Lásky čas nelze nemilovat

Jste na první večeři s holkou, co po ní šílíte, a právě jste se pobryndali chilli omáčkou kiri-kiri, která vám vypálila díru do kravaty i vašeho sebevědomí, konverzace vám jde jako psovi pastva, začínáte se trapně potit a libido se vám odplazilo někam směrem k pánským záchodkům. A tak nakonec jen oddaně dřepíte proti ní, úchylně jí civíte do výstřihu, který je najednou nedosažitelný, všechno je špatně a vy byste to nejraději smazali a začali znovu. Proč ne? Zkuste to jako sympatický zrzek Tim, který na to také potřeboval více pokusů a navíc zná trik, jak se vrátit časem.

Nositel Řádu britského impéria, Novozélanďan Richard Curtis, nás svými příběhy baví již více než třicet let - a to fakt není málo. Ať už jsou to pantomimické skeče Mr. Beana, epizody z televizního seriálu Černá zmije či brilantní scénáře k vděčným diváckým peckám typu Čtyři svatby a jeden pohřeb, Notting Hill či Deník Bridget Jonesové, pokaždé jsme při setkání s ním měli oprávněný pocit, že to s nimi i s námi myslí dobře.

Jeho humor je laskavý, kultivovaný, oslovující a anglický, čemuž se nelze divit, neboť svůj rodný ostrov vyměnil za ten britský již v jedenácti letech. Nedosti ovšem na tom. V roce 2003 vystřihl režijní debut, který se stal celosvětovým hitem, úžasnou a láskyplnou Lásku nebeskou, s dvaadvaceti ústředními postavami, o které se poprala řada hvězd tehdejšího (ale vlastně i současného) filmového nebe. A po režijní mezihře, kterou byli Piráti na vlnách (k nimž měl zřejmě osobní vztah), nám teď nabízí svoji třetí a všichni věříme, že navzdory jeho výrokům nikoli poslední, režii - romantické komediální drama, lehce střižené sci-fi o cestování časem, jež nese výmluvný název Lásky čas a které je nikoli pouze o nich a o nás, jak bývá v jeho případě zvykem, ale hodně také o něm. I tohle je možná jeden z důvodů, proč se tak nečekaně zastavil, ohlédl za svojí úspěšnou filmografií a řekl si, že tímhle laskavým snímkem už vlastně dopověděl, co ještě zbývalo.

Lásky čas / Bill Nighy, Domhnall Gleeson
Zdroj: ČT24/CinemArt

Vyjděme z toho, že cestování časem je možné a jeho tajemství je skryto někde v hlubinách teorie relativity a specifickém řešení Einsteinových rovnic, zarámovaných gravitačním polem černých děr. Přijměme to jako fakt (protože většina z nás vrcholné kvantové fyzice stejně nerozumí) a pak už o tom nemudrujme a nehnípejme se v tom, do jaké míry je to (ne)logicky implementováno do filmové story. Obzvlášť ve formátu romantické komedie, která má sice nejrůznější kontexty, ale cestování časem mezi ty typické rozhodně nepatří, bychom stejně k ničemu výživnějšímu nedošli.

Filmy, v nichž si takhle zacestujete, tvoří vyhraněný subžánr v rámci sci-fi, kde např. uvízl v časové smyčce Zdrojového kódu Jake Gyllenhaal a také Bill Murray, který si přál, aby už bylo Na hromnice o den více, nemluvě o tom, co zažil Bruce Willis s 12 opicemi, do jakých časových misí byl vysílán Terminátor či jak si pohrával s časem Looper nebo kultovní Návraty do budoucnosti. A co teprve když se čtyři kluci vydali na pramici proti proudu řeky času v dobovém hitu Karla Zemana Cesta do pravěku.

V souvislosti s tím, co nabízí Lásky čas, se ovšem vybavují hlavně svébytné, inteligentní a netriviální cesty časem, jaké si můžete dopřát s Jimem Carreym ve Věčném svitu neposkvrněné mysli nebo s Woody Allenem, když nastane magická Půlnoc v Paříži. K téhle komorní podskupině lze Curtisův opus volně přiřadit a zároveň konstatovat, že ještě nikdy nebylo cestování časem tak snadné a jednoduché. A také přirozené, jako pocit, který někdy zažil snad každý z nás, totiž jak úžasné by bylo někdy vrátit čas a udělat jisté věci jinak a lépe, pro radost jiných i svoji.

To bylo tak. Když bylo Timovi (irský objev Domhnall Gleeson) jedenadvacet, sdělil mu jeho úžasný táta (skvělý kámoš Bill Nighy), že má rodinnou dispozici pro cestování časem, a prozradil mu, jak na to. A to bylo moc dobře, protože hlavně při balení holek potřeboval Tim více pokusů, než se mu podařilo udeřit na správnou strunu a prodychtit se do jejich srdce i do postele, tedy dvou klíčových míst, na nichž mu v tomto věku hodně záleželo. Když ale potkal lásku svého života Američanku Mary (sympatická Rachel McAdamsová – kdo by ji nechtěl?), intenzita jeho návratů do minulosti razantně narostla, protože na tomhle vztahu mu opravdu záleželo, a tak dělá všechno proto, aby byl dokonalý. Myslíte, že mu to vyjde? V romantických komediích se to přece stává a Richard Curtis je autor, jenž se neštítí happy endu, který v jeho interpretaci nebývá jen očekávaně schematický a standardně prvoplánovitý.

Lásky čas / Rachel McAdamsová, Domhnall Gleeson
Zdroj: ČT24/CinemArt

Lásky čas je v jeho autorském (scenáristickém a režijním) aranžmá neobyčejně obyčejným příběhem (nebo že by to bylo naopak?) o pravdách stejně banálních jako objevných, totiž že život máme jen jeden a musíme se ho naučit žít tak, aby každý den byl jediný, neopakovatelný, radost vzbuzující a sobě i jiným přinášející. Takhle jednoduchý je Curtisův recept na štěstí, jehož předností je to, že je vlastně pro každého dosažitelný a naplnitelný, že na něj každý (kdo bude opravdu chtít!) může dosáhnout. To je vstřícné a sympatické poselství, které dává pocit jistoty a bezpečí, stejně jako Timův rodný dům s rozlehlou zahradou, výhledem na moře a cestou na vlastní pláž. A také pocit, že je důležité mít místo, kam se můžete a chcete vracet, protože tam patříte, a je vám tam proto dobře. Tak jednoduché, čisté a přirozené pravdy nám Lásky čas předkládá, a dává tak každému šanci, aby v nich našel i tu svoji.

Od samého počátku Curtisovy režijní dráhy (a Láska nebeská je toho modelovým příkladem) je zřejmé, že sází na brilantní casting a také ho dokáže dát dohromady a stmelit. Do hlavní role odvážně a zároveň geniálně obsadil sympatického zrzouna Ira Domhnalla Gleesona (kterého jsme doposud znali hlavně z Harryho Pottera), v jehož intimně a přesvědčivě odehrané figuře naleznete i všechny vaše nejistoty, tápání a touhy. Opravdu není problém zamilovat si ho a držet mu palce právě proto, že vám jeho neobratnost a rozpaky mohou tolik připomenout ty vaše. A vy je s ním sdílíte a chápete, že jsou na místě, když je ve hře tak fantastická holka, jako je Rachel McAdamsová, kterou rozhodně stojí za to milovat. Je čistá, zvláštním způsobem nevinná a pravdivá – a když se směje, chce se vám taky. Chemie mezi nimi je příkladná, další úžasný filmový tandem je na světě.

V dalších rolích pak na sebe upozorňuje zejména odepsaný rocker z Lásky nebeské, nyní charismatický táta Billy Nighy, který tu s Curtisem s velkým nadhledem spolupracuje již počtvrté, svérázná matka Lindsay Duncanová, sklerotický strýc Richard Cordery (který z vás navzdory menšímu prostoru dokáže vymáčknout pláč i smích) a nepoučitelná sestra Lydia Wilsonová, kterou je třeba neustále chránit před jejími vlastními rozhodnutími. A rozhodně bych nechtěl zapomenout na potěchu zejména pro pánské oko, kterou je nepochybně Timova první láska Margot Robbieová, kvůli které by se do minulosti opakovaně rád vracel každý, kdo nosí dlouhé kalhoty.

Dobře to Richard Curtis poskládal, všichni jsou skvělí a každý z nich funguje dokonale sám za sebe i jako člen týmu, vlastně jedné velké herecké rodiny, která si tohle natáčení hodně užívala. Především jejich prostřednictvím k vám dokáže Curtis proniknout, oslovit vás, sebejistě balancovat mezi komedií a dramatem a nabídnout kromě svébytné britské atmosféry vlastně ten nejjednodušší recept na štěstí, které přece máte především ve vlastních rukách. Tak ho nepropásnětě, čímž myslím nejen štěstí, ale hlavně tenhle film. Vsadil bych se totiž, že i vám se čas od času stane, že byste něco nejraději smazali a začali znovu. Proč ne? Zajděte na Lásky čas a zjistíte, že je to docela snadné – a zároveň, že to vlastně ani není tolik zapotřebí. Jestliže je tohle Curtisova avizovaná labutí píseň, pak se mu neobyčejně vydařila, rád bych ale věřil, že je to spíše příslib jeho dalších, oslovujících filmových spektáklů.

Nevěřím totiž, že nám už řekl všechno, jakkoli v příběhu nesmělého Tima, který jde sice nejistě, ale svým způsobem sveřepě za svým štěstím, zachytil i hodně ze své vlastní cesty a napsal a natočil tu možná svůj nejosobnější opus. Jedinečný film, který vás vstřícně a laskavě obemkne a pohladí po duši. No řekněte, kdy se vám něco takového naposled přihodilo?

ABOUT TIME / LÁSKY ČAS. Velká Británie 2013, 123 min, české titulky, od 12 let, 2D. Režie a scénář: Richard Curtis. Kamera: John Guleserian. Hudba: Nick Laird-Clowes. Hrají: Domhnall Gleeson (Tim), Rachel McAdamsová (Mary), Bill Nighy (otec), Lindsay Duncanová (matka), Lydia Wilsonová (Kit Kat), Margot Robbieová (Charlotte). V kinech od 7. listopadu 2013.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Brněnský Provázek prověřuje Darwinovy ceny

Vyšlápnout zasněženou horu Fudži v teniskách. Udělat si selfie s medvědem. Čistit komín ručním granátem. To jsou příklady způsobů, jak zemřít a získat za to Darwinovu cenu. Oceněními udělovanými za úmrtí, která si lidé přivodili vlastní hloupostí, se inspirovala novinka Darwin & co. v brněnském Divadle Husa na provázku. Nechce být ale jen sledem bizarních historek.
před 21 hhodinami

Pohádky nemusí děti jen hladit, i smutek patří k životu, říká Goldflam

Česká kina promítají celovečerní loutkový film Pohádky po babičce, inspirovaný knihou divadelníka, herce a spisovatele Arnošta Goldflama. Ten se navíc stal předobrazem postavy ovdovělého dědy, jemuž vnoučata pomáhají vypořádat se se smutkem. Postavičku i namluvil. Díky Pohádkám po babičce, natočeným režiséry ze čtyř zemí, si podle Goldflama malí diváci uvědomí, že i smutek k životu patří. „Tvůrci si myslí, že se děti musí jenom hladit, ale to jim vytváří špatný obraz, jak to chodí v životě. Jsou i smutné a tragické věci,“ poradil v Interview ČT24 autorům pohádkových příběhů.
včera v 10:54

V Albertině středověk neskončil, středověk trvá

Název aktuální výstavy Gothic Modern ve vídeňské Albertině lze chápat různě. Můžeme ho vnímat jako gotickou, tedy gotizující modernu, ale i jako gotiku, jež je stále moderní.
9. 11. 2025

Trezor i sklo proti granátu. Bezpečnost památek střeží nejrůznější opatření

Bezpečnostní rám a trezorová místnost s ochranou proti ohni a střelám. Tyto nejdůležitější prvky zamezují poškození nebo ukradení po korunovačních klenotech hned druhé nejcennější nemovité památky v Česku – relikviáře svatého Maura na zámku v Bečově nad Teplou. Možnosti ochrany pamětihodností obvykle určuje výše dostupných finančních prostředků. Vybavení, zázemí a bezpečnostní postupy je neustále nutné obnovovat.
9. 11. 2025

Egyptští experti žádají evropská muzea o navrácení starověkých artefaktů

V Egyptě odstartovala nová kampaň, která vyzývá evropská muzea k navrácení řady starověkých exponátů odcizených během období evropského kolonialismu, píše deník Arab News. Iniciativa přichází krátce po otevření nového Velkého egyptského muzea.
8. 11. 2025

„Humor pomáhá udržet si zdravý rozum“. Mladí Ukrajinci u fronty točí filmy

Válka jim vzala domovy, bezpečí i dětství. Projekt Generace Nika nabízí filmové školení pro mladé Ukrajince žijící u válečné fronty. Pod dohledem profesionálů točí krátké filmy, režírují je, píší scénáře a hrají hlavní role. U zrodu projektu byl tragický příběh básnířky a malířky Veroniky. „Nika pro mě byla symbolem té generace, s kterou pracujeme,“ říká autor projektu, kameraman ČT Vojtěch Hönig.
8. 11. 2025

Rekonstrukce pražské Invalidovny může začít. Chybí už jen pokyn ministerstva

Obnova pražské Invalidovny s dostavbou moderní přístavby má začít v roce 2026. Projekt za více než dvě miliardy korun bude největší investiční akcí v historii Národního památkového ústavu. Ten má podporu nové vlády a nyní čeká už jen na souhlas ministerstva kultury, aby mohl vyhlásit tendr na dodavatele stavby. Veřejnosti by se Invalidovna mohla otevřít v roce 2030.
8. 11. 2025

Safíry z Cejlonu? Loupež v Louvru připomněla koloniální dluhy

U šperků ukradených z Louvru není zajímavé jen, kdo je vzal, ale i kde se vzaly. Objevují se totiž čím dál hlasitější otázky po původu těchto artefaktů. Loupež v pařížském muzeu přitáhla pozornost k jejich koloniální minulosti.
7. 11. 2025
Načítání...