Nizozemský architekt Crouwel v Praze ukazuje, jak vytvořit příjemnější město

Události v kultuře: Veřejný prostor podle studia Benthem Crouwel (zdroj: ČT24)

Jak navrhnout veřejný městský a přepravní prostor tak, aby se v něm lidé cítili dobře, je aktuálním tématem pro architekty po celém světě. Pražská Galerie Jaroslava Fragnera představuje projekty nizozemského architektonického studia Benthem Crouwel, které patří mezi současnou špičku v oboru. Kromě projektování nových staveb se zaměřuje i na šetrnou přestavbu a rozšiřování těch starých, s ohledem na okolní městskou krajinu.

Zbourání hlavního nádraží v Rotterdamu z roku 1950 nesli místní těžce. Narůstající počet cestujících si ale vyžádal prostor šestkrát větší, dnes jím denně projde přes sto tisíc lidí. O víkendu se pod dominantní střechou konají koncerty i trhy.

„Rotterdam byl během druhé světové války vybombardován, a tak když vyjdete z nádraží, netušíte, kde je centrum. Ta střecha vás navede správným směrem,“ vysvětluje architekt Mels Crouwel, proč střechu tvoří obří „šipka“.

Nádraží v Rotterdamu
Zdroj: ČT24

Stavby nizozemských architektů mají minimum barev a používají hlavně přírodní hmoty jako dřevo, ocel nebo kámen, ale i speciální propustné materiály, které využívají denní světlo. „Použili jsme solární buňky, díky kterým na nástupiště prostupují zajímavé stíny. Střecha tak vytváří atmosféru. Takový přístup volíme u většiny projektů,“ uvádí Crouwel.

Třeba u projektu Městského muzea v Amsterdamu, které uchovává obrazy slavného místního velikána Van Gogha či díla Matisse nebo Pollocka, rozšířili budovu z 19. století o moderní křídlo. 

„Muzeum poznáte podle skleněných střech, kterými prostupuje denní světlo. Použili jsme je i u výstavní haly v nové budově. Střešní linii jsme zachovali u obou staveb. Jsou tu prvky, které mají kontinuitu,“ popisuje architekt.

Městské muzeum v Amsterdamu
Zdroj: ČT24

„Zajímavý terminál v Česku zatím chybí“

Sdílený veřejný prostor je klíčové téma architektů i v Česku. Úspěšně už začali rekonstruovat staré technické budovy a areály, nové využití našly například bývalé hutě v ostravských Dolních Vítkovicích. Místa městské přepravy ale na své nové projekty většinou ještě čekají.

„Víme sami, že v České republice se za posledních třicet let postavilo pár zajímavých mostů, ale zajímavý dopravní terminál vlastně kromě letiště žádný,“ říká Dan Merta, ředitel Galerie Jaroslava Fragnera.

Stopu nizozemského studia bude mít možná i Praha. Architekti momentálně soutěží o projekt rezidenčního areálu, který v příštích letech vyroste na místě nákladového nádraží Žižkov.