Glosa: Ztracené ženy a dívky v lineckém filmovém koláči

Jak se začlenit do nové komunity, do svobody nebo do dospělého života je to, co nejvíce zajímalo evropské filmaře na 15. filmovém festivalu Crossing Europe. Na dně snímků, které se promítaly poslední dubnový týden v rakouském Linci, bylo cítit obavu, jestli integrace stylů a komunit je stále únosná. A z Česka k tomu přišel obrázek toho, že bezstarostné mládí není samozřejmostí a přechod do světa dospělých neznamená vyřešení problémů.

Jubilejní ročník festivalu, který dává pravidelně prostor sousedním zemím, letos z české hrané kinematografie představil koprodukční filmy Nina a Křižáček. Křižáčkův režisér Václav Kadrnka navíc zasedal v hlavní porotě, jež vybírala nejlepší hraný snímek mezi debuty a druhými filmy.

Uvádět tituly mladých filmařů pro mladé publikum v Linci znamená výbornou synergii – obecenstvo totiž tvoří z velké části studenti několika místních univerzit. A k nim se druží dospělí, kteří v sobě stále mají touhu měnit svět k lepšímu. Na filmech festivalu Crossing Europe se každoročně přesvědčují, že jejich snahy nejsou osamocené.

Nic není jako dřív

Proto tu byl se zájmem promítnut český dokument Nic jako dřív režisérské autorské dvojice Lukáš Kokeš a Klára Tasovská. Ve třech dokumentárních povídkách představují své dospívající hrdiny, na jejichž bedra dopadá odpovědnost za sebe i svůj další život.

Příběh o dvou učnicích v hotelové škole, které se dostanou do Řecka na čtyřměsíční brigádu, je podle mého nejpregnantnější. Když se dívky vrátí se špatnými zkušenostmi, protože realita byla úplně jiná než sny o moři a láskách, slova jejich učitelky v české škole vystihnou všechno: „Poučily jste se? Tím považuju celou věc za uzavřenou.“

Jenže nutit mladé dívky přijímat dogmaticky pravidla a požadavky je nefunkční, stejně jako je nefunkční nutit společnost, aby se dogmaticky držela pravidel a požadavků systému.

Otrokyně a romantika začleňování

Hrdinka vítězného dokumentu V zajetí (A Woman Captured) se v Linci sice osobně neobjevila, ale mezi diváky se o ní mluvilo, jako by tam někde byla. Film maďarské dokumentaristky běžel v Linci po uvedení na festivalech v Amsterdamu, Sundance a českém Jednom světě – a i zde vzbudil emoce.

Sleduje jeden a půl roku života moderní maďarské otrokyně jménem Edith. Žena přišla o majetek i o identitu: v domě své paní dostala „pracovní“ jméno Mariš, nemá žádné dokumenty. Pod vlivem filmařky se ale nakonec přece jen odhodlá k revoltě a uteče.

Když se dokument promítal v Budapešti, přijela Edith na premiéru v doprovodu bodyguardů. Místo jejího pobytu není veřejně známo, protože Editina „majitelka“ i její synové tvrdí, že jim žena dluží spoustu peněz, které si musí odpracovat.

Podobně německá dokumentaristka Bettina Braun ve svém snímku Lucica a její děti (Lucica and Her Children) sleduje jeden a půl roku Romku z Rumunska, která uteče se šesti dětmi do Německa. Její muž je deportován do rumunského vězení, negramotná žena se však snaží za každou cenu zakotvit v Dortmundu, i když je prakticky nezačlenitelná. Vztahy filmařky a protagonistky dokumentu nebyly v tomto případě tak ideální jako ve zmíněném maďarském titulu V zajetí, což je znát i ze samotného snímku.

Nicméně otázka, kterou film předestírá, je jasná: má smysl snažit se začlenit chudou negramotnou imigrantku do pro ni neznámé společnosti? K tomu, aby taková žena mohla v Německu žít, je třeba celá řada fungujících institucí a podpůrných programů včetně charitativních. Ty sice ve filmu nakonec umožní ženě umořit dluh a získat lepší byt, nicméně snaha o integraci působí až násilně, protože i když sama Romka o začlenění stojí, není schopna je dotáhnout.

Lucica and Her Children (režie: Bettina Braun)
Zdroj: Festival Crossing Europe

Romantizující pohled na přistěhovalce je v německých médiích dominantní a tento trend svým způsobem kopíruje i film. Jakou má žena se šesti dětmi v Německu perspektivu, zůstává totiž otevřené.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Muzea a galerie v Česku mají bohatší sbírky. I díky dotacím

Tuzemská muzea a galerie získaly v loňském roce do svých sbírek několik významných kulturních děl. Patří mezi ně třeba obraz od Jana Zrzavého, grafiky od Toyen nebo skleněné negativy s prvním československým prezidentem Tomášem Garriguem Masarykem. Výkup desítek mimořádně hodnotných předmětů podpořilo dotací ministerstvo kultury. Jen Masarykovo muzeum v Hodoníně si do sbírek pořídilo 189 negativů z let 1918 až 1937. Za kolekci zaplatilo zhruba 280 tisíc korun, ze státních peněz šlo sedmdesát procent této částky.
před 3 hhodinami

Novým rektorem AVU chtějí být tři kandidáti

O post rektora Akademie výtvarných umění (AVU) v Praze se ucházejí tři kandidáti. Splnili podmínky, které stanovil Akademický senát AVU. Uchazeči Tomáš Pospiszyl a Dušan Zahoranský na AVU už nyní působí, Marek Pokorný je externista. Senát AVU zvolí nového rektora 5. března. Předchozí rektorka Maria Topolčanská rezignovala loni v říjnu. AVU od té doby vede v zastoupení nová prorektorka pro studijní záležitosti Šárka Krtková, kterou do funkce jmenovala Topolčanská.
před 4 hhodinami

Nový ředitel Studia Ypsilon plánuje zrušit stávající podobu souboru

Ředitelem Studia Ypsilon bude od 1. března děkan Divadelní fakulty AMU (DAMU) v Praze František Tománek, jehož koncepce počítá se zrušením stávající podoby souboru. Výsledky výběrového řízení v pondělí schválili radní hlavního města, jehož příspěvkovou organizací divadlo je. Tománek plánuje divadlo transformovat na výukové a umělecké pracoviště Divadelní fakulty AMU. To podle serveru iRozhlas.cz kritizují členové souboru, divadlo situaci odmítlo komentovat.
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami

Putina ve filmu hraje umělá inteligence i Jude Law

V lednu se shodou okolností dostalo pozornosti dvěma novým hraným filmům o Vladimiru Putinovi. Oba sledují jeho cestu k moci, každý ale jiným způsobem. V Polsku měl premiéru snímek s jednoduchým názvem Putin, který příběh ruského vůdce vypráví stylizovanou satirou i pomocí AI. Ve francouzské produkci se zase chystá politický thriller Mág z Kremlu, v němž byl pro roli Putina potvrzen Jude Law.
17. 1. 2025

Na Berlinale budou soutěžit dva české animované filmy

Česká kinematografie bude mít na letošním festivalu Berlinale zastoupení díky dvěma animovaným filmům. Světovou premiéru čekají loutkové Pohádky po babičce, natočené podle knihy Arntošta Goldflama čtyřmi režiséry. Do soutěže krátkometrážních snímků se po deseti letech od poslední české účasti dostal Kámen osudu od studentky Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze (UMPRUM) Julie Černé.
17. 1. 2025

Zemřel režisér David Lynch, mistr matoucích filmů

Ve věku 78 let zemřel americký režisér David Lynch. Oznámila to jeho rodina. Lynch byl nominován na Oscara za filmy Modrý samet, Sloní muž a Mulholland Drive. Byl také spoluautorem televizního seriálu Městečko Twin Peaks. Jeho dílo se stalo v mnoha kruzích kultovním a inspirovalo množství napodobitelů, byť se svojí logikou snu vzpíralo jasným interpretacím. „Život je velmi, velmi matoucí, a tak by to mělo být dovoleno i filmům,“ sdělil v jednom z rozhovorů.
16. 1. 2025Aktualizováno16. 1. 2025

Celebrity kvůli požárům v Los Angeles pomáhají i kritizují

Devastující požáry v okolí Los Angeles zničily domov mnohým celebritám. Řada osobností se rozhodla pomoci finančně, třeba Leonardo DiCaprio nebo Beyoncé, některé také vyjádřily svůj názor na zvládnutí požáru. Ke kritikům patří například Mel Gibson. Negativní reakce schytávají influenceři, pokud sdíleli fotografie s ohněm za zády.
16. 1. 2025

Jsme zpátky a je nám jedno, jak se jmenujeme, hlásí The Prostitutes

Kapela The Prostitutes loni ohlásila překvapivý comeback a teď se ve zkušebně připravuje na koncerty a dokončuje nové album. Představila z něj už první singl.
16. 1. 2025
Načítání...