Ohlédnutí za Cannes: (Ne)jsme jedna rodina. Ceny si odnesli zloději důstojného života

Rodina, rasismus, chudoba a migrace – tato důležitá témata letos ocenil 71. filmový festival v Cannes. Na první pohled působí jako tematická tříšť, ale mnoha promítaným snímkům, nejen těm, které získaly ceny, se povedlo je propojit.

Vítězný japonský film Zloději (Manbiki Kazoku, režie Hirokazu Kore'eda) – jehož název by bylo možná přesnější přeložit podle francouzské verze jako Rodinná záležitost – vypráví o rodině. O jedné divné rodině, jak postupně zjišťujeme. Před divákem se odhalují osamělci a nalezenci, kteří se dali dohromady, mají se rádi a fungují tak dobře, jak se na rodinu patří. Jenže zatímco běžní lidé věci nakupují, oni je do obchodů chodí krást, protože na ně zkrátka nemají.

Kore'eda filmem upozorňuje na skutečnost, že v mnohamilionovém vyspělém Japonsku se vyskytují ve velké míře lidé osamocení a chudí a že státní systém je schopen absolutně ignorovat potřeby jedince. V precizně vybudovaném snímku není zbytečná scéna a nevěrohodné momenty. Navíc zůstává pro diváka srozumitelný.

Rodina, kde nejsou peníze, a proto přežívá, jak se dá, je také tématem třetího z nejvýše oceněných filmů, libanonsko-francouzského dramatu Kafarnaum (Capharnaüm). Název nese podle vesnice, kde žil a uzdravoval Ježíš. Příběh se odehrává v Bejrútu, mezi chudinou a uprchlíky.

Dvanáctiletý Jonas zažaluje své chudé a negramotné rodiče za to, že mu dali život a plodí další děti do této mizérie. Uteče z domova a v uprchlické čtvrti se seznámí s ilegální migrantkou z Etiopie, jíž se neplánovaně musí postarat o batole. Dětská dvojice bojuje o přežití, nikdo nemá doklady, nikdo oficiálně neexistuje, nikdo se tím pádem nemůže dobrat jakéhokoliv práva na důstojný život. Jediný, kdo se ve filmu usmívá, je batole, které se dokáže radovat ze života.

Kafarnaum sice obsahuje romantizující prvky a méně uvěřitelné momenty, ale nikdy nespadnou do klišé a nesmyslu. Natočila ho libanonská režisérka Nadine Labaki a bylo to naštěstí díky důležitému tématu, ne díky tomu, že ho zpracovala žena, proč porota vedená australskou herečkou Cate Blanchettovovu Kafarnaum vyzdvihla. V letošní silné canneské kampani pro rovnoprávné podmínky pro ženy i muže a podpoře MeToo by bylo nepřijatelné, kdyby porota filmy od ženských režisérek minula. Přesto je z výsledkové listiny vidět, že hodnotila podle kvality filmů, nikoliv podle pohlaví.

Předsudky a romantika

Velkou cenu poroty získal americký film Černoch z KKK (Blackkklansman). Nese v sobě typické americké ingredience – pobaví i vyděsí, dojde v něm na střílení i romantickou lásku, vše v takových intencích, jak to jen snese festivalový film. Námět vychází z románu afroamerického policisty Rona Stallwortha, který se v 60. letech dostal do buňky Ku-klux-klanu. Režisér Spike Lee tak přišel s tématem rasismu a vystupňovaného napětí mezi bílými a černými Američany a s jasnou kritikou současného amerického prezidenta Donalda Trumpa.

I další oceněné filmy vždy zapadají do obrazu, který maluje dnešní svět. Jak rusko-německo-polská Ajka (Ayka, režie Sergej Dvorcevoj) o ilegální Kyrgyzce v Rusku, která opustí své právě narozené dítě jen proto, aby běžela do práce a splatila dluhy, tak polsko-britská Studená válka (Cold War, režie Pawel Pawlikowski), kde emigrace rozděluje milence a jejich život, nebo íránské Tři tváře (Se Rokh, režie Džafar Panahí), které ukazují chudobu a předsudky na íránsko-tureckém pomezí.

Naděje (nejen) pro Godarda

Porota vytvořila i speciální Zlatou palmu pro legendárního sedmaosmdesátiletého francouzského režiséra Jeana-Luca Godarda. Jako by tím porotci chtěli v jednom sdělení zdůraznit varování, která ze světa přicházejí.

Ocenění dostal Godard za drama Kniha obrazů (Le Livre d'image). Filmová koláž upozorňuje na stav současného světa a varuje lidstvo před nebezpečím. Potřebnou naději v neveselých vyhlídkách divákům v jistém smyslu předkládají právě ostatní vítězné snímky. Sdělují totiž: ať už rodina a děti vypadají jakkoliv, těžkosti světa můžou zvládnout právě ony.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Na „něco menšího“ Pú pomyslel před sto lety. Nebyl to ale žádný med

Na Štědrý den roku 1925 se představil dnes jeden z nejslavnějších medvědů na světě. List London Evening News totiž otiskl povídku, kterou britský autor Alan Alexander Milne napsal o hračce svého syna. Hlavní hrdina se jmenoval Medvídek Pú. A i když tisíce dětských čtenářů hloupoučké zvířátko měly a mají rádi, těm nejbližším, včetně autora, přinesla jeho sláva i dost frustrace.
24. 12. 2025

Filmové písničky postupně lidoví, pohádky by se bez hudby neobešly

Česká televize na Štědrý den představí novou pohádku Záhada strašidelného zámku – v hlavních rolích s Oskarem Hesem a Sofií Annou Švehlíkovou. Hudbu k pohádce Ivo Macharáčka, bez níž by se přirozeně neobešla, složil Jan P. Muchow. Mnoho filmových písní z pohádek přitom časem zlidovělo a staly se přirozenou součástí repertoáru jejich interpretů. Mezi nimi třeba Kdepak ty ptáčku hnízdo máš z klasiky Tři oříšky pro Popelku nebo Miluju a maluju z Šíleně smutné princezny.
23. 12. 2025

Pařížský Louvre po krádeži šperků umístil na okna mříže

Pařížské muzeum Louvre nechalo nainstalovat mříže na okna galerie, kudy se dovnitř muzea před dvěma měsíci dostali lupiči, informuje agentura AFP. Při krádeži z 19. října pachatelé odcizili šperky v hodnotě 88 milionů eur (2,1 miliardy korun). Muzeum po loupeži zavádí přísnější bezpečnostní standardy.
23. 12. 2025

Zemřel Vince Zampella. Udával směr moderních videoherních stříleček

Při autonehodě v Kalifornii zemřel Vince Zampella, vývojář, který stál za řadou ikonických videoherních sérií, mimo jiné Call of Duty nebo nejnověji Battlefield. Zemřel ve věku 55 let při nehodě svého Ferrari na dálnici severně od Los Angeles. Úmrtí Zampelly potvrdila společnost Electronic Arts, vlastník herního studia Respawn Entertainment, které Zampella založil.
23. 12. 2025

Anděl Páně už dvacet let baví miliony „nenapravitelných hříšníků“

Od premiéry pohádky Anděl Páně uplynula letos dvě desetiletí. V televizi ji diváci viděli na Štědrý večer o rok později. Dnes už je tento příběh evergreenem vánočního programu, stejně jako pokračování, které vzniklo před dekádou. A tvůrci v čele s režisérem Jiřím Strachem a herci Ivanem Trojanem a Jiřím Dvořákem od té doby dostávají otázky, jestli dojde i na Anděla Páně 3.
23. 12. 2025

Zemřel britský hudebník Chris Rea, bylo mu 74 let

Ve věku 74 let v pondělí ráno po krátké nemoci zemřel britský kytarista a zpěvák Chris Rea, sdělil portálu BBC a agentuře PA mluvčí rodiny. Hudebník s charakteristickým chraplavým hlasem se proslavil mimo jiné písněmi The Road to Hell, Julia či Driving Home For Christmas. Svou bluesrockovou tvorbu představil několikrát i v Praze.
22. 12. 2025Aktualizováno22. 12. 2025

KVÍZ: Nejen Pelíšky. Jak dobře znáte vánoční filmovou klasiku?

Ve svátečním programu České televize nemůže chybět ani tuzemská filmová klasika. Například Štědrý večer si už mnozí diváci ani nedovedou představit bez Pelíšků. A i letos pobaví během Vánoc oblíbené komediální tituly. Ověřte si v přiloženém kvízu, jak dobře je opravdu znáte.
22. 12. 2025

Třetí díl Avatara je v kinech, v plánu jsou další

Kina po světě i v Česku promítají film Avatar: Oheň a popel – další část jedné z nejdražších filmových sérií. Oscarový režisér James Cameron má v plánu další dvě pokračování, osud náročného projektu je ale nejistý.
21. 12. 2025
Načítání...