Petr Kellner se vyhýbá médiím, to ale neznamená, že se média vyhýbají jemu. Brněnské Divadlo Feste vytěžilo podnikatelské aktivity nejbohatšího Čecha ve scénáři pro novou hru. Fiktivní rozhovor s Petrem Kellnerem demonstruje, co pro společnost znamená, když se moc soustředí v rukou několika jedinců.
Divadlo Feste se pustilo do interview s možná opravdovým Petrem Kellnerem
Majitel investiční skupiny PPF si obezřetně hlídá své soukromí i svůj mediální obraz. Rozhovory poskytuje zřídka. Dozvědět se o něm dostatek podrobností byl proto pro dramatika Romana Sikoru náročný úkol. „Když umíte azbuku, dočtete se o něm něco v ruských médiích. Podle mě je tam o něm nakonec víc informací než u nás,“ prozradil, kde podklady pro hru čerpal.
Co je za plotem
Scénář poukazuje na provázanost kauz spojených s českým dolarovým miliardářem. „Víceméně tyto kauzy známe, ale detaily a způsob, jakým na sebe navazují, a kdo za nimi stojí v rámci sítě, kterou Petr Kellner dokáže velmi dobře pěstovat, to je práce autora a jeho rešerší,“ doplňuje režisér Jiří Honzírek.
Na jevišti Divadla Feste se tak například řeší případ, kdy Kellner nechal oplotit les kolem jedné ze svých usedlostí. Po upozornění, že ze zákona takovým způsobem omezovat přístup do lesa nesmí, byť je jeho majitelem, do něj umístil daňky a prohlásil ho za oboru.
Bohatství jako nemoc
„Netoužili jsme apelovat na Petra Kellnera nebo (se obracet) proti Petru Kellnerovi, ale chtěli jsme tu postavu osvětlit,“ uvedl k podnětu, proč hra vznikla, režisér. „Pracovali jsme s potměšilou tezí, že lidé, kteří tak hromadí majetek a bohatství, jsou nějakým způsobem duševně nemocní,“ podotýká Sikora.
Proto je hra zasazena do prostředí léčebny a hlavní postava je psychiatrický pacient. Jisté ovšem není, jestli jde o skutečného Petra Kellnera, nebo jen někoho, kdo se za něj vydává.
Odpověď nechávají tvůrci na divácích. Na první reprízu Opravdu živého interview s opravdovým Petrem Kellnerem, jak se inscenace jmenuje, si publikum musí počkat do 20. července.