Blahobyt na hraně krize. Pasta Oner vytvořil postapokalyptickou krajinu

Žijeme na horizontu pozlaceného věku, upozorňuje umělec Pasta Oner v liberecké Oblastní galerii. Na výstavě The Gilded Age znázorňuje současnou společnost balancující na hraně globálních krizí a zpochybňující svůj blahobyt. Instalaci v podobě postapokalyptické krajiny, do níž zahrnul svá díla pracující s odkazy na pop-art i slavné mistry, vytvořil přímo pro prostor galerie.

Rozpadající se svět v kontrastu k blahobytu západní společnosti symbolizují na výstavě barely na ropu, posprejované dveře od auta i suť.

„Víme, že se nacházíme ve světě, který je obklopován řadou globálních krizí, ať už jsou environmentální, sociální, nebo politické. A současně žijeme v západním světě luxusu a podmínkách, kdy máme více méně všechno po ruce,“ podotýká k apokalyptické krajině kurátor Pavel Kubesa.

Pasta Oner dospíval v devadesátých letech a výstavou se provokativně vrací k éře zlatého věku druhé poloviny dvacátého století. „Je to spíš taková ironizace touhy po tom, co bylo kdysi, co nám proteklo mezi prsty a dotkli jsme se toho jen tak zlehka. Byl to ten kontrast mezi absolutním nedostatkem a relativně okamžitým dostatkem,“ vysvětluje.

Ve své tvorbě s nadhledem zachycuje hodnoty a symboly soudobé popkulturní společnosti a s ní spojeného konzumerismu. Třeba prostřednictvím dvakrát zvětšeného nákupního vozíku. „Reaguje na způsob, kdy si kompenzujeme určité úzkosti nakupováním. Proto jsou uvnitř tablety dopaminu a endorfinu, které se vyplavují při různých příležitostech a nakupování je jednou z nich,“ upřesnil umělec.

Z výstavy Pasta Oner: The Gilded Age
Zdroj: Oblastní galerie Liberec

Odkazy na Rubense i Looney Tunes

Součástí výstavy jsou taky tři desítky pláten, ta velkoformátová o rozměru až dvou metrů. Pasta Oner maluje v kombinaci olejových a akrylových barev. Častým motivem jsou děti. „Ukazuje je jako symbol vyrovnávání se s dospělostí, které prožívám celý život, protože na svět koukám spíš dětskýma očima. Někdy malinko naivně,“ připouští.

Inspiruje se také starými mistry, jejichž díla kombinuje s komiksovou stylizací. Odkazuje tak na pop-art i pin-up ilustrace. Na výstavě tímto způsobem recykluje malby Rubense či Tiepola, ale po svém pojal třeba také Michelangelovu sochu Davida.

Postapokalyptický rozměr výstavy vystihuje dílo tvořené basketbalovým košem a božím okem. Pasta Oner se pro něj inspiroval větou, kterou říká prasátko v závěru animovaného seriálu Looney Tunes: „Tohle je konec.“

V případě výstavy The Gilded Age v Liberci to ale platí až 1. října.

3 minuty
Pasta Oner vystavuje v Liberci The Gilded Age
Zdroj: ČT24

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Filmové písničky postupně lidoví, pohádky by se bez hudby neobešly

Česká televize na Štědrý den představí novou pohádku Záhada strašidelného zámku – v hlavních rolích s Oskarem Hesem a Sofií Annou Švehlíkovou. Hudbu k pohádce Ivo Macharáčka, bez níž by se přirozeně neobešla, složil Jan P. Muchow. Mnoho filmových písní z pohádek přitom časem zlidovělo a staly se přirozenou součástí repertoáru jejich interpretů. Mezi nimi třeba Kdepak ty ptáčku hnízdo máš z klasiky Tři oříšky pro Popelku nebo Miluju a maluju z Šíleně smutné princezny.
před 4 hhodinami

Pařížský Louvre po krádeži šperků umístil na okna mříže

Pařížské muzeum Louvre nechalo nainstalovat mříže na okna galerie, kudy se dovnitř muzea před dvěma měsíci dostali lupiči, informuje agentura AFP. Při krádeži z 19. října pachatelé odcizili šperky v hodnotě 88 milionů eur (2,1 miliardy korun). Muzeum po loupeži zavádí přísnější bezpečnostní standardy.
před 10 hhodinami

Zemřel Vince Zampella. Udával směr moderních videoherních stříleček

Při autonehodě v Kalifornii zemřel Vince Zampella, vývojář, který stál za řadou ikonických videoherních sérií, mimo jiné Call of Duty nebo nejnověji Battlefield. Zemřel ve věku 55 let při nehodě svého Ferrari na dálnici severně od Los Angeles. Úmrtí Zampelly potvrdila společnost Electronic Arts, vlastník herního studia Respawn Entertainment, které Zampella založil.
před 11 hhodinami

Anděl Páně už dvacet let baví miliony „nenapravitelných hříšníků“

Od premiéry pohádky Anděl Páně uplynula letos dvě desetiletí. V televizi ji diváci viděli na Štědrý večer o rok později. Dnes už je tento příběh evergreenem vánočního programu, stejně jako pokračování, které vzniklo před dekádou. A tvůrci v čele s režisérem Jiřím Strachem a herci Ivanem Trojanem a Jiřím Dvořákem od té doby dostávají otázky, jestli dojde i na Anděla Páně 3.
před 15 hhodinami
Načítání...