Rossumovi Univerzální Roboti, tedy R. U. R., ovládli lidstvo už při premiéře v roce 1921. Od letošního října si zabrali také plzeňské Divadlo J. K. Tyla, které slavné drama Karla Čapka zařadilo na svůj repertoár. Fantaskní hra o stvoření umělé inteligence a souvisejících rizicích je podle tvůrců aktuální i po téměř století.
Na roboty není spoleh, varuje plzeňské divadlo
„Chceme ukázat, že Čapek je neustále platný autor. Jeho konflikty jsou i konflikty dneška,“ nepochybuje divadelní režisér Filip Nuckolls. Podle dramaturga Vladimíra Čepka se Čapek z dnešního pohledu jeví jako vizionář, jenž ve hře R. U. R. do jisté míry předpověděl vývoj umělé inteligence.
Dějištěm příběhu je opuštěný ostrov, na němž se vědcům podařilo stvořit roboty s lidskou tváří a odtud je vyvážet do celého světa. Umělé bytosti za lidi nejprve přebírají veškerou práci, později si ale uvědomí svou sílu a rozhodnou se chopit i moci. Zvládnou to samé, vlastně více než člověk. Až na jedno – chybí jim city.
Čapek není muzeum
Tvůrci ve hře škrtali, vyznění však zůstává stejné. Na některých místech také upravili Čapkův jazyk. „Divadlo má být tady a teď. Nechceme hrát Čapka tak, aby zapadl někam do muzea,“ vysvětlil dramaturg.
Tomu odpovídá i scénografie inspirovaná mimo jiné seriálem Westworld o futuristickém zábavním parku ve stylu Divokého západu, který obývají roboti. „Děj hry jsme zasadili do dnešního světa, kde existuje reálná možnost, že ve snaze po čím dál větším komfortu se až přespříliš spolehneme na umělou inteligenci,“ doplnil Nuckolls.
Tylovo divadlo v současnosti uvádí také inscenaci podle předlohy druhého z bratří Čapků, Josefa. Rodiče i děti zve na Povídání o pejskovi a kočičce.