Český režisér s vietnamskými kořeny točí o generačním nedorozumění. Bez večerek a sentimentu

V Česku vzniká hraný film, který chce nabídnout poučený vhled do rodinného života vietnamské komunity u nás bez zbytečných stereotypů a sentimentu. Jako svůj celovečerní hraný film ho natáčí český režisér vietnamského původu Dužan Duong podle vlastního scénáře. Snímek Letní škola koprodukuje Česká televize.

Hlavní postava filmu Kien přijíždí na začátku milénia z Vietnamu do Prahy. V českém městě se sžívá se zcela odlišným prostředím, ale i s vlastní rodinou, která už v pro něj cizí zemi žije. Příběh je inspirován skutečnými předobrazy, z velké části odráží i vlastní zkušenosti herců.

„Přiletěl do Česka v šestnácti, já o něco dřív, ale máme dost podobných věcí. Začínáme nový život,“ srovnává svůj příběh s osudem filmového protagonisty herec Bui The Duong.

„Mám sestru, která byla nucena odjet do Čech a sžít se se mnou, s rozmazleným dítětem v Čechách, které mělo to privilegium vyrůstat s rodiči,“ přidává svou osobní zkušenost jeho herecký kolega Ngo Xuan Thang.

Improvizované generační střety

Tvůrci se ve filmu vyhýbali zobrazení Vietnamců jako provozovatelů večerek nebo pěstitelů konopí. Tématem jsou generační konflikty. „Ukazujeme příběhy příslušníků jedné rodiny – otce, prostředního syna a nejmladšího syna. Zastupují různé generace Vietnamců, kteří žijí v České republice,“ upřesnil producent Lukáš Kokeš.

Autorem scénáře je režisér snímku Dužan Duong (vlastním jménem Duong Viet Duc). Letní škola je jeho celovečerní debut a i pro většinu herců je to první zkušenost s velkým filmem. Duong na place využívá improvizaci. Chce tak dosáhnout co největší autenticity, zároveň si tvůrci dávají pozor, aby nenatočili sentimentální příběh.

„Můj scénář nečetlo moc lidí z komunity, ani většina herců. Nechávám si to tak trochu pro sebe a hodím je do určité situace. Oni mi pak řeknou: Jo, to jsem zažil před patnácti lety,“ uvedl.

Ztracené kořeny

On sám v Česku žije od čtyř let. Snímkem Letní škola pokračuje v portrétování života Vietnamců v české společnosti a generačního neporozumění mezi otci a syny.

Svůj první krátký film před téměř deseti lety nazval Mat goc, v doslovném překladu „ztracené kořeny“. Označuje se tak člen vietnamské komunity, který nectí zásady tradiční vietnamské kultury. Duong v této dokumentární fikci zkoumal, jak se na Vietnam dívají mladí Vietnamci vyrůstající v západní kultuře.

Následující dokufikce Bo Hai (v překladu Táta Hai) na každodenních situacích dokládala nedorozumění mezi majitelem večerky a jeho synem, už zcela integrovaným do české společnosti. Režisér do snímku, za nějž získal nominaci na Českého lva i Cenu české filmové kritiky, obsadil vlastního otce i bratra. Bo Hai si lze přehrát v iVysílání.