Jiří Grossmann byl na světě jen chvilku

Praha - Přes vážnost svého onemocnění rozdával do poslední chvíle s velkou intenzitou na jevišti radost a smích. Jiřího Grossmanna doprovázela do divadla v posledních týdnech života zdravotní sestra. Když v předvečer svatého Mikuláše, 5. prosince 1971, svůj životní boj prohrál, bylo mu pouhých třicet let.

Jiří Grossmann je znám hlavně jako herec a spoluautor divadelních textů a humoristických povídek, který spojil svůj krátký život s divadlem Semafor. Na konci padesátých let ale začínal jako muzikant, hrál na trombón a kontrabas, ovládal i klavír, bendžo a kytaru. V roce 1962 se v legendárním klubu Olympic poprvé potkal s Miloslavem Šimkem, se kterým ho později pojil jeho umělecký osud.

Narodil se 20. července 1941 v rodině písničkáře a kabaretiéra Slávy Grossmanna. V roce 1960 odmaturoval a poté absolvoval tři roky na stavební fakultě ČVUT. Po sedmém semestru ho definitivně zlákalo divadlo - v plzeňské Alfě dostal první profesionální angažmá. „To komediantství měl v krvi odmalinka. Pamatuji se, že když jsem měla čtyři roky, on hrál medvídka, který měl umřít. Vžil se do role tak, že jsem brečela,“ vzpomínala na Grossmanna jeho neteř Irena Janečková.

Ani Grossmannovi se nevyhnula vojna. S programem Armádního uměleckého souboru Víta Nejedlého objížděl posádky. Když Šimek, který sloužil ve stejné době, založil v Ruzyni divadlo Vojenské jeviště, Grossmann si podal žádost o přeložení. A právě při vstupní prohlídce lékař zjistil jeho zhoubnou nemoc, v té době nevyléčitelné nádorové onemocnění mízních uzlin (Hodgkinova choroba).

Šimka a Grossmanna pojil stejný osud. Umělecký i životní

Po návratu do Prahy odstartovali Grossmann se Šimkem nejslavnější éru klubu Olympik. Přes nevšímavost oficiálních médií se sláva fenoménu Š + G šířila mezi mladým publikem. Úspěšnou dvojici angažoval Jiří Suchý z divadla Semafor, kde od roku 1967 uvedli řadu úspěšných premiér: několik Besídek, čtyři Návštěvní dny, hru Othello odpadá aneb Večer v kulečníku, Večer pro otrlé aneb pět Pupáků, atd.

Jako zpěvák si Grossmann zakládal na svém příjemném barytonu a našel se zejména ve stylu country. Prosadil se i jako autor písňových textů pro jiné zpěváky, převážně ze semaforského okruhu: Nadě Urbánkové napsal hit Závidím, Evě Olmerové Čekej tiše, pro Milušku Voborníkovou Gimi Det Ding. Zásadní význam měly jeho texty pro zpěváka Pavla Bobka, který se původně stavěl k češtině skepticky a dával přednost anglickým originálům.

Popularita Š + G kulminovala po srpnu 1968, kdy se v jejich vystoupeních stále častěji objevovaly prvky politické satiry. Grossmann byl mezi kolegy z divadelní a hudební branže velmi oblíbený. Většina z nich jej líčí jako výjimečně nadaného člověka. Sám se naučil na několik hudebních nástrojů a měl talent na jazyky. Byl zábavný společník, ale v soukromí prý uzavřený, tichý. Nedbal příliš na peníze, měl rád dobré jídlo, pití a kvalitní tabák.

Zpěvačka Naďa Urbánková na Grossmanna podle svých slov nevzpomíná v čase minulém, neboť jeho písničky stále zpívá. A každý z těch aplausů patří podle ní i Jiřímu Grossmannovi za jeho nevšední textařský nadhled, kdy už jako hodně mladý věděl, že jsme na světě jen na chvilku: „Jeho texty ani s utíkajícím časem neztrácí nic ze své zvláštní poetiky. Do písniček dokázal vložit legraci i nostalgii, takových textařů se v naší zemi moc nenarodilo.“

Jiří Suchý o Jiřím Grosmannovi:

„Obdivoval jsem ho, tu jeho ohromnou statečnost. Poněvadž on prostě vešel na scénu a hrál - a už se sotva udržel na nohou.“

Po roce 1990 neslo Grossmannovo jméno pražské divadlo na Václavském náměstí, které založil Miloslav Šimek a ve kterém hrál až do své smrti v roce 2004 (Šimek zemřel také na zhoubnou chorobu, která byla navíc podobná té Grossmannově). Dodnes je po Jiřím Grossmannovi pojmenovaná přilehlá pasáž.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Možná je něco ve vodě. Patnáct výtvarníků spojují Louny a výstava

Galerie města Loun slaví patnáct let činnosti a na připomenutí připravila výstavu patnácti lounských výtvarníků. Všichni představovali svou tvorbu už i dříve právě v prostorách této galerie.
před 10 hhodinami

Česko získá další peníze z evropských a norských fondů, půjdou do kultury i vědy

Stát podepsal memorandum, díky kterému má získat dalších pět a půl miliardy korun z Fondů Evropského hospodářství a Norska. Prostředky přinesou více peněz na vzdělávání, kulturu, vědu či životní prostředí. Podporu ovšem získají pouze ty projekty, které usilují o snižování ekonomických a sociálních rozdílů. Peníze do fondů vkládají Island, Lichtenštejnsko a Norsko – tedy země, které nejsou součástí Evropské unie. Státy tím chtějí spolupráci s členskými zeměmi posílit. V minulosti fondy podpořily třeba i výstavbu památníku holocaustu Romů a Sintů v Letech u Písku – a to částkou čtyřicet milionů korun. Česko je pátým největším příjemcem této podpory.
před 15 hhodinami

Holywood místo Hollywoodu. Papež pozval filmaře

Papež Lev XIV. si přeje „prohloubit dialog se světem filmu“. O víkendu přijal ve Vatikánu hollywoodské hvězdy, řekl jim, že by se mělo udělat víc pro kina, která bojují o přežití, aby bylo zachováno skupinové sledování filmů. Dříve se už soukromě setkal s herci Robertem de Nirem či Al Pacinem. Prozradil také, které filmy jsou jeho oblíbené.
včeraAktualizovánovčera v 18:56

Byl to zásadní okamžik mého života, vzpomíná na 17. listopad herec Potměšil

„Něco, po čem jsme toužili, mluvili o tom v rodině nebo se svými vrstevníky (…), tak se najednou začalo skutečně naplňovat. Tím, že se lidé domluvili a sešli, i když to bylo svým způsobem zakázané nebo limitované,“ popsal v Událostech, komentářích moderovaných Martinem Řezníčkem herec Jan Potměšil, jak vzpomíná na události 17. listopadu 1989. „Mám pocit, že to byl zásadní okamžik mého života,“ dodal. Potměšil poté jezdil po regionech, kde hovořil o tom, co se v Praze dělo. Při jedné z cest 8. prosince 1989 při automobilové nehodě málem přišel o život. Po dvou měsících se pak probudil z kómatu v úplně jiném režimu. „Ať už byl kolem mě kdokoliv, tak jsem se ptal, jak to pokračuje, jak se daří a podobně,“ přiblížil.
včera v 11:02

Vyšel komiks o Havlovi, stojí za ním Žantovský a ilustrátorka Jislová

Vyšel nový komiks o disidentovi a pozdějším československém a českém prezidentovi Václavu Havlovi. Jmenuje se Havel: hrátky s čertem. Autoři ho slavnostně uvedli v pátek večer v Knihovně Václava Havla. Za dílem stojí Michael Žantovský a ilustrátorka Štěpánka Jislová, kniha popisuje Havlův život v roce 1977. „Velká část lidí jej má v mysli už jen na tom pomyslném piedestalu, jako státníka. Chtěli jsme se podívat za oponu, co to bylo za člověka,“ přiblížila Jislová v 90' ČT24. Pořadem provázela Nikola Reindlová.
včera v 07:30

Národní divadlo Brno uspělo na světových operních cenách

Národní divadlo Brno proměnilo obě nominace na ocenění The International Opera Awards. V konkurenci přehlídek a operních domů zvítězilo v kategorii nejlepší festival za Janáček Brno 2024 a mezi novými produkcemi bodovala inscenace opery Leoše Janáčka Výlety páně Broučkovy. Delegace z Brna v čele s ředitelem Martinem Glaserem ocenění převzala v pátek v Athénách v sídle Řecké národní opery.
14. 11. 2025

Běda obrazu, který na výstavě Evy Švankmajerové potřebuje vysvětlit

V pražském Centru DOX je k vidění tvorba přední výtvarnice českého surrealistického hnutí Evy Švankmajerové. Výstava Běda obrazu představuje její malby, kresby, ale i návrhy plakátů a filmové dekorace. Výrazně se na ní podílel manžel zesnulé umělkyně, výtvarník a filmař Jan Švankmajer.
14. 11. 2025

Českou cenu za architekturu získal dětský hospic Dům pro Julii

Českou cenu za architekturu letos získal dětský hospic Dům pro Julii. Jeho autory jsou Tomáš Págo, Milan Joja a Karel Kubza z ateliéru Čtyřstěn architekti a krajinářský architekt Marek Holán. Vítěze ve čtvrtek vyhlásili zástupci České komory architektů, která soutěž pořádá. Společně s hlavním vítězem porota ocenila i pět realizací titulem Finalista a další dvě Cenou Aleny Šrámkové a čestným uznáním. Šest projektů získalo cenu partnerů.
13. 11. 2025
Načítání...