Role podváděné ženy přivedla herečku Terezu Brodskou po více než dvou dekádách opět na prkna kamenné divadelní scény. Psychologickou hru o setkání manželky a milenky, pro něž nastal čas osvobodit se od jednoho muže, uvádí pražské Divadlo Ungelt. Hereckou partnerkou Brodské je Jitka Smutná.
Manželka a milenka. Tereza Brodská se vrátila k divadlu, s Jitkou Smutnou se učí nadechnout života
V divadelním představení účinkovala Tereza Brodská naposledy v roce 2015, kdy se na scéně pražského Rock Café zapojila do hry Natálie Kocábové WTF o setkání rozdílných lidí na večeři v bytové restauraci.
Na kamennou scénu se ale vrací po více než dvaceti letech. Naposledy hrála právě v Divadle Ungelt po boku Valérie Zawadské a Aleny Vránové v tragikomedii Jak vraždili sestru Charlie. „Bylo to moc hezké představení, hrát s Alenou Vránovou je potěcha,“ vzpomíná Brodská.
K návratu uvedla: „Není úplně jednoduchý a já doufám, že jsem nic nezapomněla a že tam nějaké divadelní základy pořád jsou.“ Hereckou příležitost jí poskytlo nastudování hry od Davida Hareho, oceňovaného britského dramatika i filmového scenáristy (obdržel dvě nominace na Oscara za snímky Předčítač a Hodiny). Premiéru měla před dvaceti lety v Londýně s Judi Denchovou a Maggie Smithovou v hlavních a jediných rolích.
Dvě ženy, jeden muž a jeden život
Ungelt má od Hareho už několik let na repertoáru hru Skleněný strop. Podle uměleckého šéfa scény a zároveň režiséra novinky Pavla Ondrucha na tento příběh inscenace Nadechnout se života v lecčems navazuje. „Časově sevřený souboj dvou silných osobností, které se po letech setkávají, aby si vyřídily účty s minulostí, s tím druhým i samy se sebou,“ upřesnil.
Psychologicky vybroušené dialogy napsal Hare tentokrát pro dvě stárnoucí sokyně – manželku a milenku opuštěné stejným mužem. Žena, kterou mnoho let podváděl, se rozhodne svou konkurentku najít a konfrontovat ji, aby sama zjistila, proč ve vztahu selhala. Ženy se zcela odlišnou životní filozofií při dramatickém setkání zpočátku těžko hledají porozumění. Bolavé vzpomínky přinášejí vztek a lítost nad promarněnou minulostí. Postupně se ale sbližují.
Podle režiséra se hra zabývá otázkou, jak a pro co žijeme. Příběh je především o odpuštění sobě samému, tak aby se člověk mohl znovu nadechnout života, jak napovídá název. „Pokud by tato hra měla lehounce terapeutický účinek, pak ten, že v životě ženy jakéhokoliv věku by neměl být jenom muž a děti,“ poznamenává Jitka Smutná.
Zatímco Smutná hraje i na dalších pražských scénách, v případě Terezy Brodské je drama Nadechnout se života v Ungeltu jediná divadelní příležitost, v níž ji mohou diváci vidět. Účinkování jinde neplánuje. „Jsem konzervativní herečka, která má ráda svoji stálou šatnu a stoleček s líčením,“ vysvětlila.