Malíř Bonnard a jeho múza. Komplikovaný vztah otevírá nový film

5 minut
Události v kultuře: Jak se točil film Malíř jejího těla
Zdroj: ČT24

Malíř intimních výjevů i krajin, umělec s mimořádným barevným cítěním, který se nebál jít vlastní cestou. To byl Pierre Bonnard, jedna z nejpozoruhodnějších osobností francouzského výtvarného umění přelomu 19. a 20. století. Nový film Malíř jejího těla se soustředí na Bonnardův pobyt v Normandii, kde žil se svou múzou Marthe de Méligny. Její nahé tělo se objevilo na mnoha jeho obrazech. S představitelkou Marthe Cécilí de France i s režisérem filmu natáčela Tereza Willoughby.

Když se francouzský malíř Pierre Bonnard setkal s Marthe de Méligny, netušil, že se tato samozvaná aristokratka stane jeho velkou inspirací. Nakonec tvořila středobod více než třetiny jeho děl. V roce 1912 se Pierre a Marthe usadili v domě v Normandii, kde byl jejich sousedem slavný impresionistický malíř Claude Monet. Bonnardova vrcholná plátna mu vynesla označení „malíř štěstí“, „mistr intimismu“ či „poslední z impresionistů“.

„Jednoho dne mne kontaktovala praneteř Marthe. Cítila potřebu světu připomenout Bonnardovo dílo, které je z jejího pohledu nedoceněné, a tak mě požádala, abych o něm a jeho ženě natočil film. Bylo to pro mě jako znamení. Od dětství jsem měl totiž Bonnardovu malbu Marthe vyvěšenou nad postelí. Když jsem poté začal pracovat na scénáři, uvědomil jsem si, jak silný příběh se za jejich utajovaným vztahem skrývá,“ sděluje režisér Martin Provost.

„Na příběhu Pierra a Marthe mě nejvíc zajímá jejich vztah, láska jako taková. Co spolu prožili během celého života. To je totiž příběh, který může promlouvat ke každému. Každý přemýšlíme nad chybami, které jsme ve vztahu udělali. A potom také jakou hodnotu pro nás má náš partner. Proust řekl, že věří v partnerství, které trvá navěky. A já v něj také věřím,“ říká Provost.

„Nejzajímavější je to od chvíle, kdy se Marthe začne chovat jako… Vždycky, když řeknu, že jako manipulátorka, tak mě někdo okřikne, protože to se dneska o ženách říkat nesmí. Ale ona se tak rozhodně tehdy chovat směla. Není to negativní soud. Udělala všechno pro to, aby dokázala žít s tou druhou (studentkou umění, s níž má Bonnard ve filmu aféru, pozn. red.). Od té chvíle je to mnohem komplexnější a vidíme její, řekněme, nebezpečnou tvář, která je zajímavá a kterou podle mě Cécile de France neznala,“ dodává režisér.

Cécile de France: Snažila jsem se odhalit její tajemství

Osmačtyřicetiletá herečka již točila s Wesem Andersonem, Clintem Eastwoodem i Paolem Sorentinem – nejčastěji se ale objevuje v hlavních rolích v historických filmech. „Sama chodím do kina ráda na historické snímky, možná proto je přitahuji i jako herečka. Mám je velice ráda, už od dětství podněcovaly mou fantazii. S každým režisérem se pracuje úplně jinak. Je na mně, abych se přizpůsobila jeho stylu. (...) Snažím se být při věci a naladit se na jejich práci. Bez ohledu na to, zda jde o Francouze, nebo cizince,“ prohlašuje představitelka Marthe, herečka Cécile de France.

„Snažila jsem se odhalit Marthe tajemství tak, že jsem pozorovala její tvář na malbách Pierra Bonnarda. Když je oblečená, je jakoby uzavřená ve svém vnitřním světě, velice tajemném, melancholickém a vzdáleném. Když je ale na obraze nahá, přibližuje se, což je dané teplými barvami, kterými ji maluje. Ale její tvář zůstává pořád vágní, protože za ní ukrývá lži o tom, kdo opravdu je, proto působí tak tajemně,“ dodává herečka.

Sám Bonnard se narodil 3. října 1867 v zaopatřené rodině vysokého úředníka. Po pařížské École des Beaux-Arts přestoupil na liberálnější soukromou Jullianovu akademii, kde vytvořil uměleckou skupinu Nabis, jejímž cílem bylo zjednodušení forem a návrat k čistým barvám. Ovlivnil a nadchl jej Paul Gauguin.

Občas poopravoval některá z pláten, která před lety prodal, protože původní barvy se mu už nezdály dost jasné. Pro všechny případy s sebou nosil tuby s barvou a zkrácený štětec. Zemřel 23. ledna 1947. Jeho dílo je vystaveno i ve francouzské sbírce české Národní galerie.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

„Na silnici jako doma.“ Nový pořad má za cíl přispět k bezpečnosti i pobavit

Nová minisérie České televize, platformy Vize 0 a agentury GEN nazvaná „Na silnici jako doma“ má přispět k větší bezpečnosti na českých silnicích a zároveň pobavit. Desetidílný seriál sleduje běžné dopravní prohřešky pohledem jedné rodiny a ty nejčastější s humorem analyzuje. Většina řidičů pravidla neporušuje, výjimky ale vyčnívají. Až za čtyřicet procent smrtelných nehod může agresivita. I proto se jí věnuje hned několik dílů edukativního pořadu, který se na obrazovkách objeví už příští týden. Pomoci zlepšit bezpečnost by ale mohly také úpravy legislativy. Odborníci i policie usilují mimo jiné o to, aby se úmyslné agresivní chování za volantem v některých případech řešilo jako trestný čin. Právě kvůli změně trestního zákona už vznikla i pracovní skupina.
před 35 mminutami

Revoluce dostala do oficiálního éteru zakazovanou Kubišovou či Pražský výběr

Krátce po 17. listopadu 1989 se do oficiálního rozhlasového vysílání zase začala dostávat hudba, kterou se komunistický režim snažil umlčet. Slyšet tak byly opět hlasy Vladimíra Mišíka, Karla Kryla nebo Marty Kubišové, k jejichž písním si ale posluchači už před revolucí dokázali také najít cestu.
před 5 hhodinami

Pohádky po babičce mají nominaci na Evropské filmové ceny

Animované Pohádky po babičce podle knihy Arnošta Goldflama, natočené v koprodukci České televize, jsou nominované na Evropské filmové ceny.
12:53Aktualizovánopřed 7 hhodinami

„Filmování je to, kým jsem.“ Cruise dostal Oscara, zatím čestného

Tom Cruise se po několika nominacích dočkal Oscara. Prestižní filmové ocenění ovšem nezískal zatím za konkrétní herecký výkon, ale v podobě čestné ceny za celoživotní dílo. Mimo jiné za snahu bránit kina před konkurencí streamingu.
před 8 hhodinami

Možná je něco ve vodě. Patnáct výtvarníků spojují Louny a výstava

Galerie města Loun slaví patnáct let činnosti a na připomenutí připravila výstavu patnácti lounských výtvarníků. Všichni představovali svou tvorbu už i dříve právě v prostorách této galerie.
16. 11. 2025

Česko získá další peníze z evropských a norských fondů, půjdou do kultury i vědy

Stát podepsal memorandum, díky kterému má získat dalších pět a půl miliardy korun z Fondů Evropského hospodářství a Norska. Prostředky přinesou více peněz na vzdělávání, kulturu, vědu či životní prostředí. Podporu ovšem získají pouze ty projekty, které usilují o snižování ekonomických a sociálních rozdílů. Peníze do fondů vkládají Island, Lichtenštejnsko a Norsko – tedy země, které nejsou součástí Evropské unie. Státy tím chtějí spolupráci s členskými zeměmi posílit. V minulosti fondy podpořily třeba i výstavbu památníku holocaustu Romů a Sintů v Letech u Písku – a to částkou čtyřicet milionů korun. Česko je pátým největším příjemcem této podpory.
16. 11. 2025

Holywood místo Hollywoodu. Papež pozval filmaře

Papež Lev XIV. si přeje „prohloubit dialog se světem filmu“. O víkendu přijal ve Vatikánu hollywoodské hvězdy, řekl jim, že by se mělo udělat víc pro kina, která bojují o přežití, aby bylo zachováno skupinové sledování filmů. Dříve se už soukromě setkal s herci Robertem de Nirem či Al Pacinem. Prozradil také, které filmy jsou jeho oblíbené.
15. 11. 2025Aktualizováno15. 11. 2025

Byl to zásadní okamžik mého života, vzpomíná na 17. listopad herec Potměšil

„Něco, po čem jsme toužili, mluvili o tom v rodině nebo se svými vrstevníky (…), tak se najednou začalo skutečně naplňovat. Tím, že se lidé domluvili a sešli, i když to bylo svým způsobem zakázané nebo limitované,“ popsal v Událostech, komentářích moderovaných Martinem Řezníčkem herec Jan Potměšil, jak vzpomíná na události 17. listopadu 1989. „Mám pocit, že to byl zásadní okamžik mého života,“ dodal. Potměšil poté jezdil po regionech, kde hovořil o tom, co se v Praze dělo. Při jedné z cest 8. prosince 1989 při automobilové nehodě málem přišel o život. Po dvou měsících se pak probudil z kómatu v úplně jiném režimu. „Ať už byl kolem mě kdokoliv, tak jsem se ptal, jak to pokračuje, jak se daří a podobně,“ přiblížil.
15. 11. 2025
Načítání...