Jitka válí

Praha – Nejnovější výstava v Galerii Vysoké školy uměleckoprůmyslové představuje výtvarnici Jitku Válovou. Pod názvem Jitka válí – lité kresby prezentuje autorčiny aktuální lité kresby z let 2007-2010 a kresby záznamů hudby z 60. let. Výstava je částečně věnována výtvarnici k šedesátiletému výročí od jejího absolutoria na VŠUP.

Litým kresbám se Jitka Válová v poslední době věnuje stále častěji, jejich pomocí se prý uvolňuje, aby měla lehkou ruku. Motivem těchto kreseb jsou dvojice figur a jejich vzájemný vztah, kompozice jsou někdy skoro jako motivy jeskynních pouštních kreseb.

Do Válové litých kreseb se promítly mimo jiné i kresby záznamů hudby, které jsou také součástí jubilejní výstavy v Galerii VŠUP. Hudební rytmické záznamy skladeb Mozarta, Martinů a jazzových hudebníků začala Valová zaznamenávat již v 60. letech. Jsou ale silnou inspirací i pro její současnou tvorbu – promítají se ve větší barevnosti, jak v motivech, v podkladu, tak v barvě kresby.

JITKA VÁLOVÁ se narodila v roce 1922 v Kladně. Spolu se svou sestrou Květou, dvojčetem, začala po druhé světové válce studovat na pražské VŠUP. Jitka začala ve sklářském ateliéru u profesora Josefa Kaplického, později přestoupila za Květou do ateliéru Emila Filly.

Jatka jako studium

Vzdělaný profesor jim zprostředkovával hlubší poznání tradice evropského modernismu. Studentům imponoval jako osobnost i jako umělec. "Filla mi vyhovoval nejen jako pedagog, ale také jako člověk. Já ho nikdy neslyšela, že by někoho seřval, a to jiní kantoři, když někdo udělal nějakou blbost, dělali. Dostali jsme se i k monumentálním obrazům. Tam jsme opravdu studovali, každý den jsme měli model, třeba jsme se chvíli na něj dívali, potom ho kreslili zpaměti," vypráví o studiích u Filly Jitka Válová.

Během studia na škole chodili studenti na kresebnou praxi v rámci pracovních motivů, někdo do hutí nebo do dolů, kreslit charaktery horníků. Jitka si vybrala jatka. Tím, co viděla, velmi trpěla. Následně vznikly její expresivní kompozice z propletených zvířecích těl, zřetelně odkazující k Fillovým alegorickým zápasům. V obrazech Jitky toto téma přetrvává i v dalších letech, v několika vzniklých malbách je zobrazeno hledání pokory, soucitu, smíření a odprošení.

Jitka a Květa

Výstava Jitka válí - lité kresby je částečně věnovaná k výročí 60. let od Jitčina absolutoria, její sestra Květa absolvovala o rok později. Sestry Válovy měly mimo několika společných výstav se skupinou Trasa, dvě malé výstavy v Kladně v roce 1958, v roce 1959 s názvem Ocel a člověk a roce 1966 ve Špálově galerii v Praze. Ta byla první bilancující výstavou a také na příštích několik let poslední. Až ve třiaosmdesátém roce došlo ke zlomu výstavou v Galerii výtvarného umění v Chebu, uspořádanou Janou a Jiřím Ševčíkovými. Pro sestry Válové znamenala jejich „objevení“.

Od roku 1989 se otevřel prostor, naskytly se možnosti výstav i v zahraničí. Dostalo se jim i významného ocenění, roku 1994 jim byla udělena ve Vídni Herderova cena. V září 1998 zemřela Květa Válová, nedožila se společné velké výstavy v roce 2000 v Národní galerii ani dalších ocenění. „Něco takového se tě dotkne a slovy to nevyjádříš. Tak namaluješ obraz. Ale i když jsme si byly s Květou celý život blízko, nemluvily jsme o tom, co a proč malujeme,“ vzpomíná na sestru Jitka Válová.

Kdy a kde: Výstava bude otevřena ve dnech 15. 4. – 29. 5. 2010 (pondělí–sobota, 10–18 hodin) v Galerii VŠUP. Vstup je zdarma. V galerii bude možné zakoupit knihu Válovky – velký svět v malých linkách vydanou k této výstavě.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Hynek Martinec nahlíží na současný svět přes cyberlemon

Díla česko-britského umělce Hynka Martince jsou ve sbírkách galerií po celém světě. Do letošního srpna jsou k vidění i na výstavě Cyberlemon v pražském Centru současného umění DOX. Ve svých nových dílech reaguje na zrychlený a stále více polarizovaný svět. Na stěnu galerie také vytvořil své dosud největší dílo – devět metrů dlouhou a osm metrů vysokou kresbu. A jakýmsi průvodcem výstavy je – jak napovídá název – citron, přičemž „kybercitron“ ohlašuje Martincovo téma: syntézu starého a nového.
29. 3. 2025

Artová kina přitahují stále více diváků

Návštěvnost artových kin dosahovala v minulém roce ve větších městech rekordních čísel, v menších městech alespoň vyrovnala předcovidové hodnoty. Multiplexy na návrat k číslům návštěvnosti před covidem stále čekají. ČT to potvrdil předseda Asociace provozovatelů kin Dan Krátký. Diváky artových kin lákají zejména mezinárodní festivalové hity, nezávislé snímky, originální dramaturgie, ale i nižší cena za vstupné a občasné zařazování mainstreamových titulů do programu.
29. 3. 2025

Alžírský soud poslal spisovatele Sansala do vězení, Macron volá po propuštění

Paradoxně jako dobrou zprávu hodnotí příznivci Boualema Sansala verdikt alžírského soudu, který kontroverzního spisovatele poslal na pět let do vězení za tvrzení, že sporné území Západní Sahary dříve patřilo Maroku. Za názor, který oficiálně zastává i Francie, mu hrozilo až doživotí. Mírnější trest pro autora, jenž je podle svých blízkých vážně nemocný, naznačuje zlepšení vztahů mezi oběma zeměmi – a příslib propuštění, po němž volá i francouzský prezident Emmanuel Macron.
28. 3. 2025

Mareš kreslí komiksy o Praze. Po politicích je to lázeň, poznamenal

Široké veřejnosti je ilustrátor a kreslíř Štěpán Mareš známý především jako autor satirického Zeleného Raoula, teď vytvořil trochu jinou sérii komiksů. Bez karikatury se věnuje historii Prahy a osobnostem, které v ní žily. „Po všech těch politicích je to lázeň,“ podotkl Mareš v Událostech, komentářích. První tři svazky vytvořené pro městskou firmu Prague City Tourism vypráví o Golemovi, Albertu Einsteinovi a Franzi Kafkovi. Další mají následovat, stejně jako překlady do angličtiny a němčiny. Marešovy komiksy mají být vkusnou alternativou k matrjoškám, čepicím a podobným předmětům, které se prodávají jako suvenýry z Prahy.
28. 3. 2025
Načítání...