Nepříliš svižný absolventský koncert pražské taneční konzervatoře

Praha - Červen je každoročně měsícem, ve kterém končí svá středoškolská studia tisíce maturantů po celé zemi. Ani u žáků Taneční konzervatoře hl m. Prahy to není jinak, nelehkému zkouškovému maratonu se samozřejmě nevyhnou ani studenti uměleckých škol. Sérii náročných teoretických zkoušek konzervatoristů tento týden zakončily zkoušky praktické, a to sice dvě tradiční absolventská představení na jevišti pražského Stavovského divadla.

Letošní absolventský koncert v mých očích bohužel neměl tutéž jiskru a tempo jako abiturientská představení několika let minulých. Nebylo to však ani tak uměleckou úrovní absolventů (mezi nimi bylo několik velkých talentů), ale spíše dramaturgií večera. Namísto kratších čísel, rozmanitějších a živějších ukázek byly totiž do programu zařazeny delší, divácky nepříliš atraktivní choreografie – to se týkalo úvodní klasické a závěrečné lidové části.

Večer otevírala česká premiéra fragmentu baletu Najáda a rybář (Ondina) z poloviny 19. století. Vrcholně romantické dílo (hudba Cesare Pugni, choreografie Jules Perrot) se zápletkou připomínající příběh Rusalky, kdy se vodní nymfa zamiluje do smrtelníka, patří k ne zcela známým ukázkám klasického baletního odkazu. Co se technického provedení týče, jedná se o choreografii vcelku náročnou, jak už to ale u podobných romantických baletů bývá, je trochu utahaná a chybí jí spád. A nemohu zde nezmínit velmi nekvalitní hudební nahrávku, která místy připomínala potrhanou magnetofonovou pásku a tím kazila výsledný dojem už tak zdlouhavého díla.

Ve fragmentu se nicméně představili dva výrazní mladí absolventi, kteří mají všechny předpoklady pro velkou kariéru na prknech, co znamenají svět. Jako Najáda naplno zazářila půvabná Kateřina Plachá. Když tato něžná, éterická bytost v dlouhé bílé sukni vstoupila na scénu, bylo již po pár prvních krůčcích jasné, že sledujeme tanečnici, o které v budoucnu ještě určitě uslyšíme. Plachá divákům učarovala svým křehkým vedením paží, krásnými liniemi nohou, přesnými arabeskami. Projevem dokázala být nejen jemná, ale i rozverná, a když se objevila na jevišti, vše ostatní bylo tak nějak v jejím stínu. Představitelka titulní role nemohla být zkrátka vybrána lépe. Partnerem Plaché v roli rybáře Matea byl urostlý a skvěle fyzicky disponovaný mladík Kryštof Šimek. Coby prototyp klasického danseur noble se velmi dobře zhostil poměrně náročných partů a prokázal v nich svou technickou vyspělost a připravenost.

Moderní část večera otevřela hezká choreografie Aleny Drapalíkové, pro kterou se autorka nechala inspirovat hudbou Radůzy. Pro letošní absolventky vybrala šansony této osobité české zpěvačky tak, aby typově i charakterově seděly té které tanečnici a velmi barvitě pak emocionální, vitální a dynamické písně roztančila. Její choreografie má náboj a švih – ať už se jednalo o část věnovanou dětinské baletce, francouzské šantánové holce nebo nevinné, romanticky zamilované dívence. Drapalíkové se zde povedlo srozumitelně ztvárnit všemožné polohy a zákoutí ženských duší.

Zlatým hřebem večera byla jednoznačně nádherná choreografie Jiřího Kyliána Un Ballo, kterou mistr vytvořil v roce 1991 pro své tanečníky ze souboru NDT 2. Dokonalé souznění tanečních pohybů s rytmickou hudbou Maurice Ravela, jednoduché černé kostýmy, nad jevištěm zavěšené řady svíček připomínající honosné lustry na velkolepém zámeckém bálu, sečteno a podtrženo – naprostá harmonie lahodící oku i duši. V Kyliánovi na sebe svým talentem, technickou jistotou a zcela dotaženými pohyby nejvíce upozornila vysoká a štíhlá absolventka Kristina Kornová.

Závěr představení pak patřil České suitě Antonína Dvořáka v choreografii Kateřiny Dedkové-Frankové. Stylizovaný lidový repertoár a český folklór v podání mladých tanečních párů byl docela hezkou tečkou za celým večerem, přesto bych na závěr uvítala nějaké rozjásanější a dynamičtější číslo, ve kterém by se lépe rozvinul temperament studentů.

Můj celkový dojem z absolventského koncertu byl sice dobrý – k absolutoriu opět dorostlo několik výrazných talentů a o to zde přece především šlo. Jak jsem ale zmínila už na začátku, o trochu svižnější tempo, především v první a třetí části večera, a volba rozmanitějších ukázek by podle mého názoru diváky zaujaly o dost víc.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Svět letos nejvíc poslouchal Bad Bunnyho či Bruna Marse, v Česku se líbí Calin

Hudební platformy zveřejňují žebříčky nejposlouchanějších skladeb a umělců za letošní rok. Nejstreamovanějším umělcem byl na Spotify vyhlášen Bad Bunny, který „sesbíral“ téměř dvacet miliard přehrání. Ze skladeb se na špici často opakují písničkové spolupráce Bruna Marse. V tuzemsku nedají posluchači dopustit na Calina či Viktora Sheena.
před 3 hhodinami

Netflix se dohodl na převzetí části Warner Bros. Discovery za 72 miliard dolarů

Americký provozovatel streamovací platformy Netflix se domluvil na převzetí části mediální skupiny Warner Bros. Discovery za 72 miliard dolarů (asi 1,5 bilionu korun). Společnost to oznámila v tiskové zprávě. Netflix podle dohody získá filmová studia Warner Bros. a také streamingovou divizi, včetně konkurenční platformy HBO Max.
13:51Aktualizovánopřed 4 hhodinami

Nemáme ambici být v rádiu, říkají The Ecstasy Of Saint Theresa k písni po 19 letech

Hudební skupina The Ecstasy Of Saint Theresa stvrdila svůj návrat novou skladbou po devatenácti letech. Vznikl k ní i videoklip. Uskupení patří k hlavním zástupcům české elektronické hudby. Stojí za ním hudební producent a skladatel Jan P. Muchow a zpěvačka a herečka Kateřina Winterová.
před 4 hhodinami

Čtyři země odstupují z Eurovize kvůli účasti Izraele

Španělsko, Nizozemsko, Irsko a Slovinsko odstupují ze soutěže Eurovize. Reagují tak na čtvrteční hlasování Evropské vysílací unie (EBU), díky němuž se bude moci i příštího ročníku této mezinárodní písňové soutěže účastnit Izrael. Informují o tom agentury. Izraelský prezident Jicchak Herzog rozhodnutí EBU uvítal.
před 10 hhodinami

Zemřel Theodor Pištěk. Držitel Oscara, jehož uniformy nosí Hradní stráž

Ve věku 93 let zemřel malíř a výtvarník Theodor Pištěk, informovala o tom rodina. Za kostýmy k filmu Amadeus Miloše Formana získal v roce 1985 Oscara. Spolupráce s ním mu vynesla i Césara za Valmonta. S Formanem natočil i film Lid versus Larry Flynt. Jako malíř proslul fotorealistickou malbou hlavně automobilů, letadel a strojů.
včeraAktualizovánovčera v 19:35

Pohádky tisíce a jedné noci se vrací do kin, je na ně zase vidět

Po více než půlstoletí se na filmová plátna vrací Pohádky tisíce a jedné noci. Animovaný snímek Karla Zemana prošel u příležitosti sto patnáctého výročí narození tohoto tvůrce digitálním restaurováním. Podílela se na něm i režisérova dcera Ludmila, která je spoluautorkou výtvarné podoby původního dobrodružství námořníka Sindibáda.
včera v 11:00

Soud v USA poslal do vězení lékaře, který poskytl herci Perrymu ketamin

Soud v americkém Los Angeles poslal na 2,5 roku do vězení kalifornského lékaře za nelegální poskytnutí ketaminu Matthewovi Perrymu. Herec zemřel v roce 2023 kvůli předávkování touto látkou. Doktor Salvador Plasencia se už dříve přiznal k prodeji ketaminu Perrymu v týdnech před jeho smrtí, napsala agentura AP. Lékař je prvním odsouzeným v případu, v němž figuruje celkem pět obžalovaných, informují tiskové agentury.
3. 12. 2025

Záhada strašidelného zámku i Anděl Páně. ČT o Vánocích nabídne přes 120 pohádek

Letošní štědrovečerní pohádka České televize Záhada strašidelného zámku je hotová. Tvůrci na ní v těchto dnech dokončili poslední práce. Premiérový příběh pro nejsledovanější večer roku natočil režisér Ivo Macharáček, který je mimo jiné autorem Tajemství staré bambitky. Princeznu hraje Sofie Anna Švehlíková, prince Oskar Hes. ČT, která tradici premiérových příběhů na Štědrý den udržuje od roku 1993, nasazuje celkem do programu o letošních Vánocích více než 120 pohádek. Patří mezi ně také Anděl Páně. První díl tohoto filmu měl v kinech premiéru přesně před dvaceti lety. Letos ho ČT odvysílá 23. prosince. Kromě Vánoc se navíc letos Anděl Páně objeví na obrazovkách i v rámci silvestrovského speciálu Výborné show.
3. 12. 2025
Načítání...