Klasiku i současné, inovativní přístupy zakusí 24. ročník Festivalu Divadlo. Od 7. do 14. září v Plzni mimo jiné ukáže, že evropské divadlo stále častěji nachází témata v aktuální společnosti a politice.
Na plzeňském festivalu je svět jako divadlo a divadlo jako svět
Festival zahájí soubor Teatr Polski z Vratislavi, který v režii výrazného současného polského režiséra Krystiana Lupy nastudoval dramatizaci románu německého spisovatele Thomase Bernharda Mýcení. Drama se odehrává při pohřební hostině, u jedné večeře a jednoho stolu a hlavní hrdina se v něm po dlouhé době setkává se skupinou svých uměleckých přátel, které divák vidí pohledem jeho sarkastických komentářů.
Někdejší student Lupy – Krysztof Garbaczewski – naopak přiváží klasiku. Jeho Hamlet ale možná bude podle pořadatelů pro diváka náročnější, protože pracuje s řadou odkazů a parafrází.
Současně o současnosti
Režisér Kirill Serebrenikov, důležitá postava nezávislého ruského divadla, představí současnou hru (M)učedník. Prostřednictvím příběhu o školním konfliktu v ní poukazuje na stav ruské společnosti – na náboženský fanatismus, terorismus a povrchnost doby.
Zároveň napovídá, kudy se současné evropské divadlo ubírá. „V dnešní Evropě, kdy se ukazuje, že dějiny neskončily, ale dokonce zřejmě začíná nová historická etapa, mají logicky tvůrci potřebu se daleko výrazněji obracet k současnosti,“ domnívá se ředitel festivalu Jan Burian.
Festival Divadlo se tradičně zaměřuje na země Visegrádu. „Snažíme se vybrat inscenace, které něco slibují do budoucna nebo jsou v něčem inovativní,“ uvedl Burian. Z českých jevišť si organizátoři vybrali třeba psychothriller Zimní pohádka Dejvického divadla nebo Pěnu dní, kterou nastudovalo Klicperovo divadlo v Hradci Králové.
Celkem program festivalu s mottem „fandíme divadlu“ nabídne na několika místech v Plzni 39 představení od 32 souborů z Ruska, Polska, Maďarska, Slovenska, Španělska a České republiky.