Je to ještě fotografie? Fotografické proměnné Müllera-Pohleho

Praha - Zvědavost, kreativita a touha po svobodě. Tři základní důvody, kvůli kterým se Andreas Müller-Pohle rozhodl fotografovat. Fotí už téměř čtyřicet let a neustále zkouší nové postupy. Retrospektiva jeho tvorby v pražském Domě fotografie je zároveň i přehledem vývoje tohoto média v druhé polovině dvacátého století.

Rané fotografie Andrease Müllera-Pohleho - černobílé, komponované, focené na klasický analog - ostře kontrastují s jeho novějšími projekty z digitálního věku. Například rozsáhlý Danube River Project (2005/2006) dokumentuje z fotografického, ekologického i kulturního pohledu celý tok nejdůležitější evropské řeky. Volně navazující projekt Hong Kong Waters (2009/2010) využívá náhodné expozice plovoucí kamery a zachycuje neustále rostoucí megalopolis z pohledu vodní hladiny - střet živlu a civilizace. V rozpracovaném projektu Studies on Traffic fotograf zaznamenává prostřednictvím videa pohyb v různých městech světa.  

„Zahrnuji do své tvorby nepřetržitý vývoj fotografie,“ potvrzuje Müller-Pohle. Na teoretické podněty nejen reaguje, ale sám je také vytváří. V roce 1979 založil dodnes vlivný časopis European Photography, v němž publikoval svůj manifest vizualismu a také dopomohl k vydání eseje Za filozofii fotografie filozofa médií Viléma Flussera, která se stala jedním z klíčových textů teorie fotografie dvacátého století.

„Andreasovy fotografie jsou na jedné straně fotografie a na druhé jsou fotografiemi o fotografii, o tom, jak vypadá, jak funguje, jak ji vnímáme, distribuujeme, ničíme, jak v ní lze zachytit celistvost informace,“ doplnil kurátor výstavy Pavel Vančát, že teoretické proměny odráží u Müllera-Pohleho i praxe. „Jeho tvorba pokračuje třicet pět let se stejnou intenzitou a stejnou originalitou a, což není zvykem, docela radikálně se mění - každých pět deset let prodělává až totální transformaci,“ upozorňuje.

K největší proměně fotografie došlo podle Müllera-Pohleho na přelomu devadesátých a osmdesátých let. „Objevili jsme fotografii znovu jako umění, zároveň se ale esteticky vyčerpala,“ domnívá se. „Radikálně se proměnila digitalizací. Vzniká otázka: Je to ještě fotografie?“ ptá se s odkazem k původu slova. V analogovém procesu bylo smyslem fotografie fyzické zapsání informace, její fixace, u digitální fotografie nic takového neplatí - měnit ji a manipulovat s ní je lehké. 

2 minuty
Německý fotograf Andreas Müller-Pohle vystavuje v Praze
Zdroj: ČT24

Svědci a oběti, zrno a plevy

Jeho odpovědí na přechod k „nefyzické“, tedy digitální fotografii v devadesátých letech bylo ničení fotografického „smetí“. V projektu Entropie sešrotoval zhruba třináct tisíc svých fotografií a ze vzniklého odpadu pak vytvořil několik instalací. Dynamickou proměnlivost digitálních procesů odráží i ve své práci - čas, pohyb a proměnu interpretuje v nejrůznějších podobách a významech. 

„Zásadní otázka budoucnosti nezní, jak se bude fotografie vytvářet, ale jak budeme s fotografickými produkty zacházet. Žijeme v době obrovské obrazové nadprodukce a sami nestíháme vnímat, co se na nás valí,“ varuje. „Fotografie se stala ubikvitní záležitostí - nikdy v historii se nefotilo tak často a všude jako dnes.“

Podle Müllera-Pohleho jsme vývoje fotografického média nejen přímými svědky, ale také oběťmi. A je třeba přijít na editorský princip, který by všudypřítomné obrazy třídil - a také informace, protože i jimi jsme zahlceni. „Který by oddělil zrno od plev, jinak se v tom utopíme všichni,“ obává se.

Své novější práce vystavoval v roce 2012 v brněnském Domě umění, pražská výstava nazvaná Koincidence zahrnuje výběrovou retrospektivu ze sedmnácti cyklů a projektů. V Domě fotografie budou k vidění do 29. září. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Rekonstruované Muzeum Prahy otevřelo. Historii oživuje i dvacetimetrovou projekcí

Po pětileté rekonstrukci se otevřela hlavní budova Muzea Prahy na Florenci. Nová digitální a interaktivní expozice vychází z jednoho z nejcennějších exponátů muzea – Langweilova modelu Prahy.
včera v 08:15

Zemřel architekt Tančícího domu Frank Gehry

Ve věku 96 let zemřel americký architekt Frank Gehry, jeden z autorů Tančícího domu na Rašínově nábřeží v Praze, píše deník The New York Times. Stalo se tak po krátkém respiračním onemocnění v jeho domě ve městě Santa Monica v Kalifornii, sdělila listu jeho spolupracovnice Meaghan Lloydová.
5. 12. 2025Aktualizováno5. 12. 2025

Zemřel moderátor Patrik Hezucký

Zemřel moderátor Patrik Hezucký, oznámila v pátek na instagramu rozhlasová stanice Evropa 2, kde víc než čtvrtstoletí uváděl pořad Ranní show. Bylo mu 55 let. Zdravotní problémy měl od podzimu. Vedle práce v rozhlasu Hezucký také daboval, moderoval některé televizní pořady a příležitostně hrál.
5. 12. 2025

Svět letos nejvíc poslouchal Bad Bunnyho či Bruna Marse, v Česku se líbí Calin

Hudební platformy zveřejňují žebříčky nejposlouchanějších skladeb a umělců za letošní rok. Nejstreamovanějším umělcem byl na Spotify vyhlášen Bad Bunny, který „sesbíral“ téměř dvacet miliard přehrání. Ze skladeb se na špici často opakují písničkové spolupráce Bruna Marse. V tuzemsku nedají posluchači dopustit na Calina či Viktora Sheena.
5. 12. 2025

Netflix se dohodl na převzetí části Warner Bros. Discovery za 72 miliard dolarů

Americký provozovatel streamovací platformy Netflix se domluvil na převzetí části mediální skupiny Warner Bros. Discovery za 72 miliard dolarů (asi 1,5 bilionu korun). Společnost to oznámila v tiskové zprávě. Netflix podle dohody získá filmová studia Warner Bros. a také streamingovou divizi, včetně konkurenční platformy HBO Max.
5. 12. 2025Aktualizováno5. 12. 2025

Nemáme ambici být v rádiu, říkají The Ecstasy Of Saint Theresa k písni po 19 letech

Hudební skupina The Ecstasy Of Saint Theresa stvrdila svůj návrat novou skladbou po devatenácti letech. Vznikl k ní i videoklip. Uskupení patří k hlavním zástupcům české elektronické hudby. Stojí za ním hudební producent a skladatel Jan P. Muchow a zpěvačka a herečka Kateřina Winterová.
5. 12. 2025

Čtyři země odstupují z Eurovize kvůli účasti Izraele

Španělsko, Nizozemsko, Irsko a Slovinsko odstupují ze soutěže Eurovize. Reagují tak na čtvrteční hlasování Evropské vysílací unie (EBU), díky němuž se bude moci i příštího ročníku této mezinárodní písňové soutěže účastnit Izrael. Informují o tom agentury. Izraelský prezident Jicchak Herzog rozhodnutí EBU uvítal.
5. 12. 2025

Zemřel Theodor Pištěk. Držitel Oscara, jehož uniformy nosí Hradní stráž

Ve věku 93 let zemřel malíř a výtvarník Theodor Pištěk, informovala o tom rodina. Za kostýmy k filmu Amadeus Miloše Formana získal v roce 1985 Oscara. Spolupráce s ním mu vynesla i Césara za Valmonta. S Formanem natočil i film Lid versus Larry Flynt. Jako malíř proslul fotorealistickou malbou hlavně automobilů, letadel a strojů.
4. 12. 2025Aktualizováno4. 12. 2025
Načítání...