavní hrdina se jmenoval Medvídek Pú. A i když tisíce dětských čtenářů hloupoučké zvířátko měly a mají rádi, těm nejbližším, včetně autora, přinesla jeho sláva i dost frustrace.
24. 12. 2025

Filmové písničky postupně lidoví, pohádky by se bez hudby neobešly

Česká televize na Štědrý den představí novou pohádku Záhada strašidelného zámku – v hlavních rolích s Oskarem Hesem a Sofií Annou Švehlíkovou. Hudbu k pohádce Ivo Macharáčka, bez níž by se přirozeně neobešla, složil Jan P. Muchow. Mnoho filmových písní z pohádek přitom časem zlidovělo a staly se přirozenou součástí repertoáru jejich interpretů. Mezi nimi třeba Kdepak ty ptáčku hnízdo máš z klasiky Tři oříšky pro Popelku nebo Miluju a maluju z Šíleně smutné princezny.
23. 12. 2025

Pařížský Louvre po krádeži šperků umístil na okna mříže

Pařížské muzeum Louvre nechalo nainstalovat mříže na okna galerie, kudy se dovnitř muzea před dvěma měsíci dostali lupiči, informuje agentura AFP. Při krádeži z 19. října pachatelé odcizili šperky v hodnotě 88 milionů eur (2,1 miliardy korun). Muzeum po loupeži zavádí přísnější bezpečnostní standardy.
23. 12. 2025

Zemřel Vince Zampella. Udával směr moderních videoherních stříleček

Při autonehodě v Kalifornii zemřel Vince Zampella, vývojář, který stál za řadou ikonických videoherních sérií, mimo jiné Call of Duty nebo nejnověji Battlefield. Zemřel ve věku 55 let při nehodě svého Ferrari na dálnici severně od Los Angeles. Úmrtí Zampelly potvrdila společnost Electronic Arts, vlastník herního studia Respawn Entertainment, které Zampella založil.
23. 12. 2025

Anděl Páně už dvacet let baví miliony „nenapravitelných hříšníků“

Od premiéry pohádky Anděl Páně uplynula letos dvě desetiletí. V televizi ji diváci viděli na Štědrý večer o rok později. Dnes už je tento příběh evergreenem vánočního programu, stejně jako pokračování, které vzniklo před dekádou. A tvůrci v čele s režisérem Jiřím Strachem a herci Ivanem Trojanem a Jiřím Dvořákem od té doby dostávají otázky, jestli dojde i na Anděla Páně 3.
23. 12. 2025

Zemřel britský hudebník Chris Rea, bylo mu 74 let

Ve věku 74 let v pondělí ráno po krátké nemoci zemřel britský kytarista a zpěvák Chris Rea, sdělil portálu BBC a agentuře PA mluvčí rodiny. Hudebník s charakteristickým chraplavým hlasem se proslavil mimo jiné písněmi The Road to Hell, Julia či Driving Home For Christmas. Svou bluesrockovou tvorbu představil několikrát i v Praze.
22. 12. 2025Aktualizováno22. 12. 2025

KVÍZ: Nejen Pelíšky. Jak dobře znáte vánoční filmovou klasiku?

Ve svátečním programu České televize nemůže chybět ani tuzemská filmová klasika. Například Štědrý večer si už mnozí diváci ani nedovedou představit bez Pelíšků. A i letos pobaví během Vánoc oblíbené komediální tituly. Ověřte si v přiloženém kvízu, jak dobře je opravdu znáte.
22. 12. 2025

Třetí díl Avatara je v kinech, v plánu jsou další

Kina po světě i v Česku promítají film Avatar: Oheň a popel – další část jedné z nejdražších filmových sérií. Oscarový režisér James Cameron má v plánu další dvě pokračování, osud náročného projektu je ale nejistý.
21. 12. 2025
Načítání...