Goldoniho Lhář je motorkář

Sedmou premiérou Divadelního léta pod plzeňským nebem je komedie Carla Goldoniho Lhář v hlavní roli s Romanem Zachem. Její režie se ujal umělecký šéf Západočeského divadla v Chebu Zdeněk Bartoš. Scéna Divadelního léta se, stejně jako v loňském roce, nachází přímo v centru města, na náměstí Republiky.

Divadelní léto pod plzeňským nebem přináší každoroční unikátní zážitek inscenacezasazené do specifických městských kulis. Tradičně také uplatňuje spolupráci plzeňských herců s pražskými. Náměstí republiky se nyní stalo působivou scenérií zmodernizované klasicistní komedie, odehrávající se v Benátkách. Archetyp lháře podle režijního záměru a v podání Romana Zacha dostává podobu floutka v kožené bundě na motorce. Hlavní představitel se kvůli němu k divadlu vrátil po rok a půl dlouhé pauze.

Plzeňský Lhář je oděn stylem přelomu padesátých a šedesátých let 20. století. Scéna Pavla Kodedy spojuje důmyslný víceúrovňový systém můstků, kanálů a gondol, pořízených natřením kajaků a kanoí načerno. Základem dekorace jsou látkové reklamní plochy, zejména plakát k ikonickému Felliniho filmu La Dolce Vita. Italskou módní vlnu šedesátek sledují i kostýmy Andrey Králové. Kapela či gondoliéři zůstávají věrni klasickému benátskému vzhledu pruhovaných trik, škrabošek a slamáků.

Lhář
Zdroj: ČT24/Divadelní léto pod plzeňským nebem

Hudba Matěje Kroupy navozuje pravou benátskou idylu. Živý doprovod tvoří kytara, kontrabas, saxofon a bicí. Zpívá se italsky i česky, k serenádám dámy popíjejí vínko, kouří dýmku a ze zdánlivého bezpečí balkonu koketují s nápadníky. Lelio (Roman Zach) bezprostředního svůdníka nezapře od první chvíle, kdy rebelsky přijede na Vespě a políbí neznámou divačku v první řadě. Hlediště se hned chytí. „Ty vodní skútry mě rozčilují,“ komentuje pohotově Zach, když zrovna zatroubí auta na náměstí.

V sevřené poloaréně s pěti sty místy je dobře vidět i slyšet, ozvučení mikroporty přináší výhodu svobodného pohybu herců. K fyzicky nejdynamičtějším místům patří lezení na balkon nebo plavba po kanále. Podobně jako je přítomnost vody a dřevěného mola atraktivní třeba v Rozmarném létě pražského Divadla v Celetné, fungují zde dobře momenty projížděk gondolou, chvíle, kdy se muži srdnatě vrhají do vody, aby svou vyvolenou okouzlili coby kavalíři. Kouzelně působí rovněž mobilní trh, kdy mladíci s dřevěnými bedýnkami plnými zeleniny a květin pobíhají jevištěm.

„Krása a lež jsou mi bez hany, neboť je celý svět vylhaný,“ konstatuje Lelio, podporován věrným sluhou - divácky (i z televizních reklam) populárním Tomášem Jeřábkem (Arlecchino). „Tohle není lež, ale usnadnění věci,“ zmiňuje podvodník Lelio v dalším kontextu a přes veškerý nadhled veselohry cítíme, co by mělo aktuálně vítězit nad jakýmkoli komplotem. Akcentuji i šarm a energii Miloslava Mejzlíka v roli Leliova otce a temperament s jadrným humorem Colombiny, služky doktora Balanzoniho (Bronislav Kotiš), v podání Diany Tonikové. 

Na Lháři bych změnila jediné, a to jeho délku, trvá totiž i s přestávkou téměř tři hodiny. Podle překladu Rudolfa Součka - a s přihlédnutím k adaptaci Miloše Hlávky - původní hru upravili režisér Zdeněk Bartoš a dramaturgyně Marta Ljubková. Pohybovou spolupráci měla na starosti Adéla Stodolová. V komedii účinkují: Roman Zach, Tomáš Jeřábek, Miloslav Mejzlík, Bronislav Kotiš, Malvína Pachlová, Klára Krejsová, Diana Toniková, Marek Adamczyk, Petr Konáš, Zdeněk Rohlíček, Daniela Šišková, Zdeněk Lahoda, Martin Zahálka ml. a David Kovář.

Lhář / Roman Zach
Zdroj: ČT24/Divadelní léto pod plzeňským nebem

Režisér inscenace Zdeněk Bartoš o Lháři: Původní Goldoniho komedie Lhář je moralita z poloviny 18. století o tom, že lhát se nemá. My jsme ji zkřížili s úpravou Miloše Hlávky z počátku čtyřicátých let minulého století, který hru pod názvem Benátská maškaráda posunul k jakémusi bláznivému karnevalu „mimo všední čas“. Hlavní hrdina je tam trochu básník, trochu sukničkář, ale hlavně lhaní je pro něj zábavná kratochvíle, duchaplné nápady mají odhánět nudu a šeď každodennosti. Vizuálně a hudebně jsme komedii zasadili do druhé poloviny padesátých let v Itálii, maximálně začátku šedesátých, tedy zlatého věku italského filmového neorealismu a klasických černobílých komedií (jako je třeba Rozvod po italsku). Doba, která měla styl, nenucenou eleganci, zároveň pulsovala rokenrolem a mladou vzdorovitou energií.

Za tímto titulem se do Plzně můžete vypravit ještě 10. a 11. července, vždy od 20:30h. Poté vás na náměstí Republiky v režii Viléma Dubničky od 14. do 20. července čekají Tři mušketýři s Janem Přeučilem v roli kardinála Richelieu a s Kristýnou Leichtovou jako Mylady.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Na „něco menšího“ Pú pomyslel před sto lety. Nebyl to ale žádný med

Na Štědrý den roku 1925 se představil dnes jeden z nejslavnějších medvědů na světě. List London Evening News totiž otiskl povídku, kterou britský autor Alan Alexander Milne napsal o hračce svého syna. Hlavní hrdina se jmenoval Medvídek Pú. A i když tisíce dětských čtenářů hloupoučké zvířátko měly a mají rádi, těm nejbližším, včetně autora, přinesla jeho sláva i dost frustrace.
24. 12. 2025

Filmové písničky postupně lidoví, pohádky by se bez hudby neobešly

Česká televize na Štědrý den představí novou pohádku Záhada strašidelného zámku – v hlavních rolích s Oskarem Hesem a Sofií Annou Švehlíkovou. Hudbu k pohádce Ivo Macharáčka, bez níž by se přirozeně neobešla, složil Jan P. Muchow. Mnoho filmových písní z pohádek přitom časem zlidovělo a staly se přirozenou součástí repertoáru jejich interpretů. Mezi nimi třeba Kdepak ty ptáčku hnízdo máš z klasiky Tři oříšky pro Popelku nebo Miluju a maluju z Šíleně smutné princezny.
23. 12. 2025

Pařížský Louvre po krádeži šperků umístil na okna mříže

Pařížské muzeum Louvre nechalo nainstalovat mříže na okna galerie, kudy se dovnitř muzea před dvěma měsíci dostali lupiči, informuje agentura AFP. Při krádeži z 19. října pachatelé odcizili šperky v hodnotě 88 milionů eur (2,1 miliardy korun). Muzeum po loupeži zavádí přísnější bezpečnostní standardy.
23. 12. 2025

Zemřel Vince Zampella. Udával směr moderních videoherních stříleček

Při autonehodě v Kalifornii zemřel Vince Zampella, vývojář, který stál za řadou ikonických videoherních sérií, mimo jiné Call of Duty nebo nejnověji Battlefield. Zemřel ve věku 55 let při nehodě svého Ferrari na dálnici severně od Los Angeles. Úmrtí Zampelly potvrdila společnost Electronic Arts, vlastník herního studia Respawn Entertainment, které Zampella založil.
23. 12. 2025

Anděl Páně už dvacet let baví miliony „nenapravitelných hříšníků“

Od premiéry pohádky Anděl Páně uplynula letos dvě desetiletí. V televizi ji diváci viděli na Štědrý večer o rok později. Dnes už je tento příběh evergreenem vánočního programu, stejně jako pokračování, které vzniklo před dekádou. A tvůrci v čele s režisérem Jiřím Strachem a herci Ivanem Trojanem a Jiřím Dvořákem od té doby dostávají otázky, jestli dojde i na Anděla Páně 3.
23. 12. 2025

Zemřel britský hudebník Chris Rea, bylo mu 74 let

Ve věku 74 let v pondělí ráno po krátké nemoci zemřel britský kytarista a zpěvák Chris Rea, sdělil portálu BBC a agentuře PA mluvčí rodiny. Hudebník s charakteristickým chraplavým hlasem se proslavil mimo jiné písněmi The Road to Hell, Julia či Driving Home For Christmas. Svou bluesrockovou tvorbu představil několikrát i v Praze.
22. 12. 2025Aktualizováno22. 12. 2025

KVÍZ: Nejen Pelíšky. Jak dobře znáte vánoční filmovou klasiku?

Ve svátečním programu České televize nemůže chybět ani tuzemská filmová klasika. Například Štědrý večer si už mnozí diváci ani nedovedou představit bez Pelíšků. A i letos pobaví během Vánoc oblíbené komediální tituly. Ověřte si v přiloženém kvízu, jak dobře je opravdu znáte.
22. 12. 2025

Třetí díl Avatara je v kinech, v plánu jsou další

Kina po světě i v Česku promítají film Avatar: Oheň a popel – další část jedné z nejdražších filmových sérií. Oscarový režisér James Cameron má v plánu další dvě pokračování, osud náročného projektu je ale nejistý.
21. 12. 2025
Načítání...