Glosa: Ztracené ženy a dívky v lineckém filmovém koláči

Jak se začlenit do nové komunity, do svobody nebo do dospělého života je to, co nejvíce zajímalo evropské filmaře na 15. filmovém festivalu Crossing Europe. Na dně snímků, které se promítaly poslední dubnový týden v rakouském Linci, bylo cítit obavu, jestli integrace stylů a komunit je stále únosná. A z Česka k tomu přišel obrázek toho, že bezstarostné mládí není samozřejmostí a přechod do světa dospělých neznamená vyřešení problémů.

Jubilejní ročník festivalu, který dává pravidelně prostor sousedním zemím, letos z české hrané kinematografie představil koprodukční filmy Nina a Křižáček. Křižáčkův režisér Václav Kadrnka navíc zasedal v hlavní porotě, jež vybírala nejlepší hraný snímek mezi debuty a druhými filmy.

Uvádět tituly mladých filmařů pro mladé publikum v Linci znamená výbornou synergii – obecenstvo totiž tvoří z velké části studenti několika místních univerzit. A k nim se druží dospělí, kteří v sobě stále mají touhu měnit svět k lepšímu. Na filmech festivalu Crossing Europe se každoročně přesvědčují, že jejich snahy nejsou osamocené.

Nic není jako dřív

Proto tu byl se zájmem promítnut český dokument Nic jako dřív režisérské autorské dvojice Lukáš Kokeš a Klára Tasovská. Ve třech dokumentárních povídkách představují své dospívající hrdiny, na jejichž bedra dopadá odpovědnost za sebe i svůj další život.

Příběh o dvou učnicích v hotelové škole, které se dostanou do Řecka na čtyřměsíční brigádu, je podle mého nejpregnantnější. Když se dívky vrátí se špatnými zkušenostmi, protože realita byla úplně jiná než sny o moři a láskách, slova jejich učitelky v české škole vystihnou všechno: „Poučily jste se? Tím považuju celou věc za uzavřenou.“

Jenže nutit mladé dívky přijímat dogmaticky pravidla a požadavky je nefunkční, stejně jako je nefunkční nutit společnost, aby se dogmaticky držela pravidel a požadavků systému.

Otrokyně a romantika začleňování

Hrdinka vítězného dokumentu V zajetí (A Woman Captured) se v Linci sice osobně neobjevila, ale mezi diváky se o ní mluvilo, jako by tam někde byla. Film maďarské dokumentaristky běžel v Linci po uvedení na festivalech v Amsterdamu, Sundance a českém Jednom světě – a i zde vzbudil emoce.

Sleduje jeden a půl roku života moderní maďarské otrokyně jménem Edith. Žena přišla o majetek i o identitu: v domě své paní dostala „pracovní“ jméno Mariš, nemá žádné dokumenty. Pod vlivem filmařky se ale nakonec přece jen odhodlá k revoltě a uteče.

Když se dokument promítal v Budapešti, přijela Edith na premiéru v doprovodu bodyguardů. Místo jejího pobytu není veřejně známo, protože Editina „majitelka“ i její synové tvrdí, že jim žena dluží spoustu peněz, které si musí odpracovat.

Podobně německá dokumentaristka Bettina Braun ve svém snímku Lucica a její děti (Lucica and Her Children) sleduje jeden a půl roku Romku z Rumunska, která uteče se šesti dětmi do Německa. Její muž je deportován do rumunského vězení, negramotná žena se však snaží za každou cenu zakotvit v Dortmundu, i když je prakticky nezačlenitelná. Vztahy filmařky a protagonistky dokumentu nebyly v tomto případě tak ideální jako ve zmíněném maďarském titulu V zajetí, což je znát i ze samotného snímku.

Nicméně otázka, kterou film předestírá, je jasná: má smysl snažit se začlenit chudou negramotnou imigrantku do pro ni neznámé společnosti? K tomu, aby taková žena mohla v Německu žít, je třeba celá řada fungujících institucí a podpůrných programů včetně charitativních. Ty sice ve filmu nakonec umožní ženě umořit dluh a získat lepší byt, nicméně snaha o integraci působí až násilně, protože i když sama Romka o začlenění stojí, není schopna je dotáhnout.

Lucica and Her Children (režie: Bettina Braun)
Zdroj: Festival Crossing Europe

Romantizující pohled na přistěhovalce je v německých médiích dominantní a tento trend svým způsobem kopíruje i film. Jakou má žena se šesti dětmi v Německu perspektivu, zůstává totiž otevřené.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Na „něco menšího“ Pú pomyslel před sto lety. Nebyl to ale žádný med

Na Štědrý den roku 1925 se představil dnes jeden z nejslavnějších medvědů na světě. List London Evening News totiž otiskl povídku, kterou britský autor Alan Alexander Milne napsal o hračce svého syna. Hlavní hrdina se jmenoval Medvídek Pú. A i když tisíce dětských čtenářů hloupoučké zvířátko měly a mají rádi, těm nejbližším, včetně autora, přinesla jeho sláva i dost frustrace.
před 10 hhodinami

Filmové písničky postupně lidoví, pohádky by se bez hudby neobešly

Česká televize na Štědrý den představí novou pohádku Záhada strašidelného zámku – v hlavních rolích s Oskarem Hesem a Sofií Annou Švehlíkovou. Hudbu k pohádce Ivo Macharáčka, bez níž by se přirozeně neobešla, složil Jan P. Muchow. Mnoho filmových písní z pohádek přitom časem zlidovělo a staly se přirozenou součástí repertoáru jejich interpretů. Mezi nimi třeba Kdepak ty ptáčku hnízdo máš z klasiky Tři oříšky pro Popelku nebo Miluju a maluju z Šíleně smutné princezny.
před 20 hhodinami

Pařížský Louvre po krádeži šperků umístil na okna mříže

Pařížské muzeum Louvre nechalo nainstalovat mříže na okna galerie, kudy se dovnitř muzea před dvěma měsíci dostali lupiči, informuje agentura AFP. Při krádeži z 19. října pachatelé odcizili šperky v hodnotě 88 milionů eur (2,1 miliardy korun). Muzeum po loupeži zavádí přísnější bezpečnostní standardy.
včera v 14:23

Zemřel Vince Zampella. Udával směr moderních videoherních stříleček

Při autonehodě v Kalifornii zemřel Vince Zampella, vývojář, který stál za řadou ikonických videoherních sérií, mimo jiné Call of Duty nebo nejnověji Battlefield. Zemřel ve věku 55 let při nehodě svého Ferrari na dálnici severně od Los Angeles. Úmrtí Zampelly potvrdila společnost Electronic Arts, vlastník herního studia Respawn Entertainment, které Zampella založil.
včera v 12:43

Anděl Páně už dvacet let baví miliony „nenapravitelných hříšníků“

Od premiéry pohádky Anděl Páně uplynula letos dvě desetiletí. V televizi ji diváci viděli na Štědrý večer o rok později. Dnes už je tento příběh evergreenem vánočního programu, stejně jako pokračování, které vzniklo před dekádou. A tvůrci v čele s režisérem Jiřím Strachem a herci Ivanem Trojanem a Jiřím Dvořákem od té doby dostávají otázky, jestli dojde i na Anděla Páně 3.
včera v 09:00

Zemřel britský hudebník Chris Rea, bylo mu 74 let

Ve věku 74 let v pondělí ráno po krátké nemoci zemřel britský kytarista a zpěvák Chris Rea, sdělil portálu BBC a agentuře PA mluvčí rodiny. Hudebník s charakteristickým chraplavým hlasem se proslavil mimo jiné písněmi The Road to Hell, Julia či Driving Home For Christmas. Svou bluesrockovou tvorbu představil několikrát i v Praze.
22. 12. 2025Aktualizováno22. 12. 2025

KVÍZ: Nejen Pelíšky. Jak dobře znáte vánoční filmovou klasiku?

Ve svátečním programu České televize nemůže chybět ani tuzemská filmová klasika. Například Štědrý večer si už mnozí diváci ani nedovedou představit bez Pelíšků. A i letos pobaví během Vánoc oblíbené komediální tituly. Ověřte si v přiloženém kvízu, jak dobře je opravdu znáte.
22. 12. 2025

Třetí díl Avatara je v kinech, v plánu jsou další

Kina po světě i v Česku promítají film Avatar: Oheň a popel – další část jedné z nejdražších filmových sérií. Oscarový režisér James Cameron má v plánu další dvě pokračování, osud náročného projektu je ale nejistý.
21. 12. 2025
Načítání...