Česká výtvarnice Kristýna Jiráková Taimrová představila novou výtvarnou metodu. Obrazy vytvořené technikou neofroasáže vystavovala v ZZHK Gallery v Hongkongu, kde žije a tvoří.
Česká výtvarnice tvaruje v Hongkongu chaos novou metodou
Froasáž je výtvarná technika, s níž přišel výtvarník Ladislav Novák. Název vychází z francouzského výrazu pro muchlání. Zmačkáním papíru také umělecký proces začíná, po jeho opětovném narovnání umělec pracuje se vzniklými rýhami. Hledá v nich významy, které zdůrazňuje nanášením barvy či dokreslováním a konturováním.
Neofroasáž je založena na podobných principech, zmuchlaný a opět rozložený papír ale nahrazuje prostorová mapa. Nejlépe novou techniku vystihuje název hongkongské výstavy – Shaping Chaos čili tvarování chaosu.
„Zabývá se interpretací neurčitých tvarů, které dohromady tvoří víceméně chaotickou strukturu. Tu se snaží interpretovat pomocí různých procesů našeho vnímání,“ vysvětluje svůj umělecký koncept Kristýna Jiráková Taimrová. V surreální změti čar a tvarů na jejích malbách tak mohou lidé rozpoznávat lidské obličeje či archaické ptáky a především příběhy. Záleží jen na jejich interpretaci.
„Kristýnino dílo je velmi zajímavé. Říká, že tvaruje chaos, ale ve skutečnosti je vše velmi organizované, pod kontrolou a ani trochu chaotické,“ podotýká hongkongský galerista Lee du Ploy.
Čára mezi Východem a Západem
Na tvorbu české výtvarnice působí i místo, kde se usadila a které vnímá jako křižovatku, na níž se přirozeně mísí západní a východní kultura. Ze západního vlivu převzala malířka už zmíněnou Novákovu techniku froasáže, z východních ji podle jejích slov nejvíce ovlivnila tušová kresba. „A obecný koncept čáry, kterou východní myslitelé pojali jako výjimečný symbol, kde se zastavuje neustálá proměna světa,“ říká.
„Přestože je v Hongkongu rozšířené pojetí umění jako investice, dá se tu najít spousta zajímavých a podnětných výstav,“ dodává ještě k uměleckému životu v Hongkongu. Její „tvarování chaosu“ bylo k vidění jeden prosincový týden.