Annu Hulačovou a Zsófii Keresztesovou propojuje návaznost na surrealismus a nově také výstava, na níž se tvorba jedné z nejvýraznějších mladých českých sochařek potkává s dílem její maďarské vrstevnice. Název společného výstavního projektu Éntomos odkazuje k řeckému pojmu, z něhož vzniklo označení pro hmyz. K vidění je v pražském Colloredo-Mansfeldském paláci, v jehož prostorech se Galerie hlavního města (GHMP) pravidelně soustřeďuje na současné umění. To zde zastupuje i „start up“ výstava Marie Tučkové.
Hmyz, sebepožírání a háčkování. Tři umělkyně se vypořádávají se současnou nejistotou
Annu Hulačovou zařadil před dvěma lety výběr amerických kritiků na renomovaném portálu Artsy mezi třicet nových uměleckých talentů světa. V pražském barokním paláci vystavuje sochy, k nimž ji inspiroval i svět hmyzu; z betonu i včelích pláství vytvořila mutanty reprezentující znásilněnou přírodu. „Baví mě prolínání lidského světa s přírodou, která je na ústupu,“ přiznává umělkyně.
Stopy hmyzího světa jsou znatelné už na jejích starších sochách: anonymních figurách, objektech bez tváře. Autorčina díla připomínají ilustrace ke knize Život včel, které ve třicátých letech vytvořil František Janoušek, český představitel surrealismu – směru, na který navazuje i maďarská sochařka Zsófie Keresztesová.
Přímo pro pražskou výstavu vytvořila ze skleněné mozaiky dominantní oltář v pastelových barvách. „Trochu připomíná Hieronyma Bosche, který byl známým inspirátorem surrealistů,“ doplnila kurátorka Sandra Baborovská. „Keresztesové díla jsou o vlastním kanibalismu, o tom, že požíráme sami sebe ve virtuální realitě,“ dodala k tvorbě maďarské autorky.
Zaháčkování ve virtuální nejistotě
Už v éře internetu vyrůstala další umělkyně, jejíž tvorbu GHMP v současnosti v prostorách Colloredo-Mansfeldského paláce představuje. Výstava Marie Tučkové je dalším příspěvkem z cyklu Start up, zaměřeného na nejmladší generaci tuzemské výtvarné scény.
Tučková dva roky vystupovala na sociálních sítích jako Ursula Uwe, teď se ale od internetového alter ega odpoutala a přešla k řemeslu. „Měla jsem potřebu pracovat fyzicky, hapticky, něčeho se dotýkat,“ vysvětluje.
Od své babičky se naučila háčkovat a internetovou síť nahradila tou z vlny. V pražském paláci zve do uháčkovaného úkrytu, který souvisí s fiktivní postavou jménem Bunny. Prostřednictvím této bytosti a textu, který o ní napsala, se Tučková dělí s návštěvníky o pocit z virtuální anonymity. „Tématy jsou nostalgie, vzpomínky a nejistota, zda dané věci vnímám správně, nebo ne,“ popisuje.
Její projekt Episode One: Bunny's Departure zůstane v Colloredo-Mansfeldském paláci do 20. ledna. Surrealistické vzkazy o současnosti lze na výstavě Éntomos vyčíst až do 3. března.