Divadelní Hukot času zjišťuje, co si myslel rozpolcený Šostakovič

4 minuty
V MeetFactory hrají Hukot času
Zdroj: ČT24

Skladatel Dmitrij Šostakovič většinu svého díla vytvořil v éře Sovětského svazu. Režimu prokazoval loajalitu, ale zároveň byl perzekvován. Jak obstát ve složité době je jedna z otázek, které nastoluje inscenace Hukot času. V pražském prostoru MeetFactory ji nastudovali podle stejnojmenné knihy Juliana Barnese, který napsal fiktivní životopis jednoho z nejvýznamnějších představitelů hudební moderny dvacátého století.

Dramatizace Barnesova románu se zabývá především Šostakovičovým vnitřním světem. „Jeho životní rozhodování se dá vidět rozporuplně, určitě nelze tvrdit, že je to nějaká jednoznačně kladná postava,“ říká dramaturg Matěj Samec. „Dokonce není ani zcela jasné, co si přesně myslel, jak celou situaci vnímal.“

Postavu skladatele ztvárňují dva herci a jedna herečka. „To vychází z tématu vnitřního konfliktu člověka, který bojuje s tím, jak se zachovat a co ve skutečnosti cítí,“ vysvětluje režisérka Viktorie Vášová.

Podle not státní propagandy

Šostakovič se narodil v roce 1906, prožil tedy skoro celý život v sovětském Rusku. Jeho první velkou zakázkou byla symfonie k desátému výročí Říjnové revoluce. Velký rozruch pak vyvolala opera Lady Macbeth Mcenského újezdu. Nejdříve byla velmi úspěšná, pak ale jedno představení osobně navštívil Stalin. Následně v komunistickém listu Pravda vyšel úvodník, v němž se psalo o „matoucí změti zvuků, rámusení, vrzání a vřískání“.

Po této kritice operu v Sovětském svazu zakázali a proti Šostakovičovi se vedla ostrá kampaň. Byl viněn z toho, že jeho hudba neodpovídá požadavkům státní propagandy, což v době stalinského teroru znamenalo tenký led. Vykoupil se Pátou symfonií s podtitulem „Odpověď sovětského umělce na zaslouženou kritiku“, jež znamenala jednoznačný úspěch.

V roce 1948 se nicméně Šostakovičova tvorba opět stala terčem kritiky. Po obvinění z „formalistické zvrácenosti a protilidové tendence cizí sovětskému lidu“ ztratil profesuru na konzervatoři a jeho díla zmizela z repertoárů.

Hukot času
Zdroj: MeeFactory

V době tání po Stalinově smrti využívali komunisté Šostakovičovy popularity doma i na Západě, opakovaně prokazoval svou loajalitu Sovětskému svazu, napsal také oratorium v duchu socialistického realismu Píseň o lesích.

Ovšem v roce 1962 se opět dostal do konfliktu s mocí kvůli Třinácté symfonii, která obsahuje báseň Jevgenije Jevtušenka Babí Jar o masakru, kdy v této rokli nacisté postříleli téměř 34 tisíc kyjevských Židů. Šostakovič se symfonií postavil veřejně antisemitismu, který vedl k vytlačování paměti spojené s touto událostí.

Jazyk hudby

„Jazyk hudby je jiný jazyk než jazyk slov. Ale i pro jazyk slov platí, že právě ve chvíli, kdy je pravda společensky nepřijatelná, nebo dokonce zakázaná, tak se jí lze dobrat jenom skrz nějakou uměleckou formu,“ míní dramaturg Matěj Samec.

V inscenaci hraje důležitou roli právě hudba. Složil ji Jakub Rataj, který se inspiroval Šostakovičovými motivy a postupy. „Šostakovičova hudba byla složená z různých odkazů a šifer. Takovým příkladem je Šostakovičův kryptogram, který je složen z tónů D, Es, C, H, což je jeden z motivů, se kterým v představení pracujeme,“ prozradila režisérka.

Divadelní Hukot času zkoumá, jaké možnosti má talentovaný člověk v morálně pokřivených okolnostech. Tvůrci doufají, že diváci si tuto otázku položí nejen v souvislosti s Dmitrijem Šostakovičem, ale i s nimi samotnými.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Zahrát skutečného a fiktivního politika jsou dva rozdílné úkoly, říká Donutil

Za svou dlouhou a úspěšnou kariéru si zahrál několik skutečných historických postav, nyní ale dostal příležitost ztvárnit fiktivního prezidenta Viktora Tomana v minisérii Moloch, na něhož je spáchán atentát. Ani reálné události ze zahraničí v minulém roce ale herci Miroslavu Donutilovi jeho vnímání tématu nezměnily. „Nehrajeme si na to, že bychom karikovali někoho konkrétního,“ řekl k některým paralelám v snímku v Interview ČT24 moderátorce Tereze Willoughby. Zpodobnit skutečného politika je podle něj úplně jiný úkol.
před 5 hhodinami

Zemřela Loretta Switová, známá jako „Šťabajzna“ ze seriálu M.A.S.H.

V pátek krátce po půlnoci zemřela americká televizní a filmová herečka Loretta Switová. Bylo jí 87 let. Proslavila se hlavně rolí Margarety „Šťabajzny“ Houlihanové v americkém válečném komediálním seriálu M.A.S.H., který běžel mezi roky 1972 a 1983.
30. 5. 2025

„Dyť to zvládnou i malé holky!“ Ženy malovaly zátiší, šachy i traumata

Nebyli jen staří mistři, ale i staré mistryně, zdůrazňuje retrospektiva připravená Národní galerií Praha. Představuje umělkyně, které působily ve střední Evropě, Nizozemí a na území Itálie od středověku do konce devatenáctého století. Podle galerie jde o první soubornou přehlídku tohoto typu v Česku.
30. 5. 2025

Úředník slovenského resortu kultury odnesl z muzea Donatellovu bustu

Ze Spišského muzea ve slovenské Levoči zmizela busta mladé ženy od renesančního umělce Donatella, informoval slovenský server Aktuality.sk. Podle něj ji z depozitáře za doprovodu policie v kuklách ve čtvrtek odnesl generální tajemník služebního úřadu ministerstva kultury a nejbližší spolupracovník ministryně Martiny Šimkovičové Lukáš Machala na dosud neznámé místo. Dílo, jehož pravost se potvrdila teprve začátkem letošního roku, mělo být zpřístupněno veřejnosti na podzim.
30. 5. 2025

Dvě kamarádky a jeden manžel řeší v ostravské Aréně své životy

Dvě ženy a jeden muž, nevěra i pomsta. Hořká komedie Kamarádky nabízí v trpký pohled na manželství i přátelství. Hru slovenského dramatika Pavola Weisse, kterou uvádí Komorní scéna Aréna v Ostravě, inspirovaly skutečné příběhy.
30. 5. 2025

Ve Zlíně se promítají filmy pro děti a mládež z padesáti zemí

Ve Zlíně začal filmový festival pro děti a mládež. Téměř tři sta snímků z padesáti zemí světa se bude promítat do 4. června. Vítězné tituly Zlín Film Festivalu si odnesou Zlatý střevíček, cena za mimořádný přínos patří trikovému mistrovi Borisi Masníkovi a herečce Simoně Stašové.
29. 5. 2025Aktualizováno29. 5. 2025

Mimina lezou po Žižkovské věži už čtvrtstoletí. Nemají být roztomilá

Váží přes tři sta kilo, místo obličeje mají čárový kód a udrží se na svislé ploše. Na žižkovské televizní věži v Praze se černá laminátová mimina v nadživotní velikosti poprvé objevila 29. května 2000. Nejprve dočasně, nakonec pro velký úspěch nastálo. „Kdyby náhodou došlo k tomu, že sem Rusové pošlou atomovou bombu, tak věž asi půjde do kopru, ale mimina vydrží nekonečně,“ prohlásil jejich „otec“ David Černý v 90’ ČT24 moderované Jiřím Václavkem.
29. 5. 2025

Do Česka míří film, jemuž se v Cannes tleskalo 19 minut

Mezigenerační trauma jedné umělecky založené rodiny zvedlo publikum canneského festivalu na nohy na devatenáct minut vyplněných potleskem. Pro české distributory i to může být posvěcením šťastné ruky. Filmy totiž někdy nakupují už roky před premiérou, kdy nemají k dispozici ani scénář, což může přinést obchodní riziko. Jindy vybírají přímo na festivalu.
29. 5. 2025
Načítání...