Berlinale uvádí podobenství o totalitě. Sencov ho natočil během svého věznění

Ukrajinský režisér Oleg Sencov měl strávit většinu života ve vězení za údajný terorismus. Na Krymu narozený filmař si protestní hladovkou vymohl pozornost světových celebrit a nakonec byl propuštěn. Ještě za mřížemi ale zrežíroval na dálku nový film. Snímek Nomera (Čísla) je podobenstvím společnosti a podle režiséra vypovídá o transformaci postkomunistických společností. V premiéře film, který vznikl s účastí České televize, uvádí festival Berlinale.

Námět ke scénáři našel Sencov ve své vlastní divadelní hře. „Předlohu jsem napsal už dávno, někdy před deseti lety. Ten nápad ležel na mém stole a čekal, až přijde jeho čas, protože mnozí té předloze nevěřili. Ale já jsem věřil, že je dobrá. Její čas přišel, když jsem byl ve vězení a kamarádi se rozhodli, že mi pomůžou. Byla zfilmována kvůli tomu, abych se ve vězení zaměstnal a samozřejmě také proto, aby se k mé osobě upoutala pozornost,“ mluví o podnětech k natáčení Sencov. 

Spolurežisérem filmu se stal Achtěm Sejitablajev. Na rozdíl od Sencova mohl být přítomný na place. „Jediné, co jsem měl, byly dopisy a obrázky, které mi mohli posílat. Psal jsem k nim svoje komentáře. Videa mi ale posílat nemohli. Proto jsem mohl kontrolovat pouze přípravy, ale samotné natáčení už ne. To už dělal Achtěm – a on vycházel ze své vlastní představy o mé hře a z doporučení, která jsem mu dával,“ přibližuje filmař, do jaké míry odpovídá výsledek jeho režisérské představě.

Podobenství totality

Snímek se odehrává v kulisách odkazujících na divadelní prostor. V utopickém světě žije skupina lidí označených jen číslem a pod diktátem pravidel. Když se začnou pídit po jejich smyslu, může přijít svoboda, ale také rozpad.

„Je to příklad části naší společnosti, zejména té postsovětské, která zažila totalitní režim, ale tento příklad můžeme přirovnat i k jiné zemi, která se pohybuje stejným směrem a snaží se najít nějaké východisko,“ interpretuje svůj scénář Sencov.

V první řadě umění?

Diváci i kritici ve snímku hledají podobnost i s tvůrcovým příběhem a vězeňskou zkušeností. „Pro mě je to v první řadě umění,“ namítá režisér. I když prý chápe, že ne všichni jeho dílo nahlížejí bez politicko-společenského kontextu autorova osudu. „Já vnímám vznik tohoto filmu jako morální a profesní podporu autora, který sám do značné míry ztělesňuje boj proti totalitě,“ přiznává například vedoucí filmového centra ČT Helena Uldrichová.

Na Berlinale svou novinku Sencov uvést nepřijel. Dal přednost naplánované cestě do Gruzie. Tu dlouhodobě podporuje, protože má stejnou zkušenost s ruskou okupací části území jako Ukrajina. 

2 minuty
Trailer: Nomera (Numbers)
Zdroj: ČT24

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Na „něco menšího“ Pú pomyslel před sto lety. Nebyl to ale žádný med

Na Štědrý den roku 1925 se představil dnes jeden z nejslavnějších medvědů na světě. List London Evening News totiž otiskl povídku, kterou britský autor Alan Alexander Milne napsal o hračce svého syna. Hlavní hrdina se jmenoval Medvídek Pú. A i když tisíce dětských čtenářů hloupoučké zvířátko měly a mají rádi, těm nejbližším, včetně autora, přinesla jeho sláva i dost frustrace.
před 10 hhodinami

Filmové písničky postupně lidoví, pohádky by se bez hudby neobešly

Česká televize na Štědrý den představí novou pohádku Záhada strašidelného zámku – v hlavních rolích s Oskarem Hesem a Sofií Annou Švehlíkovou. Hudbu k pohádce Ivo Macharáčka, bez níž by se přirozeně neobešla, složil Jan P. Muchow. Mnoho filmových písní z pohádek přitom časem zlidovělo a staly se přirozenou součástí repertoáru jejich interpretů. Mezi nimi třeba Kdepak ty ptáčku hnízdo máš z klasiky Tři oříšky pro Popelku nebo Miluju a maluju z Šíleně smutné princezny.
před 20 hhodinami

Pařížský Louvre po krádeži šperků umístil na okna mříže

Pařížské muzeum Louvre nechalo nainstalovat mříže na okna galerie, kudy se dovnitř muzea před dvěma měsíci dostali lupiči, informuje agentura AFP. Při krádeži z 19. října pachatelé odcizili šperky v hodnotě 88 milionů eur (2,1 miliardy korun). Muzeum po loupeži zavádí přísnější bezpečnostní standardy.
včera v 14:23

Zemřel Vince Zampella. Udával směr moderních videoherních stříleček

Při autonehodě v Kalifornii zemřel Vince Zampella, vývojář, který stál za řadou ikonických videoherních sérií, mimo jiné Call of Duty nebo nejnověji Battlefield. Zemřel ve věku 55 let při nehodě svého Ferrari na dálnici severně od Los Angeles. Úmrtí Zampelly potvrdila společnost Electronic Arts, vlastník herního studia Respawn Entertainment, které Zampella založil.
včera v 12:43

Anděl Páně už dvacet let baví miliony „nenapravitelných hříšníků“

Od premiéry pohádky Anděl Páně uplynula letos dvě desetiletí. V televizi ji diváci viděli na Štědrý večer o rok později. Dnes už je tento příběh evergreenem vánočního programu, stejně jako pokračování, které vzniklo před dekádou. A tvůrci v čele s režisérem Jiřím Strachem a herci Ivanem Trojanem a Jiřím Dvořákem od té doby dostávají otázky, jestli dojde i na Anděla Páně 3.
včera v 09:00

Zemřel britský hudebník Chris Rea, bylo mu 74 let

Ve věku 74 let v pondělí ráno po krátké nemoci zemřel britský kytarista a zpěvák Chris Rea, sdělil portálu BBC a agentuře PA mluvčí rodiny. Hudebník s charakteristickým chraplavým hlasem se proslavil mimo jiné písněmi The Road to Hell, Julia či Driving Home For Christmas. Svou bluesrockovou tvorbu představil několikrát i v Praze.
22. 12. 2025Aktualizováno22. 12. 2025

KVÍZ: Nejen Pelíšky. Jak dobře znáte vánoční filmovou klasiku?

Ve svátečním programu České televize nemůže chybět ani tuzemská filmová klasika. Například Štědrý večer si už mnozí diváci ani nedovedou představit bez Pelíšků. A i letos pobaví během Vánoc oblíbené komediální tituly. Ověřte si v přiloženém kvízu, jak dobře je opravdu znáte.
22. 12. 2025

Třetí díl Avatara je v kinech, v plánu jsou další

Kina po světě i v Česku promítají film Avatar: Oheň a popel – další část jedné z nejdražších filmových sérií. Oscarový režisér James Cameron má v plánu další dvě pokračování, osud náročného projektu je ale nejistý.
21. 12. 2025
Načítání...