Mnohé scény pokračují letos v hraní i o divadelních prázdninách. Velký rozmach představení pod širým nebem nastal v době pandemie, kdy open-air scény byly často jedinou možností, jak neztratit kontakt s diváky a alespoň částečně vykrýt propad návštěvnosti uzavřených kamenných divadel. Letní scény zůstávají oblíbené, byť se například dlouholetá akce tohoto druhu v Plzni rozhodla i kvůli nižší návštěvnosti po letošku skončit. Obecně ale platí, že „do divadla“ na venkovní uvedení přijdou i lidé, kteří by si třeba v sezoně lístky nekoupili. Přestože na letní scéně za ně pravděpodobně zaplatí víc než do běžného hlediště. Prázdninové repertoáry navíc jdou vstříc co nejširšímu publiku, nabízejí hlavně pobavení.
Letní divadelní scény chtějí hlavně bavit, každá legrace ale diváky něco stojí
Za stálici mezi divadelními open-air počiny se dají označit Letní shakespearovské slavnosti. Pořadatelé dokonce uvádějí, že jde o „nejstarší a největší divadelní přehlídku pod širým nebem v Evropě zaměřenou na uvádění děl Williama Shakespeara“.
První ročník inicioval v devadesátých letech tehdejší prezident Václav Havel. Komedie i tragédie slavného alžbětinského dramatika se hrají v areálu Pražského hradu, časem přibyla ještě letní scéna HAMU (Hudební a taneční fakulta Akademie múzických umění) a slavnosti se rozšířily i na nádvoří hradů či zámků v Brně, Ostravě i Bratislavě. Letošní premiérou je komedie Jak se vám líbí.
Lístky nejsou levná záležitost
K nejstarším venkovním scénám v hlavním městě provozovaných přímo divadly patří ta na Vyšehradě, kde Studio DVA pořádá Metropolitní léto hereckých osobností. Letos zde uvádí dvě premiéry: ironický pohled na úděl současných mužů Chlapi sobě a komedii z divadelního zákulisí Bez roucha. Studio už přidalo další letní scénu v pražských Holešovicích a také dvě mimo Prahu: na Tvrzi Divice nedaleko Loun a ve Vítězné u Dvora Králové.
Přestože návštěva takového představení poněkud provětrá peněženku. „Ceny vstupenek se liší od vstupného do divadla, jsou trošku navýšené, levná záležitost to každopádně není,“ říká ředitel marketingu a PR ze Studia DVA Tomáš Přenosil. Konkrétně na Metropolitní léto hereckých osobností lze lístky pořídit od necelých pěti stovek až po patnáct set korun za VIP variantu.
Kompenzace divadelních prázdnin, pomůžou i granty
Letní program pomáhá divadlům překlenout zavřenou pokladnu přes prázdniny. Většina scén se snaží do letního repertoáru vybírat komornější, tedy méně nákladná představení, aby neprodělala. „Byť je to poměrně nákladná věc, stavíme ji tak, aby byla ekonomicky vyrovnaná a při nejhorším dopadla do rozpočtu ekonomicky neutrálně,“ potvrzuje ředitel Moravského divadla David Gerneš.
Open-air festival Moravské divadelní léto zahajují v Olomouci 15. června taneční exhibicí Balet Gala, diváci si během následujících dvou týdnů budou moci připomenout i úspěšné činoherní inscenace, například komedie Splašené nůžky a Sluha dvou pánů. Venkovní derniérou se Moravské divadlo rozloučí s operetou Mamzelle Nitouche a komedií Jméno. Festival zakončí osvědčený muzikál Noc na Karlštejně.
Hudební komedii z doby Karla IV., kterou proslavilo filmové zpracování, uvede v létě i Východočeské divadlo Pardubice, a to na tamním hradě – Kunětické hoře. Druhým uváděným titulem z repertoáru divadla bude rovněž muzikál. Původně anglická Pekařova žena baví milostným trojúhelníkem stárnoucího pekaře, jeho mladé ženy a jejího svůdce.
Program doplní představení dvou hostujících souborů: komedie pražské Indigo company Jak je důležité býti (s) Filipem a pohádka Brouk Pytlík v nastudování Docela velkého divadla Litvínov.
Některá divadla si musí vypomáhat grantem, třeba Klicperovo divadlo jinak působící v Hradci Králové, by bez grantové podpory nemohlo hrát v létě v klášterních zahradách v Broumově. Na začátku července tam doveze adaptaci Škvoreckého románu Zbabělci a tragikomedii Podoba věcí o hledání vlastní identity v dnešním světě sociálních sítí.
Na letní scénu přesunulo svůj repertoár také brněnské Divadlo Bolka Polívky. Ať už jsou to letošní novinky Fichtl o dospívání za socialismu a DADA Revue na hranici divadla a stand-up comedy, nebo léty prověřené Podivné odpoledne dr. Zvonka Burkeho s principálem v hlavní roli.
Pod plzeňským nebem se hraje naposledy
Venkovní scény dokážou přilákat i diváky, kteří by do kamenného divadla nepřišli. Divadla si proto mimo jiné od hraní během prázdnin slibují šanci rozšířit okruh svého věrného publika. Na oblíbenosti postupem let získávalo například Divadelní léto pod plzeňským nebem, byť není příkladem letní scény provozované kamenným divadlem. Letos se ale uskuteční naposledy.
Pořadatelé ze spolku PaNaMo zastavení projektu zdůvodnili svým sklouznutím k rutině a také klesající návštěvností, která se loni nevrátila na předpandemická čísla. Zatímco před koronavirem na představení chodilo více než devět tisíc diváků, na loňský ročník si lístky koupila jen o něco více než polovina lidí.
Jako novinku si poslední Divadelní léto pod plzeňským nebem připravilo komedii podle špionážního thrilleru Alfreda Hitchcocka 39 stupňů. V repríze se vrátí už jednou zmíněné Podivné odpoledne dr. Zvonka Burkeho, půjde o nastudování s Milanem Šteindlerem.