Korsičtí Apači jsou hodně autentičtí, ale málo přesvědčiví

Zneklidňující portrét Korsiky, jak ji neznáme z turistických prospektů aneb Jak se žije arabským teenagerům na hladové periférii turistického ráje. Nic moc a sem tam si to sami ještě brutálně zkomplikují.

Vyhledávané turistické letovisko Porto-Vecchio leží v departmentu Corse-du-Sud na jihovýchodním pobřeží čtvrtého největšího ostrova Středomoří - Korsiky. Do Marseille, Palerma, Říma či Monaka je to odsud, co bys mořem omletým valounem dohodil, ale proč se dívat k nedalekému pobřeží, když právě tady jsou nejkrásnější písečné pláže (Palombaggia, Rondinara či Santa Giulia), na nichž se v létě povalují turisté z celého světa, kterých sem trajekty v sezoně navozí desítky tisíc. Na konci širokého zálivu tu sedmdesát metrů nad mořem ovšem žije trvale také nějakých deset tisíc místních obyvatel, mezi nimiž hladově živí své představy o lepším životě i několik etnicky namixovaných teenagerů, kteří vlastně tak nějak nechtěně, ale příznačně osudově napsali tenhle autentický a v zásadě krutý a zbytečný příběh.

Pravidelné invaze turistů, včetně mastňáckých Francouzů z pevniny, jim sice lezou krkem, ale podobně jako Aziz a jeho táta se starají o jejich luxusní prázdninové bungalovy, protože nějak se člověk přece živit musí. A možná vůbec nevědí, že pod touhle perlou Středomoří, zvanou Porto-Vecchio, dříme vysušená solná bažina, na které toto město vyrostlo. Ale zdá se, jakoby tu tenhle neviditelný slaný močál pořád byl, a to hlavně proto, aby až udělají chybný krok (a to si pište, že to dlouho trvat nebude), do sebe hladově vsákl jejich nenaplněné sny i křehké životy. Je zřejmé, že debutující režisér a místní rodák Thierry de Peretti tohle věděl a podvědomě (či spíše intuitivně) s touto temnou a znepokojující metaforou pracoval.

Všechno začalo vcelku nevinně tím, že Aziz vzal pár svých kámošů z arabské čtvrti na noční koupačku do bazénu u letní rezidence zazobaných Francouzů, o kterou se s tátou starají. Když už tam jednou byli, napadlo je, že si vezmou pár drobností na památku, a neprozřetelně sebrali i vzácné pušky (kousek za třicet tisíc euro), které pak v následující dramatické zápletce sehrály klíčovou a pro všechny zúčastněné neblahou a osudovou roli.

Svůj neokázalý filmový debut natočil Thierry de Peretti jako malou, intimní esej o skryté tváři, proměnách a podobách svého rodného ostrova, který chtěl ve filmu ukázat hodně jinak, než jak ho známe z plakátů cestovních kanceláří. Základní příběh mu přihrál samotný život na jeho ostrově, neboť to, co se ve filmu odehrává, se tam zhruba takto před časem skutečně stalo. Nečekaně, krutě, zbytečně a zároveň jakoby mimoděk byl uprostřed bezstarostného léta zmařen lidský život, násilí, na které nebyl nikdo připravený, explodovalo, smrt přičinlivě přispěchala a pak už nebylo nic, co by bylo možné vrátit zpět.

Apači
Zdroj: ČT24/Artcam

Peretti tohle drama okamžiku líčí věcně, jakoby odtažitě a téměř dokumentárně, což se ovšem projevuje i v tom, že poznamenané protagonisty tohoto příběhu nepoznáváme důvěrněji, jejich teenagerovské charaktery musíme brát jako konstatovanou danost a jejich motivaci jako momentální a zkratované pominutí smyslů. Faktickým důsledkem takto založené a rozehrané story je pak situace, kdy divácký kontakt s nimi je spíše povrchní, neprožívaný a nesdílený, což ve svém důsledku bude znamenat, že vám pravděpodobně nikdo z nich nebude dvakrát sympaticky a jejich osudy vám budou spíše ukradené. Moc vám v tomto ohledu nepomůže ani civilní, ale ve svém důsledku spíše vlažný a do jedné lajny srovnaný místní casting, na jehož složení se (jen režisér ví proč) údajně pracovalo celé dva roky.

Když k tomu navíc přičtete úspornou, nestylizovanou a s dlouhými záběry pracující kameru Hélène Louvartové a artově stylizovaný open end, bude vám sice o něco jasnější, proč právě tenhle opus zvítězil na loňském Fresh Film Festu, ale zároveň se nedokážete zcela zbavit pocitu, že to byla tak trochu z nouze ctnost, protože režisér a scenárista vlastně moc nevěděl, jak vlastně svoji (a jejich) výpověď dokončit.

Zdá se mi, že právě tato jistá nedokončenost (či nedotaženost a nedopovězenost, chcete-li) je symptomatickým rysem téhle temné korsické pohlednice, která nemá nic, ale pranic společného s rozvernou pohodovkou Alaina Berberiana Korsický případ, kde Christian Clavier a Jean Reno dali filmovému divákovi přece jen spíše, co jeho jest. Perettiho Apači (název je převzat z pařížského policejního žargonu, který takto označoval mladistvé zločince – westernové konotace naznačované režisérem odmítám) jsou s to vzbudit pocit, ale nevyvolávají zážitek. Je to smutný pocit ze smutných hrdinů, obnažených tu jako bezbranné korkové duby svlečené z kůže, jež rostou nad Porto-Vecchiem. Nějak se mi zdá, že je to přece jen málo.

LES APACHES / APAČI. Francie 2013, 93 min., české titulky, od 12 let, 2D. Režie: Thierry de Peretti. Scénář: Thierry de Peretti, Benjamin Baroche. Kamera: Hélène Louvartová. Hudba: Cheveu. Hrají: François-Joseph Cullioli (François Jo), Aziz El Addachi (Aziz), Hamza Mezziani (Hamza), Joseph Marie Ebrard (Jo), Andréa Brusque (Pascal), Danielle Arbidová (Sophie). V kinech od 13. února 2014.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

KVÍZ: Nejen Pelíšky. Jak dobře znáte vánoční filmovou klasiku?

Ve svátečním programu České televize nemůže chybět ani tuzemská filmová klasika. Například Štědrý večer si už mnozí diváci ani nedovedou představit bez Pelíšků. A i letos pobaví během Vánoc oblíbené komediální tituly. Ověřte si v přiloženém kvízu, jak dobře je opravdu znáte.
před 7 hhodinami

Třetí díl Avatara je v kinech, v plánu jsou další

Kina po světě i v Česku promítají film Avatar: Oheň a popel – další část jedné z nejdražších filmových sérií. Oscarový režisér James Cameron má v plánu další dvě pokračování, osud náročného projektu je ale nejistý.
před 17 hhodinami

Vstup do Alešville je na vlastní nebezpečí

Národní galerie Praha uspořádala úplně první komplexní retrospektivu Aleše Veselého. K vidění je ve Veletržním paláci pod názvem Alešville.
včera v 11:00

Nevyléčitelně nemocným pomáhá Sanitka splněných snů. Vznikl o ní dokument

Dokument Do posledního snu vypráví příběhy nevyléčitelně nemocných lidí, kteří si v posledních okamžicích života plní své sny díky Sanitce splněných snů. Autorka dokumentu, redaktorka ČT Lea Surovcová přiblížila v 90′ ČT24 zrod filmu. Jednu ze zakladatelek projektu Petru Homolovou potkala asi před dvěma lety a ta ji následně propojila i s jedním z hlavních hrdinů filmu Ondřejem Míčkem. Petra Homolová byla také hostem 90′ ČT24.
20. 12. 2025
Načítání...