Filmový festival v Benátkách už promítl většinu svých nejočekávanějších titulů, od kterých se očekává, že v dalších měsících zabojují i o oborová ocenění či Oscary. Největší pozornost zatím vzbudila dirigentka jménem Tár v podání Cate Blanchettové, jejíž profesní život ovlivní skandály, nebo drama The Whale, v němž se chce Brendan Fraser „ujíst“ k smrti. Mimo hlavní soutěž se už promítala také česká dramata Běžná selhání a Oběť.
Cancel culture, oscarově obézní Fraser i návrat do dělohy. Filmové Benátky jsou téměř u konce
Žena v nemocničním sále porodí dítě jménem Mateo, o radostnou událost ale tak úplně nejde. Novorozeně se obrátí na lékaře a řekne mu, že náš svět je „příliš v…“ a že chce vsunout nazpátek do vaginy. Přání je mu okamžitě splněno.
Tak začíná nový, takřka tříhodinový snímek Bardo jednoho z nejznámějších režisérů současnosti, Mexičana Alejandra Gonzáleze Iñárritua, který má dva Oscary za režii filmů The Revenant – Zmrtvýchvstání a Birdman. Natočil i snímky 21 gramů a Amores perros. Bardo měl být jeho další velký film po šesti letech, po premiéře v hlavní soutěži benátského festivalu se ale nezdá, že tentokrát bude mít takový úspěch.
Bardo je částečně autobiografickým příběhem mexického dokumentaristy, který se po pracovním úspěchu v USA vrací domů, Iñárritu v něm otevírá otázky identity, povahy umění i krize středního věku, kdy se ve výsledku prolínají vzpomínky, fantazie i dějinné milníky, takže se na plátně objevuje mexická historie i alternativní současnost. Kritici však mluví o „nehorázném narcismu“, který je alespoň vizuálně opulentní.
„Nakonec se Iñárritu zabývá tou nejmarnější fantazií: jak smutné by bylo, kdybych zemřel? Ve filmu je povýšenost a nedůtklivost, jako by režisér chvíli vydržel pojmenovávat své chyby, ale pak musel být samozřejmě stejně oslavován,“ píše třeba Richard Lawson pro magazín Vanity Fair. Bardo se objeví na Netflixu v prosinci.
Potlesk pro Bacha
Z celkem třiadvaceti filmů v hlavní soutěži zatím sbírá nadšené reakce hlavně film Tár, v němž hraje dvojnásobná držitelka Oscara Cate Blanchettová světově proslulou dirigentku, která je skvělá ve své profesi, ale začínají se kolem ní objevovat menší i větší skandály, na jejichž vyústění nemá ale žádný vliv.
The Daily Telegraph píše o „prvním thrilleru o cancel culture“, tedy takzvané kultuře rušení, o níž se někdy mluví v souvislosti se známými osobnostmi, na projekci prý zazněl spontánní aplaus, když postava Blanchettové „vyškolí“ studenta, který napadne skladatele Bacha, protože je „příliš mužský a bílý“. Snímek, jímž se po šestnácti letech vrací režisér Todd Field, uvedou česká kina v zimě.
Šestiminutový potlesk si jiný muž ale přece jen vysloužil, byl jím dojatý herec Brendan Fraser, který se po několika letech v ústraní vrátil v dramatu The Whale, v němž hraje morbidně obézního muže, který se po smrti svého partnera ujídá k smrti, ale zároveň se chce usmířit se svojí dcerou. Fraser, který měl na natáčení takzvaný fat suit, podává prý „transformativní“ výkon, který by mu měl vynést jeho prvního Oscara, píše BBC.
Přímo z natáčení Duny
Zlatého lva by si pak v sobotu podle insiderů mohl odnést i dokument All the Beauty and the Bloodshed o umělkyni Nan Goldin, která vytáhla proti rodině Sacklerů, majitelů společnosti Purdue Pharma, která přiznala vinu za opiátovou krizi, jež připravila o život statisíce Američanů.
Dobré recenze si pak vysloužila i kanibalská romance Bones and All, na jejíž premiéru přiletěl z budapešťského natáčení pokračování Duny Timothée Chalamet. Negativní ohlasy získal naopak thriller To nic, drahá, v němž hraje Chalametova kolegyně z placu druhé Duny Florence Pughová. Média se ale v posledních dnech zaobírala spíše než snímkem samotným údajným napětím a spory mezi Pughovou a režisérkou filmu Olivií Wildeovou. Pughová ani nepřijela na tiskovou konferenci.
Velmi pozitivní reakce pak sbírala i malá černá komedie The Banshees of Inisherin režiséra Martina McDonagha, v níž spolu přestanou mluvit dva dlouholetí přátelé, jež ale žijí na malém ostrově u západního pobřeží Irska. Zahráli si je Colin Farrell and Brendan Gleeson.
Z českých filmů pak už mají za sebou premiéru Běžná selhání režisérky Cristiny Grosan uvedené v jedné z vedlejších sekcí. Na světovou premiéru přijely i herečky Taťjana Medvecká, Beáta Kaňoková nebo Vica Kerekes, které hrají v dystopickém vyprávění o třech ženách během podivné katastrofy, jež ale může znamenat nový začátek.
V úterý večer má pak premiéru snímek Oběť režiséra Michala Blaška, který stojí i za úspěšnou minisérií ČT Podezření.