Nejfrancouzštější z českých malířů

Praha – V letošním roce uplynulo šedesát pět let od smrti krajináře Václava Radimského, na rok 2012 připadá 145. výročí jeho narození. K těmto výročím připravila Galerie hlavního města Prahy, ve spolupráci s Galerií Kodl, ve výstavních sálech Městské knihovny soubornou výstavu tohoto výtvarníka, který je nazýván nejfrancouzštějším z českých malířů.

Na konci 80. let 19. století se Radimský usadil ve Francii, kde se setkal s Claudem Monetem, kolem něhož se v Giverny vytvořila početná kolonie malířů z celého světa. Nakonce však zůstal u města Vernon ve starém nepoužívaném mlýně. Na Seině měl zakotvenou loďku, kterou používal jako plovoucí ateliér a v ní prý občas maloval společně s Monetem. Tehdy vznikl Radimského celý soubor záběrů na řeku Seinu v různých ročních obdobích.

Impresionismu se tak Radimský učil od skutečného mistra, některé jeho obrazy jsou od Monetových těžko k rozeznání. Jeho současníci tvrdili, že se mu podobá možná až příliš. „Tak se zabral do jeho techniky, že až do konce života nemaloval jinak,“ potvrdila kurátorka výstavy Naděžda Blažíčková-Horová.

  • Na sklonku dne v Giverny (1900) zdroj: GHMP / Galerie Kodl
  • Krajina s vodní hladinou (kolem 1905) zdroj: GHMP / Galerie Kodl

Nebýt první světové války, možná by se Radimský zpátky do Čech ani nevrátil. Po vypuknutí konfliktu byl ovšem jako příslušník nepřátelské země nejprve vězněn, pak internován a propuštěn až na zákrok ministerského předsedy Georgese Clemenceaua, který si také zakoupil Radimského obraz. Radimský, zklamán Francií, se po válce vrátil domů a usadil se na rodném statku u Kolína, kde žil a pracoval až do své smrti v roce 1946.

Spojení s domovem udržoval už i během života ve Francii. Díky jeho obrazům vystavených u Topiče v roce 1899 získala česká veřejnost první informace o impresionismu. Podobně jako Monet často maloval stejnou krajinu několikrát. „Šlo mu o zachycení změn světla – ráno, v poledne a večer. Na štaflích měl postaveny dva a dva obrazy stejných velikostí a maloval ten samý pohled,“ přiblížila Radimského způsob práce kurátorka.

Svých postupů se držel i po návratu z Francie. České malířství směřovalo už k jinému výrazu, ale Radimský setrvával u impresionismu – jen místo Seiny maloval převážně přírodu středního Polabí. A přestože mu kritika vytýkala určitou monotónnost, byl za první republiky jedním z nejprodávanějších tuzemských umělců. „Nebyl příliš zastoupen ve významných prvorepublikových sbírkách, nicméně Radimského kupovala velká řada menších sběratelů,“ doplnil galerista Martin Kodl. Jeho obrazy se ale kupují i dnes – zatím nejdražší plátno bylo vydraženo před osmi lety v Londýně v přepočtu za více než milion korun.

Na výstavě v GHMP nazvané prostě Václav Radimský je soustředěno přibližně na dvě stě obrazů, zvláštní důraz je kladen na triptych Pohled na Kolín o rozměrech tři krát osm a půl metru. Ten také rozděluje Radimského tvorbu na soubor obrazů, které vznikly ve Francii, a na obrazy, které Radimský namaloval po návratu domů. Výstava je přístupná do 5. prosince, zároveň u nakladatelství Arbor vitae vychází vůbec první Radimského monografie.

2 minuty
Reportáž Terezy Radvákové
Zdroj: ČT24

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Filmové písničky postupně lidoví, pohádky by se bez hudby neobešly

Česká televize na Štědrý den představí novou pohádku Záhada strašidelného zámku – v hlavních rolích s Oskarem Hesem a Sofií Annou Švehlíkovou. Hudbu k pohádce Ivo Macharáčka, bez níž by se přirozeně neobešla, složil Jan P. Muchow. Mnoho filmových písní z pohádek přitom časem zlidovělo a staly se přirozenou součástí repertoáru jejich interpretů. Mezi nimi třeba Kdepak ty ptáčku hnízdo máš z klasiky Tři oříšky pro Popelku nebo Miluju a maluju z Šíleně smutné princezny.
před 5 hhodinami

Pařížský Louvre po krádeži šperků umístil na okna mříže

Pařížské muzeum Louvre nechalo nainstalovat mříže na okna galerie, kudy se dovnitř muzea před dvěma měsíci dostali lupiči, informuje agentura AFP. Při krádeži z 19. října pachatelé odcizili šperky v hodnotě 88 milionů eur (2,1 miliardy korun). Muzeum po loupeži zavádí přísnější bezpečnostní standardy.
před 11 hhodinami

Zemřel Vince Zampella. Udával směr moderních videoherních stříleček

Při autonehodě v Kalifornii zemřel Vince Zampella, vývojář, který stál za řadou ikonických videoherních sérií, mimo jiné Call of Duty nebo nejnověji Battlefield. Zemřel ve věku 55 let při nehodě svého Ferrari na dálnici severně od Los Angeles. Úmrtí Zampelly potvrdila společnost Electronic Arts, vlastník herního studia Respawn Entertainment, které Zampella založil.
před 13 hhodinami

Anděl Páně už dvacet let baví miliony „nenapravitelných hříšníků“

Od premiéry pohádky Anděl Páně uplynula letos dvě desetiletí. V televizi ji diváci viděli na Štědrý večer o rok později. Dnes už je tento příběh evergreenem vánočního programu, stejně jako pokračování, které vzniklo před dekádou. A tvůrci v čele s režisérem Jiřím Strachem a herci Ivanem Trojanem a Jiřím Dvořákem od té doby dostávají otázky, jestli dojde i na Anděla Páně 3.
před 16 hhodinami
Načítání...