Jak Romové (ne)hrají fotbal

ROZHOVOR. Když minulou sezonu nastoupil do nejnižší fotbalové soutěže nový tým převážně romských hráčů, většina soupeřů se rozhodla zápasy s ním bojkotovat. Z jakého důvodu? Pitoreskní příběh FC Roma sleduje stejnojmenný dokument. V premiéře jej promítá festival ve Varech v dokumentární soutěži. Natočili jej Rozálie Kohoutová a Tomáš Bojar, který je mimo jiné spoluautorem fotbalového snímku Dva nula, za nějž byl nominován na Českého lva a obdržel Cenu Pavla Kouteckého. První výkop do kin čeká FC Roma na podzim.

Rozhovor s dokumentaristy

Co se divák z dokumentu dozví o českém fotbale a romských fotbalistech? 

Rozálie Kohoutová: Dozvídáme se, že jsou úplně stejní jako ti jejich čeští spoluhráči. To je na tom to krásné a doufám, že film obnažuje absurditu celé té kauzy. 

Musíme připomenout trochu ten příběh. V Děčíně vznikl fotbalový tým, ale převážně romský. Jak k tomu došlo?

Tomáš Bojar: Romský fotbal má v Děčíně tradici, tuším, už od roku 1964, kdy Ladislav Horváth, jeden z mála romských fotbalistů, který to svého času dotáhl i do reprezentačního mužstva, tam vybudoval fotbalový tým. Chtěl se zaměřovat na výchovu mládeže a působit i v oblastní soutěži. V podstatě od té doby, s nějakými přestávkami, tam ten tým existuje. Ale rozhodně se nedá říct, že by v něm vládla segregace. Pro kohokoli, ať už je bílý, žlutý nebo jakékoli jiné barvy, jsou tam dveře otevřené.

Uvedli jste příběh jako idylku: Romové mají svého předchůdce, který je slavný, a hrají fotbal stejně jako bílí… Ale ten film idylka není. 

Rozálie Kohoutová: Až přibližně před třemi lety došlo k incidentu, kdy se bývalý romský tým porval na hřišti s jiným týmem. Je nutno říct, že k takovýmto incidentům ve vesnické fotbalové lize dochází velmi často. Nicméně tým FC Roma dostal zákaz. Když se trenér Pavel Horváth vrátil z Anglie, rozhodl se, že tým opět postaví na nohy, ale v okamžiku, kdy to udělal, vznikla petice ostatních týmů, že ony s FC Roma hrát nebudou. Důvodů byla spousta. Jedním z nich například dotace z města Děčín.

Nutno říct, že tyto dotace dostali na dětský tým. Poté, co jsme situaci šest měsíců pozorovali a zkoumali důvody petice, musím za sebe říct, že mi nepřišly úplně opodstatněné.

Kamera věci mění. Když je přítomna na hřišti nejnižší fotbalové soutěže, tak je to událost. Začali se fotbalisté chovat jinak? Změnilo to i prostředí a přiznáváte to ve filmu?

Tomáš Bojar: Jak už je dneska v autorské kinematografii docela zvykem, zvlášť u projektů, které nedisponují nějakým ohromným rozpočtem, stále častěji se k natáčení používají fotoaparáty, což jsme udělali i my. A jak si dokážete představit, pro širší veřejnost je pořád velký rozdíl mezi fyzickým předmětem kamery a fotoaparátu, takže jsme často na hřištích působili relativně hodně nenápadným dojmem.

Ve filmu uvidíte, že i za přítomnosti kamer nebo fotoaparátu se lidé nerozpakovali pořvávat na tým různé rasistické urážky, povolávat na ně Hitlera a tak dál. Nemyslím si, že bychom svou přítomností realitu nějak deformovali a udělali film podstatně krotší. Nemůžu ale vyloučit, že by se z obou stran děly ještě větší excesy.

7 minut
Rozhovor s Tomášem Bojarem a Rozálií Kohoutovou
Zdroj: ČT24

Festivalové dění můžete na webu ČT24 sledovat v našem speciálu a také v on-line reportáži.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Egyptští experti žádají evropská muzea o navrácení starověkých artefaktů

V Egyptě odstartovala nová kampaň, která vyzývá evropská muzea k navrácení řady starověkých exponátů odcizených během období evropského kolonialismu, píše deník Arab News. Iniciativa přichází krátce po otevření nového Velkého egyptského muzea.
před 15 hhodinami

„Humor pomáhá udržet si zdravý rozum“. Mladí Ukrajinci u fronty točí filmy

Válka jim vzala domovy, bezpečí i dětství. Projekt Generace Nika nabízí filmové školení pro mladé Ukrajince žijící u válečné fronty. Pod dohledem profesionálů točí krátké filmy, režírují je, píší scénáře a hrají hlavní role. U zrodu projektu byl tragický příběh básnířky a malířky Veroniky. „Nika pro mě byla symbolem té generace, s kterou pracujeme,“ říká autor projektu, kameraman ČT Vojtěch Hönig.
před 16 hhodinami

Rekonstrukce pražské Invalidovny může začít. Chybí už jen pokyn ministerstva

Obnova pražské Invalidovny s dostavbou moderní přístavby má začít v roce 2026. Projekt za více než dvě miliardy korun bude největší investiční akcí v historii Národního památkového ústavu. Ten má podporu nové vlády a nyní čeká už jen na souhlas ministerstva kultury, aby mohl vyhlásit tendr na dodavatele stavby. Veřejnosti by se Invalidovna mohla otevřít v roce 2030.
před 22 hhodinami

Safíry z Cejlonu? Loupež v Louvru připomněla koloniální dluhy

U šperků ukradených z Louvru není zajímavé jen, kdo je vzal, ale i kde se vzaly. Objevují se totiž čím dál hlasitější otázky po původu těchto artefaktů. Loupež v pařížském muzeu přitáhla pozornost k jejich koloniální minulosti.
7. 11. 2025
Načítání...