Být, či nebýt? Hamletovská otázka dostává hned jiný rozměr, když si ji položí klaun. Jak zodpovězení existenciálního dotazu pak dopadne, řeší surreálná groteska Přecházení, kterou připravilo trio Squadra Sua ve spolupráci s herci brněnského Divadla Bolka Polívky.
Když klaun řeší existenciální otázky, je to často v kýblu
Klauni v oblecích se dřevěnými tyčemi snaží vytyčit smysl života, po jednom zaškobrtnutí ale může klidně skončit všechno v kýblu – kbelíky jsou ostatně také rekvizitami v tomto představení.
„Snažíme se překračovat žánr klasické klauniády a míchat ji s fyzickým divadlem a neočekávanými principy instalace či vizuálních obrazů. Vlastně je to taková klaunská báseň,“ říká k inscenaci režisérka Veronika Poldauf Riedlbauchová. Spoluautorem a spolurežisérem hry je belgický performer a mistr nonverbálního divadla Jos Houben.
„Je tam humor, ale i poetická atmosféra, která není úplně vysvětlitelná,“ přibližuje novinku jeden z herců Roman Horák. Klauni během představení konfrontují humorné situace se základními otázkami života a smrti a každodenní životní situace převádějí do absurdních scén.
Když se klaun zamyslí
„Bizarnost spočívá v tom, co se stane, když existenciální otázky řeší klaun. Protože když se klaun zamyslí nad otázkou, co to znamená být, nebo nebýt, většinou se z toho stane něco úplně jiného,“ předpokládá režisérka.
„Doufáme, že se lidé budou smát a že si třeba i popláčou,“ dodala. Příležitost hloubat nad lidskou existencí optikou klauna mělo publikum poprvé při předpremiéře v Jihlavě minulý pátek a o den později v premiéře v pražském prostoru Jatka78. Novinku Přecházení by chtěl soubor Squadra Sua uvést i v dalších městech.