Herci někdy mají pocit, že jsou ti nejdůležitější, říká o tvorbě David Prachař

28 minut
Interview ČT24: David Prachař mluví o divadle i seriálech
Zdroj: ČT24

Herec a člen činohry Národního divadla David Prachař se vrací na jeviště, v rozhovoru pro Interview ČT24 však mluví i o tom, zda by se herci měli společensky angažovat, jak zaujmout diváka, i proč má rád hraní v televizních seriálech.

Prachař se od června vrací na jeviště. Kvůli pandemii bylo Národní či Stavovské divadlo zcela zavřené, byl čas ale kvalitně „filmově“ natočit některá představení, třeba Maryšu, Idiota či Očitého svědka. Divadelní přenosy jsou podle něj ale provizorní, budoucnost divadla je podle Prachaře v živé komunikaci mezi hercem a divákem. Diváky ostatně bere jako partnery.

„Už tím, že jsou to takové budovy, tak mají velkou výhodu. Lidé jdou jednak na představení, a jednak se jdou podívat zase do krásného divadla,“ myslí si Prachař. Dodává však, že se teprve ukáže, zda se diváci vrátí do divadel, pokud budou muset dodržovat omezení.

Prachař bude znovu hrát i na Letních shakespearovských slavnostech, tentokrát v Královské zahradě před Míčovnou na Pražském hradě. Bude představovat Prospera v Bouři. Hrát venku je podle něj velmi specifické, například kvůli nepříznivé akustice. „Člověk třeba nazkouší nějaký monolog a říká si, tady zpomalím, tady přidám. Pak proletí letadlo nebo hejno ptáků, a všechno je pryč,“ říká.

Prachař nemá rád slovo celebrita

U divadla podle něj nejvíce záleží na režisérovi, který představení interpretuje. Herci prý vlastně vstupují na území režiséra. „Někdy si to herci neuvědomují a mají pocit, že oni jsou ti nejdůležitější. To je sice pravda, že jsou důležití herci, ale nejdůležitější je se spojit s režisérem a vytvořit nějakou společnou představu o tom kterém díle,“ míní Prachař.

Dvaašedesátiletý herec se nevyhýbá také televizním seriálům. „Televizní seriály mám rád z toho důvodu, že se po určitou dobu setkávám s jinými lidmi než v divadle. Je hezký to takhle vyrovnávat, přece jenom ten způsob práce je trochu jiný než v divadle.“ Sám nesnáší slovo celebrita. „Já o sobě přemýšlím hodně, ale nikoho tím neunavuji,“ uvádí s tím, že sebereflexe a důstojnost herecké profese jsou však důležité.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Rozeznal, že příčinou války je poslušnost, říká autorka esejů o Haškovi

Osudy dobrého vojáka Švejka za světové války vyšly před více než sto lety a dodnes zůstávají zásadním románem české literatury. Spisovatelka Sylvie Richterová se zkoumání díla a osobnosti Jaroslava Haška věnuje dekády. Její eseje teď vyšly knižně pod titulem Humor jako zvláštní rozměr vědomí.
6. 6. 2025

Pražské planetárium se pochlubí největší promítací kopulí na světě

Po dvou letech se pro veřejnost 14. června znovu otevře pražské planetárium. Výsledkem rekonstrukce je první plně digitální LED planetárium v Evropě, a to s největší promítací kopulí na světě. Její rekonstrukce stála dvě stě milionů korun, dalších bezmála sto milionů město investovalo i do vylepšení zbývajících částí planetária. Díky tomu využijí i odpadní teplo, které diody vyzařují. Nově se navíc do kopule vejde o skoro sto diváků víc – dohromady 290.
6. 6. 2025

Batolata mají své první divadlo v Česku, na představení můžou i jinam

Nedaleko pražského Kačerova začalo fungovat první divadlo pro batolata v Česku. Prostor nazvaný KUK chce střídat inscenace pro nejmenší diváky s hernou. Pro děti ve věku 0+ hrají i jiné tuzemské scény, i když jejich repertoár necílí primárně na batolata. V kladenském divadle vedlo jedno takové představení dokonce ke sporům.
5. 6. 2025

Houslaři v Českém muzeu hudby se chtějí vyrovnat Stradivarimu

V Českém muzeu hudby se koná soutěž, při níž musí houslaři za jeden den dokončit nástroje podle modelu Antonia Stradivariho. Vědci dodnes nedokázali přesvědčivě vysvětlit, proč se novější housle tři sta let starým stradivárkám nedokáží kvalitou zvuku vyrovnat. Jeden vzácný nástroj má ve sbírkách i muzeum, u příležitosti mezinárodní soutěže jej vystavilo.
5. 6. 2025
Načítání...