Jihočeští Romeo a Julie netančí na špičkách, přesto jsou špičkoví

Současný vývoj tanečního umění jde, dá se říci, velmi eklektickou cestou. Taneční obor se neustále proměňuje a mísí v sobě různorodé vlivy počínaje baletem přes moderní tanec až po jiné žánry. Každý z těchto směrů podněcuje inspiraci a zvědavost jak v samotných tvůrcích, choreografech a tanečnících, tak i v divácích. Je to právě konfrontace a zkušenosti s odlišnými pohybovými slovníky a vizemi, které jsou jádrem umělecké práce. A proto se dramaturgie Národního divadla rozhodla v letošním roce okořenit svůj repertoár a vytvořit nový projekt s názvem Otevřená scéna.

Hosté jak ze světa, tak z České republiky mají příležitost přivézt na jeviště naší první scény projekty, které obohatí nabídku tanečních představení a oživí tak pražské multikulturní prostředí. První v řadě byl soubor brněnského baletu s představením Lucidor a Arabella, které ve zlaté kapličce sklidilo na konci ledna velký úspěch. A hned o necelé dva týdny později se ve Stavovském divadle představilo Jihočeské divadlo z Českých Budějovic s další celovečerní inscenací, nádherným baletem Romeo a Julie.

Je vůbec někdo, kdo by neznal velkou milostnou tragédii, kterou napsal William Shakespeare už před více než pěti sty lety? Dílo doznalo stovky nejrůznějších divadelních zpracování a jako balet na hudbu Sergeje Prokofjeva si odbylo svou světovou premiéru v roce 1938 v Brně. Od té doby se na jevištích objevilo nespočet choreografických ztvárnění tohoto nesmrtelného příběhu. Jihočeské divadlo do Prahy přivezlo ani ne rok staré představení, které mělo premiéru v loňském dubnu. Vytvořil ho umělecký šéf českobudějovického baletního souboru, maďarský choreograf Attila Egerházi.

Egerháziho choreografický slovník vychází z klasického baletu a přitom je obohacen o moderní prvky. Ani jedna z postav netančí na špičkách. Choreograf dokázal naplnit každý jednotlivý tón Prokofjevovy hudby, jeho pohyby s ní měkce a harmonicky plynou, jsou dobře čitelné pro oko diváka. Gesty choreograf neplýtvá, jsou srozumitelná, žádné z nich není samoúčelné. Všechno neodvratně směřuje k tragickému vyvrcholení a Egerháziho inscenace vás doslova pohltí. Já jsem se při jejím sledování nechala tak unést, že jsem se několikrát přistihla se zvláštní vnitřní tužbou. Přála jsem si, i když samozřejmě marně, aby se v závěru příběhu těch dvou krásných mladých lidí tentokrát neobjevily jed, dýka a zbytečná smrt.

V titulní roli inscenace zazářila mladičká španělská sólistka Cristina Porres Mormeneová. Coby Julie byla dětsky nevinná i roztomile koketní a zároveň dostatečně herecky vyzrálá, aby si poradila se scénami, které stojí jen na ní. Její procítěný herecký projev doplňovaly skvělé taneční dispozice a velmi solidní technika. Výraznou postavou byl urostlý a charismatický Tybalt Zdeňka Mládka a výborná byla i Linda Schneiderová jako Kapuletová, Juliina matka. Úžasná byla scéna, ve které zoufale truchlí nad ztrátou své dcery. Dokázala přenést své emoce do hlediště a svou beznadějí doslova trhat srdce diváků. A nejen sólisté, ale i baletní sbor odvedl velmi dobrou práci.

Romeo a Julie
Zdroj: Petr Zikmund/Jihočeské divadlo

K představení si Egerházi přizval renomované zahraniční spolupracovnice. Skvělá je jednoduchá a přitom velmi promyšlená moderně pojatá scéna, kterou výborně doplňuje citlivý světelný design a originální hra světla a stínu. Ty umocňují silný příběh, který se odehrává na jevišti. Oboje pochází z dílny Loes Shakenbosové z Nizozemí, která často spolupracuje se souborem 420people. Poměrně jednoduché a přitom velmi výstižné kostýmy v tlumených krémových tónech navrhla další Holanďanka, Bregje Van Balenová. Obě autorky jsou svou tvorbou spjaty s Nederlands Dans Theater, stejně tak jako asistentka Egerháziho choreografie, dlouholetá sólistka NDT Shirley Esseboomová, která se na projektu také podílela. Všechny tři tak přispěly k tomu, že v Českých Budějovicích vzniklo opravdu kvalitní dílo, které je na evropské úrovni. A díky Otevřené scéně ho mohli vidět i pražští diváci.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Svět letos nejvíc poslouchal Bad Bunnyho či Bruna Marse, v Česku se líbí Calin

Hudební platformy zveřejňují žebříčky nejposlouchanějších skladeb a umělců za letošní rok. Nejstreamovanějším umělcem byl na Spotify vyhlášen Bad Bunny, který „sesbíral“ téměř dvacet miliard přehrání. Ze skladeb se na špici často opakují písničkové spolupráce Bruna Marse. V tuzemsku nedají posluchači dopustit na Calina či Viktora Sheena.
před 2 hhodinami

Netflix se dohodl na převzetí části Warner Bros. Discovery za 72 miliard dolarů

Americký provozovatel streamovací platformy Netflix se domluvil na převzetí části mediální skupiny Warner Bros. Discovery za 72 miliard dolarů (asi 1,5 bilionu korun). Společnost to oznámila v tiskové zprávě. Netflix podle dohody získá filmová studia Warner Bros. a také streamingovou divizi, včetně konkurenční platformy HBO Max.
13:51Aktualizovánopřed 3 hhodinami

Nemáme ambici být v rádiu, říkají The Ecstasy Of Saint Theresa k písni po 19 letech

Hudební skupina The Ecstasy Of Saint Theresa stvrdila svůj návrat novou skladbou po devatenácti letech. Vznikl k ní i videoklip. Uskupení patří k hlavním zástupcům české elektronické hudby. Stojí za ním hudební producent a skladatel Jan P. Muchow a zpěvačka a herečka Kateřina Winterová.
před 4 hhodinami

Čtyři země odstupují z Eurovize kvůli účasti Izraele

Španělsko, Nizozemsko, Irsko a Slovinsko odstupují ze soutěže Eurovize. Reagují tak na čtvrteční hlasování Evropské vysílací unie (EBU), díky němuž se bude moci i příštího ročníku této mezinárodní písňové soutěže účastnit Izrael. Informují o tom agentury. Izraelský prezident Jicchak Herzog rozhodnutí EBU uvítal.
před 9 hhodinami

Zemřel Theodor Pištěk. Držitel Oscara, jehož uniformy nosí Hradní stráž

Ve věku 93 let zemřel malíř a výtvarník Theodor Pištěk, informovala o tom rodina. Za kostýmy k filmu Amadeus Miloše Formana získal v roce 1985 Oscara. Spolupráce s ním mu vynesla i Césara za Valmonta. S Formanem natočil i film Lid versus Larry Flynt. Jako malíř proslul fotorealistickou malbou hlavně automobilů, letadel a strojů.
včeraAktualizovánovčera v 19:35

Pohádky tisíce a jedné noci se vrací do kin, je na ně zase vidět

Po více než půlstoletí se na filmová plátna vrací Pohádky tisíce a jedné noci. Animovaný snímek Karla Zemana prošel u příležitosti sto patnáctého výročí narození tohoto tvůrce digitálním restaurováním. Podílela se na něm i režisérova dcera Ludmila, která je spoluautorkou výtvarné podoby původního dobrodružství námořníka Sindibáda.
včera v 11:00

Soud v USA poslal do vězení lékaře, který poskytl herci Perrymu ketamin

Soud v americkém Los Angeles poslal na 2,5 roku do vězení kalifornského lékaře za nelegální poskytnutí ketaminu Matthewovi Perrymu. Herec zemřel v roce 2023 kvůli předávkování touto látkou. Doktor Salvador Plasencia se už dříve přiznal k prodeji ketaminu Perrymu v týdnech před jeho smrtí, napsala agentura AP. Lékař je prvním odsouzeným v případu, v němž figuruje celkem pět obžalovaných, informují tiskové agentury.
3. 12. 2025

Záhada strašidelného zámku i Anděl Páně. ČT o Vánocích nabídne přes 120 pohádek

Letošní štědrovečerní pohádka České televize Záhada strašidelného zámku je hotová. Tvůrci na ní v těchto dnech dokončili poslední práce. Premiérový příběh pro nejsledovanější večer roku natočil režisér Ivo Macharáček, který je mimo jiné autorem Tajemství staré bambitky. Princeznu hraje Sofie Anna Švehlíková, prince Oskar Hes. ČT, která tradici premiérových příběhů na Štědrý den udržuje od roku 1993, nasazuje celkem do programu o letošních Vánocích více než 120 pohádek. Patří mezi ně také Anděl Páně. První díl tohoto filmu měl v kinech premiéru přesně před dvaceti lety. Letos ho ČT odvysílá 23. prosince. Kromě Vánoc se navíc letos Anděl Páně objeví na obrazovkách i v rámci silvestrovského speciálu Výborné show.
3. 12. 2025
Načítání...