Ohlédnutí za Cannes: Může prase vyhrát festival, když nedělá umění?

Je jisté, že letošní filmový festival v Cannes dopadl dobře pro slovenský a český film – díky zařazení majoritně slovenského filmu Out do oficiálního programu a díky uměleckému řediteli MFF Karlovy Vary Karlu Ochovi v roli porotce v sekci Určitý pohled. Je ale otázka, jestli festival dopadl dobře pro evropský film, respektive pro film vůbec.

Jediné tři soutěžní tituly mohou po skončení letošního ročníku čekat distribuční kariéru. Prvním z nich je korejská Okja (Okja). Příběh čtrnáctileté dívky Miji a přítulného šestitunového geneticky modifikovaného prasátka produkoval streamingový network Netflix pro VOD – tedy pro platící zákazníky, kteří sledují film prostřednictvím internetu či televize.

Je ale možné, že ho po tlaku majitelů kin a kontroverzích v Cannes přece jen v několika teritoriích pustí v kinech (zatím se mluví o USA, Koreji a Velké Británii). Netflix má 93 miliónů předplatitelů ve 190 zemích světa, jeho vliv na diváky je těžko změřitelný.

Druhý film, který z nějakého důvodu silně promluvil k srdcím lidí, je 120 tepů za minutu (120 Battements Par Minute) francouzského režiséra Robina Campilla, ověnčený Velkou cenou poroty. Popisuje boj občanských iniciativ a HIV pozitivních aktivistů, kteří se v 80. letech snažili vyburcovat většinovou francouzskou společnost pro boj s AIDS a proti stigmatizaci narkomanů a homosexuálů. Snímek v zásadě popisuje vývoj až do roku, kdy byl objeven Kaposiho syndrom, první skutečně viditelné vředové onemocnění, které upozornilo na příchod pandemie AIDS.

A třetí může být komedie Meyerowitzovy příběhy (The Meyerowitz Stories) oblíbeného amerického režiséra Noaha Baumbacha, film, který bude letos globálně distribuovat Netflix. Možná ještě vražednické drama Nikdy jsi tu opravdu nebyl (You Were Never Really Here) v režii britské režisérky Lynne Ramsay (Cena za mužský herecký výkon a za scénář).

Netflix a Amazon (ne)jsou černé ovce

Nechci tím říct, že soutěžní filmy byly špatné. Byly prostě hodně intelektuální, někdy až příliš intelektuální. To se samozřejmě na festivalu v Cannes líbí. Je ale otázka, co se stane po festivalu se všemi těmi hezkými a ušlechtilými filmy o umění, jako byla Záře (Radiance) japonské režisérky Naomi Kawase nebo vítězný film Náměstí (The Square) švédského režiséra Rubena Östlunda. Ten vypráví o odvážném kurátorovi v uměleckém muzeu, který ale selhává s odvahou v reálném životě.

Je jisté, že dokud budou existovat v evropských zemích dotace pro distributory a pokud bude existovat síť filmových festivalů dotovaných vládami, tyto filmy se nějak uplatní. Buď na filmových festivalech, nebo v art kinech. Nicméně vkus diváků stále víc ovlivňují giganti jako Netflix nebo Amazon.

The Square (2017, režie. Ruben Östlund)
Zdroj: Magnolia Pictures

Přes odpor francouzských distributorů k této velké konkurenci se Netflixu zastala v Cannes celá řada režisérů a producentů. „Vzestup Amazonu a Netflixu znamená, že jsme uprostřed velké změny audiovize a ještě přesně nevíme, co ta změna přinese,“ řekl brazilský producent Rodrigo Teixeira. „Možná za pět let to pochopíme. Potřebujeme najít způsob, jak dělat dobré filmy za menší a střední rozpočty. Umíme dělat filmy za víc než 100 milionů dolarů a pak ty, které stojí od jednoho do 10 milionů. Ale neumíme dělat něco mezi tím. Tím říkám i to, že firmy jako Amazon dělají skvělá rozhodnutí. Ty umějí vyrobit filmy za střední rozpočet. Není třeba z nich dělat černé ovce.“

Filmy pro umění - i pro diváky?

Je smutný fakt, že film pro běžnou spotřebu a umělecký film se od sebe neustále víc a víc vzdalují. V mezinárodní distribuci měly uměleckému filmu napomoct dotace národních i mezinárodních institucí, ale jak konstatovali odborníci v Cannes, evropské umělecké snímky i přes dlouhá léta státních dotací velmi obtížně překračují hranice země (nebo zemí) svého původu.

V Cannes bylo uvedeno mnoho titulů, které mají zjemňovat ducha a cvičit intelekt diváků. Zůstává ale otázka, jak toho dosáhnou, když takové neudrží při životě diváci, tedy trh. A trh je stále silněji ovlivněn tím, co dělá Netflix, tedy žánrovými a dobrodružnými filmy.

Je možná škoda, že film o animovaném mutovaném praseti jménem Okja odešel z Cannes s prázdnou. Možná by cena pro takový – a rozhodně ne špatný snímek – ukázala, že Cannes pracuje i ve prospěch řadových diváků, kteří vlastně všechny ty krásné filmové atrakce na Riviéře platí.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Netflix se dohodl na převzetí části Warner Bros. Discovery za 72 miliard dolarů

Americký provozovatel streamovací platformy Netflix se domluvil na převzetí části mediální skupiny Warner Bros. Discovery za 72 miliard dolarů (asi 1,5 bilionu korun). Společnost to oznámila v tiskové zprávě. Netflix podle dohody získá filmová studia Warner Bros. a také streamingovou divizi, včetně konkurenční platformy HBO Max.
před 4 mminutami

Čtyři země odstupují z Eurovize kvůli účasti Izraele

Španělsko, Nizozemsko, Irsko a Slovinsko odstupují ze soutěže Eurovize. Reagují tak na čtvrteční hlasování Evropské vysílací unie (EBU), díky němuž se bude moci i příštího ročníku této mezinárodní písňové soutěže účastnit Izrael. Informují o tom agentury. Izraelský prezident Jicchak Herzog rozhodnutí EBU uvítal.
před 3 hhodinami

Zemřel Theodor Pištěk. Držitel Oscara, jehož uniformy nosí Hradní stráž

Ve věku 93 let zemřel malíř a výtvarník Theodor Pištěk, informovala o tom rodina. Za kostýmy k filmu Amadeus Miloše Formana získal v roce 1985 Oscara. Spolupráce s ním mu vynesla i Césara za Valmonta. S Formanem natočil i film Lid versus Larry Flynt. Jako malíř proslul fotorealistickou malbou hlavně automobilů, letadel a strojů.
včeraAktualizovánopřed 18 hhodinami

Pohádky tisíce a jedné noci se vrací do kin, je na ně zase vidět

Po více než půlstoletí se na filmová plátna vrací Pohádky tisíce a jedné noci. Animovaný snímek Karla Zemana prošel u příležitosti sto patnáctého výročí narození tohoto tvůrce digitálním restaurováním. Podílela se na něm i režisérova dcera Ludmila, která je spoluautorkou výtvarné podoby původního dobrodružství námořníka Sindibáda.
včera v 11:00

Soud v USA poslal do vězení lékaře, který poskytl herci Perrymu ketamin

Soud v americkém Los Angeles poslal na 2,5 roku do vězení kalifornského lékaře za nelegální poskytnutí ketaminu Matthewovi Perrymu. Herec zemřel v roce 2023 kvůli předávkování touto látkou. Doktor Salvador Plasencia se už dříve přiznal k prodeji ketaminu Perrymu v týdnech před jeho smrtí, napsala agentura AP. Lékař je prvním odsouzeným v případu, v němž figuruje celkem pět obžalovaných, informují tiskové agentury.
3. 12. 2025

Záhada strašidelného zámku i Anděl Páně. ČT o Vánocích nabídne přes 120 pohádek

Letošní štědrovečerní pohádka České televize Záhada strašidelného zámku je hotová. Tvůrci na ní v těchto dnech dokončili poslední práce. Premiérový příběh pro nejsledovanější večer roku natočil režisér Ivo Macharáček, který je mimo jiné autorem Tajemství staré bambitky. Princeznu hraje Sofie Anna Švehlíková, prince Oskar Hes. ČT, která tradici premiérových příběhů na Štědrý den udržuje od roku 1993, nasazuje celkem do programu o letošních Vánocích více než 120 pohádek. Patří mezi ně také Anděl Páně. První díl tohoto filmu měl v kinech premiéru přesně před dvaceti lety. Letos ho ČT odvysílá 23. prosince. Kromě Vánoc se navíc letos Anděl Páně objeví na obrazovkách i v rámci silvestrovského speciálu Výborné show.
3. 12. 2025

Potřebujeme inspirativní příběhy, říkají Čermák a Pánek o Neporazitelných

Česká kina od listopadu promítají nový snímek Dana Pánka Neporazitelní. Inspirace k příběhu vzešla z událostí kolem mistrovství světa v parahokeji, které se hrálo v roce 2019 v Ostravě. „Obzvlášť v dnešní době potřebujeme takové inspirativní příběhy,“ zmínil Pánek v rozhovoru pro ČT24. „Vzbudí to emoce, které v nás možná už usínají, a uvědomíme si, že každý člověk může být hrdina,“ souhlasí Hynek Čermák. V hereckém obsazení se objevuje také Ivan Trojan, Lenka Vlasáková nebo Vanda Hybnerová.
3. 12. 2025

Sedláčková objevuje erotická léta Toyen

Tvorbě a životu významné české surrealistické malířky se věnuje další kniha. Dílem Toyen – léta erotická autorka Andrea Sedláčková volně navazuje na dřívější pojednání o této výtvarnici.
3. 12. 2025
Načítání...