Nepříliš svižný absolventský koncert pražské taneční konzervatoře

Praha - Červen je každoročně měsícem, ve kterém končí svá středoškolská studia tisíce maturantů po celé zemi. Ani u žáků Taneční konzervatoře hl m. Prahy to není jinak, nelehkému zkouškovému maratonu se samozřejmě nevyhnou ani studenti uměleckých škol. Sérii náročných teoretických zkoušek konzervatoristů tento týden zakončily zkoušky praktické, a to sice dvě tradiční absolventská představení na jevišti pražského Stavovského divadla.

Letošní absolventský koncert v mých očích bohužel neměl tutéž jiskru a tempo jako abiturientská představení několika let minulých. Nebylo to však ani tak uměleckou úrovní absolventů (mezi nimi bylo několik velkých talentů), ale spíše dramaturgií večera. Namísto kratších čísel, rozmanitějších a živějších ukázek byly totiž do programu zařazeny delší, divácky nepříliš atraktivní choreografie – to se týkalo úvodní klasické a závěrečné lidové části.

Večer otevírala česká premiéra fragmentu baletu Najáda a rybář (Ondina) z poloviny 19. století. Vrcholně romantické dílo (hudba Cesare Pugni, choreografie Jules Perrot) se zápletkou připomínající příběh Rusalky, kdy se vodní nymfa zamiluje do smrtelníka, patří k ne zcela známým ukázkám klasického baletního odkazu. Co se technického provedení týče, jedná se o choreografii vcelku náročnou, jak už to ale u podobných romantických baletů bývá, je trochu utahaná a chybí jí spád. A nemohu zde nezmínit velmi nekvalitní hudební nahrávku, která místy připomínala potrhanou magnetofonovou pásku a tím kazila výsledný dojem už tak zdlouhavého díla.

Ve fragmentu se nicméně představili dva výrazní mladí absolventi, kteří mají všechny předpoklady pro velkou kariéru na prknech, co znamenají svět. Jako Najáda naplno zazářila půvabná Kateřina Plachá. Když tato něžná, éterická bytost v dlouhé bílé sukni vstoupila na scénu, bylo již po pár prvních krůčcích jasné, že sledujeme tanečnici, o které v budoucnu ještě určitě uslyšíme. Plachá divákům učarovala svým křehkým vedením paží, krásnými liniemi nohou, přesnými arabeskami. Projevem dokázala být nejen jemná, ale i rozverná, a když se objevila na jevišti, vše ostatní bylo tak nějak v jejím stínu. Představitelka titulní role nemohla být zkrátka vybrána lépe. Partnerem Plaché v roli rybáře Matea byl urostlý a skvěle fyzicky disponovaný mladík Kryštof Šimek. Coby prototyp klasického danseur noble se velmi dobře zhostil poměrně náročných partů a prokázal v nich svou technickou vyspělost a připravenost.

Moderní část večera otevřela hezká choreografie Aleny Drapalíkové, pro kterou se autorka nechala inspirovat hudbou Radůzy. Pro letošní absolventky vybrala šansony této osobité české zpěvačky tak, aby typově i charakterově seděly té které tanečnici a velmi barvitě pak emocionální, vitální a dynamické písně roztančila. Její choreografie má náboj a švih – ať už se jednalo o část věnovanou dětinské baletce, francouzské šantánové holce nebo nevinné, romanticky zamilované dívence. Drapalíkové se zde povedlo srozumitelně ztvárnit všemožné polohy a zákoutí ženských duší.

Zlatým hřebem večera byla jednoznačně nádherná choreografie Jiřího Kyliána Un Ballo, kterou mistr vytvořil v roce 1991 pro své tanečníky ze souboru NDT 2. Dokonalé souznění tanečních pohybů s rytmickou hudbou Maurice Ravela, jednoduché černé kostýmy, nad jevištěm zavěšené řady svíček připomínající honosné lustry na velkolepém zámeckém bálu, sečteno a podtrženo – naprostá harmonie lahodící oku i duši. V Kyliánovi na sebe svým talentem, technickou jistotou a zcela dotaženými pohyby nejvíce upozornila vysoká a štíhlá absolventka Kristina Kornová.

Závěr představení pak patřil České suitě Antonína Dvořáka v choreografii Kateřiny Dedkové-Frankové. Stylizovaný lidový repertoár a český folklór v podání mladých tanečních párů byl docela hezkou tečkou za celým večerem, přesto bych na závěr uvítala nějaké rozjásanější a dynamičtější číslo, ve kterém by se lépe rozvinul temperament studentů.

Můj celkový dojem z absolventského koncertu byl sice dobrý – k absolutoriu opět dorostlo několik výrazných talentů a o to zde přece především šlo. Jak jsem ale zmínila už na začátku, o trochu svižnější tempo, především v první a třetí části večera, a volba rozmanitějších ukázek by podle mého názoru diváky zaujaly o dost víc.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Na „něco menšího“ Pú pomyslel před sto lety. Nebyl to ale žádný med

Na Štědrý den roku 1925 se představil dnes jeden z nejslavnějších medvědů na světě. List London Evening News totiž otiskl povídku, kterou britský autor Alan Alexander Milne napsal o hračce svého syna. Hlavní hrdina se jmenoval Medvídek Pú. A i když tisíce dětských čtenářů hloupoučké zvířátko měly a mají rádi, těm nejbližším, včetně autora, přinesla jeho sláva i dost frustrace.
24. 12. 2025

Filmové písničky postupně lidoví, pohádky by se bez hudby neobešly

Česká televize na Štědrý den představí novou pohádku Záhada strašidelného zámku – v hlavních rolích s Oskarem Hesem a Sofií Annou Švehlíkovou. Hudbu k pohádce Ivo Macharáčka, bez níž by se přirozeně neobešla, složil Jan P. Muchow. Mnoho filmových písní z pohádek přitom časem zlidovělo a staly se přirozenou součástí repertoáru jejich interpretů. Mezi nimi třeba Kdepak ty ptáčku hnízdo máš z klasiky Tři oříšky pro Popelku nebo Miluju a maluju z Šíleně smutné princezny.
23. 12. 2025

Pařížský Louvre po krádeži šperků umístil na okna mříže

Pařížské muzeum Louvre nechalo nainstalovat mříže na okna galerie, kudy se dovnitř muzea před dvěma měsíci dostali lupiči, informuje agentura AFP. Při krádeži z 19. října pachatelé odcizili šperky v hodnotě 88 milionů eur (2,1 miliardy korun). Muzeum po loupeži zavádí přísnější bezpečnostní standardy.
23. 12. 2025

Zemřel Vince Zampella. Udával směr moderních videoherních stříleček

Při autonehodě v Kalifornii zemřel Vince Zampella, vývojář, který stál za řadou ikonických videoherních sérií, mimo jiné Call of Duty nebo nejnověji Battlefield. Zemřel ve věku 55 let při nehodě svého Ferrari na dálnici severně od Los Angeles. Úmrtí Zampelly potvrdila společnost Electronic Arts, vlastník herního studia Respawn Entertainment, které Zampella založil.
23. 12. 2025

Anděl Páně už dvacet let baví miliony „nenapravitelných hříšníků“

Od premiéry pohádky Anděl Páně uplynula letos dvě desetiletí. V televizi ji diváci viděli na Štědrý večer o rok později. Dnes už je tento příběh evergreenem vánočního programu, stejně jako pokračování, které vzniklo před dekádou. A tvůrci v čele s režisérem Jiřím Strachem a herci Ivanem Trojanem a Jiřím Dvořákem od té doby dostávají otázky, jestli dojde i na Anděla Páně 3.
23. 12. 2025

Zemřel britský hudebník Chris Rea, bylo mu 74 let

Ve věku 74 let v pondělí ráno po krátké nemoci zemřel britský kytarista a zpěvák Chris Rea, sdělil portálu BBC a agentuře PA mluvčí rodiny. Hudebník s charakteristickým chraplavým hlasem se proslavil mimo jiné písněmi The Road to Hell, Julia či Driving Home For Christmas. Svou bluesrockovou tvorbu představil několikrát i v Praze.
22. 12. 2025Aktualizováno22. 12. 2025

KVÍZ: Nejen Pelíšky. Jak dobře znáte vánoční filmovou klasiku?

Ve svátečním programu České televize nemůže chybět ani tuzemská filmová klasika. Například Štědrý večer si už mnozí diváci ani nedovedou představit bez Pelíšků. A i letos pobaví během Vánoc oblíbené komediální tituly. Ověřte si v přiloženém kvízu, jak dobře je opravdu znáte.
22. 12. 2025

Třetí díl Avatara je v kinech, v plánu jsou další

Kina po světě i v Česku promítají film Avatar: Oheň a popel – další část jedné z nejdražších filmových sérií. Oscarový režisér James Cameron má v plánu další dvě pokračování, osud náročného projektu je ale nejistý.
21. 12. 2025
Načítání...