Ghoul Petra Jákla servíruje nedovařenou člověčinu bez přílohy

„Chceš mě sežrat? Tady mě máš!“ Po stopách Záhady Blair Witch, Paranormal Acitivity a Záhady hory mrtvých. Na módní vlně „found footage“ hororových, béčkových spektáklů typu REC. Mezi kanibalským filmem, duchařinou a reminiscencí na ukrajinského úchyla, masového vraha a požírače lidské flákoty Andreje Čikatila. Slušně odvedená žánrová klišé, nahrnutá pod jednu chatrnou dějovou střechu. Kdo by si tu (alespoň něco) nevybral?

Tak zvaný found footage je pořád cool, a tak se pořád točí a obávám se, že ještě nějakou dobu bude, i když není více nežli vcelku lacinou postmodernou, která se bude za chvíli běžně snímat mobilem. Tenhle subžánr si vystačí se základními kompozičními pravidly, podle kterých se jede jako přes kopírák. V zásadě to není nijak složité.

Jak na found footage

Na začátku je třeba jen říci divákovi, kdo, kde a proč pořídil rozklepané, neostré a nejlépe noční a díky tomu „autentické“ záběry, jejichž sestřih tvoří základ filmu, jenž je orámován pseudodokumentárním natočením těch, kteří je pořizovali. Na casting, složený často z neherců a herců, o kterých jste nikdy neslyšeli, je dobré se emotivně nevázat, k čemuž většinou není žádný bytelný důvod. A tak lze poměrně v klidu přihlížet, jak jsou v průběhu filmu postupně likvidováni: Buď působením temných sil nevratně kamsi zmizí (nejlacinější způsob), nebo z nich zbude něco, co by vydalo sotva na psí konzervu (což pořídíte taky za pár šupů).

Prostředím, kde se děj/neděj odehrává, je opuštěný ghost house nebo cokoli v podzemí (viz The Tunnel nebo slaboduchý Labyrint). Oblíbené jsou jeskyně, sklepy, katakomby a kanály, fragmentovitě osvětlované záblesky dohasínající čelovky, takže se nemusíte moc mazat s kompozicí rozklepaných záběrů, které budou tímto máznuté až dost. Nejčastějším aranžmá je duchařina nebo řezničina, případně kombinace obého. A found footage je na světě.

Někdo si s námi hraje

Zhruba v tomto duchu je poslepován i Ghoul a fakt, že Petru Jáklovi příprava zabrala čtyři roky, svědčí o tom, že chtěl, aby takhle sešitý slepenec alespoň trochu držel pohromadě a alespoň místy fungoval. Stalo se - navzdory tomu, že do žánru žádnou velkou díru neudělal, ale také ho neumětelsky a lacině úplně nevykostil.

Navštívit Jabločnoje, kde se v roce 1936 narodil rostovský řezník, sériový vrah a kanibal Andrej Romanovič Čikatilo, a vyvolat v opuštěné chalupě uprostřed lesů jeho ducha je v rámci žánru docela chytrý, nosný a fungující nápad. Přihraje vám totiž nejen autentickou zrůdu, která zabila a částečně sežrala více než padesát žen a dětí (takže pár dokumentaristů navíc ji už v žaludku tlačit nebude), ale také autentické prostředí jeté ukrajinské vesnice, kde lze potkat pamětníky hladomoru z počátku třicátých let, který založil místní kanibalskou tradici, neboť bylo třeba uvařit něco výživné člověčiny, aby se tehdy děti měly z čeho najíst.

Spoléhat na to, že duch mrtvého monstra neskočí na stupidní vyvolávání kreténů, kteří si (navzdory tomu, že jsou varováni místní vědmou) tímto krátí čas, než budou dál točit svůj dokument o kanibalismu, je sázka na blbou kartu. Zlo ze záhrobí na jejich výzvu ochotně přichvátalo a oni se rázem ocitli v pasti jiného světa. Čikatilo se totiž nehodlá smířit s tím, že byl v únoru roku 1994 popraven, a má poměrně přesnou představu o krvavém rituálu svého znovuzrození, při kterém je rozpáraná černá kočka jen drobným předkrmem před hlavním chodem. Kdo se nenadlábne člověčinou, není ghoul, a kdo není ghoul, nepřežije.

Vrať se do světa mrtvých!

To by situaci vyřešilo, ale vykládejte tohle démonovi, když jste ho už probudili ze záhrobního hnípání. Po českém Kájínkovi zvolil producent, režisér a spoluautor scénáře Petr Jákl americkou produkci a casting, doplněný z místních zdrojů (což nepochybně pomohlo při prodeji do americké distribuce). Jeho Ghoul jako žánrovka sice funguje, ale nenabízí o moc víc než hustou atmosféru, na níž se podílí mazaně vybraná lokace, stereotypní a dnes již zdaleka nikoli šokující „blairwitchovský“ vizuál a provařená žánrová klišé, která v nás, skoro v každé druhé sekvenci, vyvolávají pocit, že tohle jsme už přece někdy někde viděli.

Zdá se, že největší rezerva je ve scénáři, jemuž chybí alespoň trochu originální a alespoň nějak vyklenutý příběh, který by šel odněkud někam a jehož protagonisté se v něm nějak vyvíjejí, zatímco tady většinou jen zmateně pobíhají, vyděšeně křičí a vydřeně zírají, odkud to přijde. O hereckých výkonech se tu nedá příliš hovořit i proto, že jsou díky vizuálu místy špatně viditelné až neviditelné (a to jsem Ghoula neviděl ve 3D, které tuto (ne)viditelnost nevylepší). To, že jsou herci neokoukaní, je spíše výhoda, ale to, že jsou nezajímaví až neviditelní, takže s nimi ztrácíte kontakt a začne vám být šumák, jak to s nimi dopadne, je špatně.

Slušnou atmosféru tu válcuje nervně těkající handka, z níž vás v lepším případě budou bolet oči (v horším se bude chtít blinkat), přebouchnutá zvuková stopa při laciných lekačkách, herci, kteří nepřekračují stín televizního seriálu (odkud většina z nich také přišla), a scénář řídký jako mlha snaživě vháněná na mizanscénu. Odvážně nedokonalé, řekl bych, ale vlastně překvapivé tím, že to nedopadlo ještě mnohem hůř, jak bývá u českých hororů zvykem.

GHOUL - Česko 2015, 86 min., angličtina/české titulky, od 15 let, 2D/3D. Režie: Petr Jákl. Scénář: Petr Jákl, Petr Bok. Kamera: Jan Šuster. Hudba: Karel Havlíček. Hrají: Jennifer Armourová (Jenny), Alina Golovlyová (Katarina), Jeremy Isabella (Ethan), Paul S. Tracey (Ryan), Inna Belikova (Inna), Vladimir Nevedrov (Valerij). V kinech od 26. února.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Netflix se dohodl na převzetí části Warner Bros. Discovery za 72 miliard dolarů

Americký provozovatel streamovací platformy Netflix se domluvil na převzetí části mediální skupiny Warner Bros. Discovery za 72 miliard dolarů (asi 1,5 bilionu korun). Společnost to oznámila v tiskové zprávě. Netflix podle dohody získá filmová studia Warner Bros. a také streamingovou divizi, včetně konkurenční platformy HBO Max.
13:51Aktualizovánopřed 42 mminutami

Čtyři země odstupují z Eurovize kvůli účasti Izraele

Španělsko, Nizozemsko, Irsko a Slovinsko odstupují ze soutěže Eurovize. Reagují tak na čtvrteční hlasování Evropské vysílací unie (EBU), díky němuž se bude moci i příštího ročníku této mezinárodní písňové soutěže účastnit Izrael. Informují o tom agentury. Izraelský prezident Jicchak Herzog rozhodnutí EBU uvítal.
před 5 hhodinami

Zemřel Theodor Pištěk. Držitel Oscara, jehož uniformy nosí Hradní stráž

Ve věku 93 let zemřel malíř a výtvarník Theodor Pištěk, informovala o tom rodina. Za kostýmy k filmu Amadeus Miloše Formana získal v roce 1985 Oscara. Spolupráce s ním mu vynesla i Césara za Valmonta. S Formanem natočil i film Lid versus Larry Flynt. Jako malíř proslul fotorealistickou malbou hlavně automobilů, letadel a strojů.
včeraAktualizovánopřed 20 hhodinami

Pohádky tisíce a jedné noci se vrací do kin, je na ně zase vidět

Po více než půlstoletí se na filmová plátna vrací Pohádky tisíce a jedné noci. Animovaný snímek Karla Zemana prošel u příležitosti sto patnáctého výročí narození tohoto tvůrce digitálním restaurováním. Podílela se na něm i režisérova dcera Ludmila, která je spoluautorkou výtvarné podoby původního dobrodružství námořníka Sindibáda.
včera v 11:00

Soud v USA poslal do vězení lékaře, který poskytl herci Perrymu ketamin

Soud v americkém Los Angeles poslal na 2,5 roku do vězení kalifornského lékaře za nelegální poskytnutí ketaminu Matthewovi Perrymu. Herec zemřel v roce 2023 kvůli předávkování touto látkou. Doktor Salvador Plasencia se už dříve přiznal k prodeji ketaminu Perrymu v týdnech před jeho smrtí, napsala agentura AP. Lékař je prvním odsouzeným v případu, v němž figuruje celkem pět obžalovaných, informují tiskové agentury.
3. 12. 2025

Záhada strašidelného zámku i Anděl Páně. ČT o Vánocích nabídne přes 120 pohádek

Letošní štědrovečerní pohádka České televize Záhada strašidelného zámku je hotová. Tvůrci na ní v těchto dnech dokončili poslední práce. Premiérový příběh pro nejsledovanější večer roku natočil režisér Ivo Macharáček, který je mimo jiné autorem Tajemství staré bambitky. Princeznu hraje Sofie Anna Švehlíková, prince Oskar Hes. ČT, která tradici premiérových příběhů na Štědrý den udržuje od roku 1993, nasazuje celkem do programu o letošních Vánocích více než 120 pohádek. Patří mezi ně také Anděl Páně. První díl tohoto filmu měl v kinech premiéru přesně před dvaceti lety. Letos ho ČT odvysílá 23. prosince. Kromě Vánoc se navíc letos Anděl Páně objeví na obrazovkách i v rámci silvestrovského speciálu Výborné show.
3. 12. 2025

Potřebujeme inspirativní příběhy, říkají Čermák a Pánek o Neporazitelných

Česká kina od listopadu promítají nový snímek Dana Pánka Neporazitelní. Inspirace k příběhu vzešla z událostí kolem mistrovství světa v parahokeji, které se hrálo v roce 2019 v Ostravě. „Obzvlášť v dnešní době potřebujeme takové inspirativní příběhy,“ zmínil Pánek v rozhovoru pro ČT24. „Vzbudí to emoce, které v nás možná už usínají, a uvědomíme si, že každý člověk může být hrdina,“ souhlasí Hynek Čermák. V hereckém obsazení se objevuje také Ivan Trojan, Lenka Vlasáková nebo Vanda Hybnerová.
3. 12. 2025

Sedláčková objevuje erotická léta Toyen

Tvorbě a životu významné české surrealistické malířky se věnuje další kniha. Dílem Toyen – léta erotická autorka Andrea Sedláčková volně navazuje na dřívější pojednání o této výtvarnici.
3. 12. 2025
Načítání...