Byl Toman českým Schindlerem? Ondřej Trojan natočil dějepisnou lekci o šéfovi poválečné rozvědky

Na každého něco věděl a všechno uměl zařídit. Pomáhal komunistům k moci a komunisté mu pak za to od moci odpomohli. Pomáhal i židovským uprchlíkům, zároveň si tím ovšem dopomohl ke slušným penězům. Zahrával si s osudy lidí a s jeho osudem si teď zahrál režisér Ondřej Trojan, který o pozapomenutém šéfovi zahraniční rozvědky poválečného Československa natočil film. Rozporuplný příběh Zdeňka Tomana vypráví v kinech od 4. října. Snímek nazval jednoduše – Toman.

Ondřej Trojan je především producentem (zejména filmů Jana Hřebejka), ale ani jiné filmařské profese mu nejsou cizí. Koneckonců vystudoval na FAMU režii a k režírování se čas od času vrací. Po celovečerním debutu Pějme píseň dohola (1990) následovaly snímky Želary (2003) a Občanský průkaz (2010). Hrdinové obou posledních filmů se musejí vyrovnat s nesvobodnou dobou: při ukrývání se před nacisty za protektorátu a při dospívání za normalizace.

I v Tomanovi se Trojan vrací do minulosti. Do let 1945 až 1948, tedy tzv. třetí republiky, která byla přiškrceným nádechem mezi dvěma totalitními režimy. A svou roli v přidušení svobody tehdy sehrál i Zdeněk Toman: maďarský Žid narozený na Podkarpatské Rusi studoval v Praze, druhou světovou válku přečkal v Londýně, následně vyšplhal po kariérním žebříčku komunistické strany, která se mu za jeho služby odvděčila oprátkou, z níž se mu ovšem podařilo vyvléct.

Postava Zdeňka Tomana je o to zajímavější, že jeho vlastní osud v sobě koncentruje mnohé z osudu a problémů československé republiky.

Lekce z dějepisu

„Snažil jsem se ten film natočit bez jakýchkoli klišé,“ říká Ondřej Trojan o filmovém vyprávění skutečného příběhu. „Chtěl jsem, aby byl absolutně pravdivý, takže jsem přizval jako poradce historiky a s nimi jsme každou scénu zkoumali, jestli je opravdu autentická.“

Trojan, jenž napsal scénář spolu se Zdeňkou Šimandlovou, vycházel prý z rozhovorů, které poskytl sám Toman, z archivů ministerstva vnitra a v kontaktu byl také s nevlastní Tomanovou dcerou.

Autenticitu hranému příběhu dodává také výběrem herců, které se snažil co nejvíce připodobnit skutečným osobám. S nimi mohou diváci ve filmu porovnat třeba Romana Luknára jako Jana Masaryka, Stanislava Majera jako Rudolfa Slánského či Aleše Procházku v roli Klementa Gottwalda. Představitele Zdeňka Tomana našli tvůrci v Jiřím Macháčkovi, jeho ženu hraje Kateřina Winterová.

Roman Luknár jako Jan Masaryk ve filmu Toman
Zdroj: T.H.A.

Snaha o historickou přesnost je znát i na samotném pojetí příběhu. Sám Trojan přiznává, že se kvůli co nejvěrnějšímu obrazu skutečnosti vzdal klasického dramatického vyprávění. Na obrátkách nabírá až poslední třetina dvouapůlhodinového snímku.

„Nechtělo se mi seškrtat postavy do klasického vzorce dramatu, protože pak bych musel začít fabulovat, takže jsem zvolil poměrně náročnou formu vyprávění jakéhosi deníku, kdy jednotlivé scény vytrhané ze života Zdeňka Tomana se na sebe vrší a postupně houstnou až do finále filmu,“ potvrzuje režisér.

Sledování snímku proto předpokládá diváka poučenějšího v české historii: o exilové československé vládě za druhé světové války v Londýně; o politické situaci poválečného Československa a komunistickém upevňování moci až k tzv. vítěznému únoru; o vztazích země se Západem i Východem a také o poválečném pronásledování Židů ve východní Evropě a formování Izraele.

Padouch, nebo hrdina? Ať soudí divák

To vše Toman využíval pro své kšeftaření, které zaštiťoval vyšším posláním (podporou komunistické myšlenky, pomocí židovským uprchlíkům), ovšem nikdy nezapomněl odsypat si pro svůj prospěch i do vlastní kapsy. Nezdráhal se využít ani vlastní rodinu, které nicméně na druhou stranu také mnohokrát pomohl. A třeba v Izraeli je dodnes považován za hrdinu.

Podle Trojana je Toman rozporuplností srovnatelný s německým obchodníkem Oskarem Schindlerem, který zaměstnával Židy ve své továrně a tím je zachránil před smrtí v koncentračních táborech. „Schindler byl také vlastně docela pěkný hajzlík. To, co dělal, dělal také ze zištných důvodů, měl vlastně zadarmo pracovní sílu ve zbrojovce, která vyzbrojovala německou armádu,“ není podle režiséra někdy snadné vynášet jednoznačné soudy.

S neuchopitelností Tomanovy osobnosti se pral i jeho herecký představitel Jiří Macháček. „Říkal jsem si, jak se na takového člověka mám vlastně dívat. Ale pak jsem si řekl, že ta nejednoznačnost je na něm vlastně přitažlivá a že budu stavět na jeho rozporuplnosti,“ poznamenává ke své roli.

Zároveň přiznává, že v lecčems pro něj bylo Tomanovo jednání nepředstavitelné: „Z některých věcí je mi z nějakého lidského pohledu opravdu zle. Podrážení kamarádů, kteří mu pomohli, jenom proto, aby se v kariérním žebříčku dostal nad ně, vydírání a bezskrupulózní touha po prachách za každou cenu, to jsou věci, u nichž člověk musí doufat, že by je neudělal. Ale ať soudí divák.“

Posouzení osoby Zdeňka Tomana nechává na divácích i režisér Ondřej Trojan. Názor na něj prý svým filmem podsouvat nechce, přesto by lidem prostřednictvím Tomanova příběhu rád něco sdělil:

„Z Tomanova příběhu jsem měl pocit, že je ta látka velmi aktuální. Slavná věta říká, že ti, kteří zapomenou na svou minulost, jsou odsouzeni k tomu, si ji znovu prožít. To mi zní jako přesah, který jsem chtěl filmem sdělit.“

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Nevyléčitelně nemocným pomáhá Sanitka splněných snů. Vznikl o ní dokument

Dokument Do posledního snu vypráví příběhy nevyléčitelně nemocných lidí, kteří si v posledních okamžicích života plní své sny díky Sanitce splněných snů. Autorka dokumentu, redaktorka ČT Lea Surovcová přiblížila v 90′ ČT24 zrod filmu. Jednu ze zakladatelek projektu Petru Homolovou potkala asi před dvěma lety a ta ji následně propojila i s jedním z hlavních hrdinů filmu Ondřejem Míčkem. Petra Homolová byla také hostem 90′ ČT24.
před 12 hhodinami

Na česká pódia v roce 2026 zamíří MGK, Nick Cave nebo Marilyn Manson

Hudební hvězdy plánují své koncerty i několik let dopředu. Už je tak jasné, kdo z těch zahraničních má v roce 2026 v kalendáři jako svou zastávku také Česko.
před 13 hhodinami

Oscar následuje diváky, od roku 2029 se přesouvá na YouTube

Na internetu a zdarma má být od roku 2029 k vidění ceremoniál cen Oscar. Prestižní filmové ocenění tak po desítkách let opouští televizní obrazovky a přesouvá se výhradně na největší on-line videoplatformu YouTube. Ostatně podobně jako spousta diváků, kteří si už zvykli sledovat filmy prostřednictvím streamovacích služeb spíš než v televizi nebo v kinech.
včera v 16:33

Stávka v Louvre je u konce, muzeum se zcela otevřelo návštěvníkům

Pařížské muzeum Louvre se v pátek zcela otevřelo návštěvníkům poté, co odboráři ukončili stávku za lepší pracovní podmínky pro zaměstnance a větší výdaje na jejich bezpečnost, píše agentura AFP. Stávka, do které se zapojilo nejméně tři sta zaměstnanců, trvala od pondělí.
včera v 12:07
Načítání...