Český rap začínal s vatičkou v lihu, dneska si chodí pro ceny

7 minut
Kniha chce zmapovat dějiny českého rapu
Zdroj: ČT24

Rap se v Česku začal rozvíjet před třiceti lety. Hudební žánr, ale také životní styl by se měl brzy dočkat publikace, která mapuje jeho vývoj od počátků do současnosti. Podle autora, DJ Poety, má být Českej rap spíše fanouškovskou než akademickou knihou.

DJ Poeta se chystá vydat knihu, jakou by si sám rád přečetl. „Rozhodl jsem se, že do toho nebudu zapojovat akademiky a podobně. Baví mě, když někdo napíše svůj pohled a ideálně je to člověk, který u toho byl. Poslouchám rap zhruba pětadavacet let a nadšení mě neopustilo, takže jsem byl u strašně moc věcí. A to bych chtěl dostat do té knihy,“ plánuje.

Jižák místo New Yorku

Neznámý styl z černošských ghett, pro který je typický svižný spád slov doprovázený beatem, interpretovaly první tuzemské kapely svérázně. „V devadesátých letech, úplně na začátku, nevěděly, o čem rapují americké kapely, takže přicházely na zajímavé, až básnické útvary,“ upřesňuje Poeta.

Jeden z prvních československých průkopníků ještě z předrevolučních dob Lesík Hajdovský se inspiroval rýmy Grandmastera Flashe, které slyšel na vlnách západoněmeckého rozhlasu. V pražském paneláku složil český ekvivalent. Zatímco americký rapper vypovídal o New Yorku, Lesík Hajdovský a uskupení Manželé sdělovali své pocity z Jižního Města.

6 minut
Z pořadu Retro: Lesík Hajdovský
Zdroj: ČT24

V omezených možnostech normalizace zkoušel doma tvořit netypické zvuky a hudební postupy. Třeba na sovětských elektronických klávesách. „Zjistil jsem, že když namočíte vatičku do lihu a přiblížíte ji ke kontaktům, tak je zvuk úplně jiný, udělá to takové glissando,“ prozradil třeba v roce 2008 v pořadu Retro.

Sídlištní kultura inspirovala k prvním textům o dekádu později i Oriona, jednoho ze zakladatelů kapely Peneři strýčka Homeboye, v níž se potkal třeba s Vladimirem 518. Jejich verze Jižáku je známější než ta původní. I PSH svoje nahrávky bastlili všelijak. „Neměli jsme žádné počítače, nic, nebo nějaké předpotopní Atari, kluk vedle z paneláku měl počítač, dělal trochu muziku, tak se to nahrávalo na kazety,“ vzpomíná.

Konec pohodičky

Rap se držel spíše v undergroundu, komerčního úspěchu dostáhla ale už v devadesátých letech třeba kapela Chaozz, televizní hitparáda Eso pouštěla jejich „pocit, že žijeme na Planetě opic“. Někteří pravověrní hiphopeři brali Chaozz jako zpronevěření se hiphoperské kultuře.

„Kolem roku 2000 zas nový boom, vycházely kompilace Lyrik Derby, spousta kapel se tímhle nakopla, naučila se vůbec, jak tvořit. To bylo období obrovského nadšení, v českém rapu vznikla taková pohodička,“ připomíná DJ Poeta.

Pohodu pak v roce 2005 narušil nástup Supercrooo a jejich deska Toxic Funk. „Pamatuju si na křest, což byla rozhodně velká událost, protože v rapu snad do té doby nikdy nebyly striptérky na pódiu,“ poznamenává Poeta. Důležitější pro českou rapovou scénu ale byla zmíněná nahrávka. „Deska Toxic Funk byla hodně tvrdá a scéna se změnila,“ nepochybuje autor knihy.

Dresy vs. džíny a košile

Potkávat se navíc začala stará garda s nastupující generací. „Dlouho tu panoval úzus, že starší kapely, třeba kolem Big Bossu, pořád tvrdily, že nikoho mladého nevidí, že tu nejsou žádné talenty. Ono to dlouhou dobu byla pravda,“ připouští.

„Ale mezitím si mladí udělali svoje scény, ať už Yzomandias, Blakkwood, nebo Ty Nikdy,“ vyjmenovává Poeta. Určitá generační soutěživost v tuzemském rapovém rybníčku podle něho byla znát, ale už zmizela. „Teď mi přijde, že všichni spolupracujou, a to je určitě ku prospěchu věci,“ nepochybuje.

Loni třeba DJ Wich, který začínal s Orionem a známý je rovněž mimo jiné z hiphopového dua s rapperem Indym, natočil desku s Pauliem Garandem. „Stará škola mě vychovala,“ netají se třiatřicetiletý rapper. „Začínal jsem na Chaozzu, PSH, pak začali do rapu dávat elektroniku, indie vlivy, nosit úzké džíny a košile, ne velké dresy. Tam jsme v podstatě našli svůj styl,“ popisuje, jak se od dob jeho vzorů proměnil i český rap.

Dostal se více i do mainstreamu, do playlistů rádií. Už od konce devadesátých let je součástí hudebních cen Anděl, které postupně přestaly žánrové sošky předávat odděleně. Tu poslední si v kategorii rap odnesl Yzomandias. A ceny Vinyla v posledním ročníku vyhlásily objevem jihlavské trio 58G. Za projektem stojí „rapující fotbalový záložník“ Tomáš Kučera alias TK27 a rappeři Doktor a Humla.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Zemřela Loretta Switová, známá jako „Šťabajzna“ ze seriálu M.A.S.H.

V pátek krátce po půlnoci zemřela americká televizní a filmová herečka Loretta Switová. Bylo jí 87 let. Proslavila se hlavně rolí Margarety „Šťabajzny“ Houlihanové v americkém válečném komediálním seriálu M.A.S.H., který běžel mezi roky 1972 a 1983.
30. 5. 2025

„Dyť to zvládnou i malé holky!“ Ženy malovaly zátiší, šachy i traumata

Nebyli jen staří mistři, ale i staré mistryně, zdůrazňuje retrospektiva připravená Národní galerií Praha. Představuje umělkyně, které působily ve střední Evropě, Nizozemí a na území Itálie od středověku do konce devatenáctého století. Podle galerie jde o první soubornou přehlídku tohoto typu v Česku.
30. 5. 2025

Úředník slovenského resortu kultury odnesl z muzea Donatellovu bustu

Ze Spišského muzea ve slovenské Levoči zmizela busta mladé ženy od renesančního umělce Donatella, informoval slovenský server Aktuality.sk. Podle něj ji z depozitáře za doprovodu policie v kuklách ve čtvrtek odnesl generální tajemník služebního úřadu ministerstva kultury a nejbližší spolupracovník ministryně Martiny Šimkovičové Lukáš Machala na dosud neznámé místo. Dílo, jehož pravost se potvrdila teprve začátkem letošního roku, mělo být zpřístupněno veřejnosti na podzim.
30. 5. 2025

Dvě kamarádky a jeden manžel řeší v ostravské Aréně své životy

Dvě ženy a jeden muž, nevěra i pomsta. Hořká komedie Kamarádky nabízí v trpký pohled na manželství i přátelství. Hru slovenského dramatika Pavola Weisse, kterou uvádí Komorní scéna Aréna v Ostravě, inspirovaly skutečné příběhy.
30. 5. 2025

Ve Zlíně se promítají filmy pro děti a mládež z padesáti zemí

Ve Zlíně začal filmový festival pro děti a mládež. Téměř tři sta snímků z padesáti zemí světa se bude promítat do 4. června. Vítězné tituly Zlín Film Festivalu si odnesou Zlatý střevíček, cena za mimořádný přínos patří trikovému mistrovi Borisi Masníkovi a herečce Simoně Stašové.
29. 5. 2025Aktualizováno29. 5. 2025

Mimina lezou po Žižkovské věži už čtvrtstoletí. Nemají být roztomilá

Váží přes tři sta kilo, místo obličeje mají čárový kód a udrží se na svislé ploše. Na žižkovské televizní věži v Praze se černá laminátová mimina v nadživotní velikosti poprvé objevila 29. května 2000. Nejprve dočasně, nakonec pro velký úspěch nastálo. „Kdyby náhodou došlo k tomu, že sem Rusové pošlou atomovou bombu, tak věž asi půjde do kopru, ale mimina vydrží nekonečně,“ prohlásil jejich „otec“ David Černý v 90’ ČT24 moderované Jiřím Václavkem.
29. 5. 2025

Do Česka míří film, jemuž se v Cannes tleskalo 19 minut

Mezigenerační trauma jedné umělecky založené rodiny zvedlo publikum canneského festivalu na nohy na devatenáct minut vyplněných potleskem. Pro české distributory i to může být posvěcením šťastné ruky. Filmy totiž někdy nakupují už roky před premiérou, kdy nemají k dispozici ani scénář, což může přinést obchodní riziko. Jindy vybírají přímo na festivalu.
29. 5. 2025

Příběh zámku z Trutnovska inspiroval filmaře, teď je komplex na prodej

Komplex Nové Zámky na Trutnovsku je na prodej. Do povědomí veřejnosti se dostal v souvislosti s chováním majitelů vůči muži, který jim odmítl prodat pozemky. Příběh se poté stal předobrazem filmu Zahradníkův rok. Firma ruského podnikatele Alexeje Zacharova se zbavuje zámku i čtyřiceti hektarů polností, stavebních parcel a vodní plochy. Z dříve oblíbeného místa k procházkám udělal majitel téměř pevnost obehnanou žiletkovým drátem.
29. 5. 2025
Načítání...