V Praze postavili americkou polní nemocnici. Ale jen jako kulisy pro divadelní M*A*S*H. Vršovické divadlo MANA totiž v české premiéře uvedlo hru, která – stejně jako stejnojmenný slavný film a navazující seriál – vychází z protiválečné knihy Richarda Hookera. Vzpomínky na válku v Koreji pojal nejen on, ale zejména pak seriálové zpracování s černým humorem. Televizní diváky bavilo a místy i dojímalo jedenáct sezon.
M*A*S*H bojuje humorem proti smrti poprvé i na českém jevišti. Seriál bavil 11 let
Zkratka M*A*S*H označuje mobilní vojenskou chirurgickou nemocnici. Právě v ní sloužil Richard Hornberger jako lékař během korejské války na počátku padesátých let. Tehdejší zážitky začal sepisovat o dekádu později, když si v Americe otevřel nepříliš vytíženou soukromou praxi. Tragikomické příhody chirurgů, kteří operují kousek od bojové fronty, vydal pod pseudonymem Richar Hooker v roce 1968.
Úspěšné knihy si všiml Hollywood a o dva roky později měl premiéru i film. Snímek nazvaný rovněž M*A*S*H dopomohl k definitivnímu prosazení režisérovi Robertu Altmanovi. A naznačil jeho filmařský rukopis: směs výstřednosti, nadsázky a často ostrého pohledu na společenské stereotypy a americké mýty.
Jméno „Altman“ se objevuje také u hlavní filmové písně Suicide Is Painless. Na hudbu Johnnyho Mandela ji ale napsal režisérův syn, tehdy sotva patnáctiletý Michael. Altmanovi staršímu se totiž nedařilo, aby text, že „sebevražda nebolí“, vyzněl dostatečně hloupě, což si záměrně přál. Jeho potomkovi prý stačilo pár minut. Instrumentální verze písně provází i seriál.
Korea, i když vlastně Vietnam
Film ocenila kritika a diváci se na něj hrnuli, to filmovou společnost jen popostrčilo k nápadu udělat i televizní seriál. Pilotní film sice propadl – časopis Time ho dokonce značil za největší zklamání sezony –, ale druhá šance se vyplatila. Nakonec vzniklo 256 dílů.
Filmu i seriálu M*A*S*H se mimo jiné podařilo trefit do dobové nálady. Příhody polní nemocnice v Koreji diváci sledovali v časech, kdy Amerika těžce prožívala jinou válku, do níž se také zapojila. „Literárně jsme byli v Koreji. Ale obrazně ve Vietnamu,“ shrnul propojení producent Gene Ryenolds.
V kampani proti válce ve Vietnamu se intenzivně angažoval – i se svou tehdejší partnerkou Jane Fondovou – třeba herec Donald Sutherland. Ve filmu představuje chirurga Hawkeyeho Pierce, v seriálu pak stejnou postavu hrál Alan Alda.
Humorem proti smrti
Protiarmádně naladěný kapitán Benjamin Pierce, zvaný Hawkeye, systematicky narušuje vojenskou disciplínu. Řádu vzdoruje ale s humorem, byť mnohdy drsným. Svéráznými vtipy a zvláštním druhem kolegiality napomáhá přežít sobě i ostatním neustálou konfrontaci s krutostí války.
Platí to i pro další postavy, jako je „šťabajzna“ Houlihanová, Max Klinger oblečený do ženských šatů, aby dostal papíry na hlavu, či věčný terč vtipů Frank Burns. Parťáka pro kanadské žerty našel Hawkeye v Trapperovi McIntyreovi a poté, co jeho představitel Wayne Rogers ze seriálu odešel, protože dostával málo prostoru, také v jeho nástupci B. J. Hunnicatovi.
Museli jsme na sále dělat humor, protože všude kolem bylo tolik smutku a smrti, vzpomínali i skuteční pamětníci jednotky M*A*S*H. Z rozhovorů s nimi vycházeli i scenáristé. Studio hlavně zpočátku tlačilo podobu seriálu ke klasickému sitcomu, s rostoucí popularitou si ale tvůrci mohli dovolit i více vážnosti a vývoje postav.
Radar se vrací, úspěch ne
Přestože v knižní předloze je jen jedním z charakterů, zejména v seriálu se tahounem stal zmíněný Hawkeye. Jeho představitel Alan Alda se postupně začal na seriálu podílet i autorsky, mimo jiné režíroval úplně poslední epizodu. A přitom prý s podpisem smlouvy dlouho váhal, nechtěl se upisovat televiznímu projektu, který by mohl trvat až pět let.
Bez Aldy se v první půlce osmdesátých let pokusil na úspěch navázat ještě seriál M*A*S*H – co bylo potom, pro nízkou sledovanost byl ale brzy zastaven.
Všemi třemi „MASHy“ prošel z hlavních postav jen jeden herec – Gary Brughoff. Nesmělého vojenského úředníka „Radara“ O'Reillyho hrál jak v původním celovečerním snímku, tak v seriálu, odkud odešel, protože se začal cítit vyhořelý. Hostoval ale později v pokračování, jemuž se popularitu fiktivní polní nemocnice už nepodařilo vzkřísit. Opakující se přání, aby se známé postavy opět sešly v novém seriálu, označil Brughoff později za „kuriózní“. „Lidé mají zřejmě potřebu vidět, že jsme stále ještě přátelé,“ podotknul.
Nemůžeme ignorovat diváky, ale…
Divadelní hra amerického dramatika Tima Kellyho vychází z Hookerovy knihy, podle režiséra pražského nastudování Petra Svojtky ale přesto nejde být seriálem neovlivněn. „Samozřejmě nemůžeme úplně ignorovat diváky a hrát o úplně jiných postavách,“ připouští režisér, který na divadlo převedl také sitcom Ajťáci. „Ale v ničem se neinspirujeme, jak to hrál Alan Alda nebo Donald Sutherland,“ dodává.
V roli vtipálka Hawkeyeho americké herce na divadle vystřídá Zbigniew Kalina. Do českého„MASHe“ se také po více než dvaceti letech vrátil Jiří Lábus – jako anonymní hlas v tlampači.
Vršovické divadlo MANA uvede M*A*S*H opět až po divadelních prázdninách, pokud by chtělo trumfnout seriál, muselo by hru na repertoáru držet jedenáct let. Poslední díl Na shledanou, sbohem a amen v únoru 1983 trhal v Americe rekordy ve sledovanosti, před televizi usedlo 125 milionů seriálových příznivců. Pár minut po skončení stoupl odběr vody v New Yorku o 6,7 milionů galonů. Vysvětlení: lidé nechtěli přijít o žádný záběr a s odskočením si prostě počkali.