Jmenuju se Clifton, Léon Clifton. Dějiny české detektivky vedou z Ameriky na sever

Detektivky jsou nejoblíbenějším oddechovým žánrem tuzemských čtenářů. Kriminálním příběhům propadli ostatně už před více než stoletím. A právě za dějinami české detektivky se nyní ohlíží stejnojmenná monografie literárních publicistů Pavla Mandyse a Michala Jareše.

Prvním „sériovým“ detektivem byl v českém prostředí Léon Clifton. Sešity s případy amerického vyšetřovatele vycházely každý týden v letech 1906 až 1911. Takzvané cliftonky se tvářily jako paměti zmíněného detektiva, jejich skutečným autorem ale byl pravděpodobně Alfons Bohumil Štastný. 

Kvalitou ovšem byly Cliftonovy příběhy podle literárního historika Michala Jareše „příšerné“. „Těch téměř  280 pokračování má velmi kolísavou úroveň, protože musel napsat každý den třicet dva stránek,“ hodnotí Šťastného literární příspěvky.

Samotná postava detektiva, jenž je mistrem převleků a všemu přijde na kloub, zapadala do brakových schémat. Genialitu Léona Cliftona ovlivnil vzor „velkého detektiva“, jehož popularitu u evropských čtenářů zajistil Sherlock Holmes. „Všechno vyřeší, často pomocí náhody, jeho dedukční schopnosti jsou až směšné,“ shrnul Jareš. 

Taková domácí (prvorepubliková) zabijačka

Vyšetřovateli se superschopnostmi předstali být literární hrdinové za první republiky. Autoři je polidštili a začali je tak vymezovat vůči západním vzorům. Pavel Mandys upozorňuje, že první detektivku z českého prostředí napsal Emil Vachek. V jeho detektivní prvotině Tajemství obrazárny z roku 1930 se čtenářům představil detektiv Klubíčko.

„Předtím autoři zasazovali příběhy převážně do Anglie. Zčásti proto, že jim prostředí přišlo atraktivnější, zčásti proto, že tehdejší policii vnímali občané nového státu ještě dost negativně – ovlivněni tím, jak vnímali rakouskou policii, jako cosi nepřátelského,“ poznamenává Mandys.

Detektivní žánr v meziválečném Československu pomáhal definovat mimo jiné Karel Čapek. Uznávaný novinář a spisovatel se nerozpakoval snížit k „pokleslé“ literární zábavě. Třeba v Povídkách z jedné, respektive druhé kapsy.

Čapkovi detektivové rozhodně nebyli žádní bondové, spíše obyčejní rutinéři, někdy dokonce bezejmenní. „Chtěl tím dát najevo, že zločiny obvykle bývají velmi prosté. Že policejní rutinéři je vyřeší poměrně rychle, jakkoliv to vypadá jako komplikované spiknutí, je to taková ta česká domácí zabijačka,“ vysvětluje Mandys.

Práci prvorepublikových kriminalistů také o čtyřicet let později zpopularizoval televizní seriál o „hříšných lidech města pražského“ podle předlohy a námětu Jiřího Marka.  

Poválečný diverzant a normalizační floutek

Po převratu v roce 1948 se komunističtí ideologové domnívali, že v rovnostářském světě nebude mít nikdo potřebu krást a škodit. Jediný přípustný zločin byl ten páchaný protistátními živly. Jako třeba diverzant Král Šumavy. Film Karla Kachyni z roku 1959 provázela i knižní verze od Rudolfa Kalčíka, autora dobrodružných próz o mužích strážících železnou oponu. 

„Pohraničníci měli tenkrát opravdu těžké podmínky, bylo jich málo, a dokonce se spekuluje o tom, že tehdejší moc úmyslně udržovala nízké stavy, aby mladé kluky naštvala, a neváhali střílet po těch, kteří utíkali za hranice. Tohle všechno Kalčík docela slušným stylem popisuje, i když je to samozřejmě ideologická propaganda,“ dodává Mandys.

Král Šumavy (1959, režie: Karel Kachyňa)
Zdroj: ČT24/Kino Ořechovka

V druhé polovině šedesátých let a normalizačních časech vyšetřoval nekalosti kapitán Exner. Do literárního světa ho přivedl Václav Erben. „Floutek, trochu děvkař, ale zároveň má cit, instinkt, i když se to v průběhu celé série proměňuje,“ představuje Exnera Jareš. „Toho si je Erben vědom. Zvláště pak v osmdesátých letech i zneužívá exnerovské hlášky, už z něj dělá spíš karikaturu.“

Komerční zábavu vystřídal sofistikovanější sever

V devadesátých letech se zdálo, že detektivku převálcovali televizní vyšetřovatelé. „Přišly americké filmy, přišly komerční televize a využívaly detektivní žánr, aby bavil diváky,“ připomíná Mandys.

Zájem ale opadl jen dočasně, nemalou zásluhou severských krimi. Jejich vlivem se ale změnila pravidla žánru. Zatímco dříve byla detektivka potvrzením statu quo, tedy po vyšetření případu se věci vrátily do starých kolejí, dnes může zločin zajetý běh věcí změnit.

„Po roce 2005, kdy se objevily romány Stiega Larssona, se ukázalo, že detektivka nemusí být jen pro ty méně náročné čtenáře, že ji mohou číst i mladší, kteří do té doby četli sofistikovanější literaturu. A objevili se i autoři, kteří se inspirovali tím, že detektivka opravdu nemusí být jen pohádka pro dospělé, ale že může více vycházet z konkrétní společenské situace – jako zmíněný Stieg Larsson,“ rozebírá změny Mandys.

7 minut
Nová monografie probírá Dějiny české detektivky
Zdroj: ČT24

Poznamenává, že detektivka je v Česku v posledních letech nejen oblíbeným, ale i stále kvalitněji psaným žánrem. Michaelu Klevisovou, Martina Goffu a Michalu Sýkoru zmiňují autoři monografie jako příklad současných spisovatelů, které by příznivci krimi neměli minout.  

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Na „něco menšího“ Pú pomyslel před sto lety. Nebyl to ale žádný med

Na Štědrý den roku 1925 se představil dnes jeden z nejslavnějších medvědů na světě. List London Evening News totiž otiskl povídku, kterou britský autor Alan Alexander Milne napsal o hračce svého syna. Hlavní hrdina se jmenoval Medvídek Pú. A i když tisíce dětských čtenářů hloupoučké zvířátko měly a mají rádi, těm nejbližším, včetně autora, přinesla jeho sláva i dost frustrace.
24. 12. 2025

Filmové písničky postupně lidoví, pohádky by se bez hudby neobešly

Česká televize na Štědrý den představí novou pohádku Záhada strašidelného zámku – v hlavních rolích s Oskarem Hesem a Sofií Annou Švehlíkovou. Hudbu k pohádce Ivo Macharáčka, bez níž by se přirozeně neobešla, složil Jan P. Muchow. Mnoho filmových písní z pohádek přitom časem zlidovělo a staly se přirozenou součástí repertoáru jejich interpretů. Mezi nimi třeba Kdepak ty ptáčku hnízdo máš z klasiky Tři oříšky pro Popelku nebo Miluju a maluju z Šíleně smutné princezny.
23. 12. 2025

Pařížský Louvre po krádeži šperků umístil na okna mříže

Pařížské muzeum Louvre nechalo nainstalovat mříže na okna galerie, kudy se dovnitř muzea před dvěma měsíci dostali lupiči, informuje agentura AFP. Při krádeži z 19. října pachatelé odcizili šperky v hodnotě 88 milionů eur (2,1 miliardy korun). Muzeum po loupeži zavádí přísnější bezpečnostní standardy.
23. 12. 2025

Zemřel Vince Zampella. Udával směr moderních videoherních stříleček

Při autonehodě v Kalifornii zemřel Vince Zampella, vývojář, který stál za řadou ikonických videoherních sérií, mimo jiné Call of Duty nebo nejnověji Battlefield. Zemřel ve věku 55 let při nehodě svého Ferrari na dálnici severně od Los Angeles. Úmrtí Zampelly potvrdila společnost Electronic Arts, vlastník herního studia Respawn Entertainment, které Zampella založil.
23. 12. 2025

Anděl Páně už dvacet let baví miliony „nenapravitelných hříšníků“

Od premiéry pohádky Anděl Páně uplynula letos dvě desetiletí. V televizi ji diváci viděli na Štědrý večer o rok později. Dnes už je tento příběh evergreenem vánočního programu, stejně jako pokračování, které vzniklo před dekádou. A tvůrci v čele s režisérem Jiřím Strachem a herci Ivanem Trojanem a Jiřím Dvořákem od té doby dostávají otázky, jestli dojde i na Anděla Páně 3.
23. 12. 2025

Zemřel britský hudebník Chris Rea, bylo mu 74 let

Ve věku 74 let v pondělí ráno po krátké nemoci zemřel britský kytarista a zpěvák Chris Rea, sdělil portálu BBC a agentuře PA mluvčí rodiny. Hudebník s charakteristickým chraplavým hlasem se proslavil mimo jiné písněmi The Road to Hell, Julia či Driving Home For Christmas. Svou bluesrockovou tvorbu představil několikrát i v Praze.
22. 12. 2025Aktualizováno22. 12. 2025

KVÍZ: Nejen Pelíšky. Jak dobře znáte vánoční filmovou klasiku?

Ve svátečním programu České televize nemůže chybět ani tuzemská filmová klasika. Například Štědrý večer si už mnozí diváci ani nedovedou představit bez Pelíšků. A i letos pobaví během Vánoc oblíbené komediální tituly. Ověřte si v přiloženém kvízu, jak dobře je opravdu znáte.
22. 12. 2025

Třetí díl Avatara je v kinech, v plánu jsou další

Kina po světě i v Česku promítají film Avatar: Oheň a popel – další část jedné z nejdražších filmových sérií. Oscarový režisér James Cameron má v plánu další dvě pokračování, osud náročného projektu je ale nejistý.
21. 12. 2025
Načítání...