Přes dvě stě padesát filmů z téměř sedmdesátky zemí čeká na diváky Berlinale. Jeden z nejprestižnějších filmových festivalů se v hlavním německém městě koná po dvaasedmdesáté, i letos doprovázený protipandemickými restrikcemi. Česká kinematografie se do hlavní soutěže o Zlatého medvěda ani tentokrát nedostala, tuzemská produkce ale v ostatním programu zastoupena je.
Berlinale si váží společného zážitku, divákům ho dopřeje novinka Ozona či Skřivánci na niti
Společný zážitek je základem festivalu, proto jsme se rozhodli Berlinale letos uskutečnit, uvedl umělecký šéf přehlídky Carlo Chatrian. Filmaři se ale musí obejít třeba bez premiérových večírků, diváci zase musí počítat s omezenou kapacitou sálů. Pro všechny návštěvníky platí, že bez očkování či dokladu o prodělání covidu se na festival nepodívají.
Přehlídka navíc pod vlivem pandemie změnila svůj koncept. Filmy a jejich doprovod se představí do 16. února, kdy budou také uděleny ceny. Uvedené snímky se ale budou v reprízách promítat ještě další čtyři dny.
Soutěž řeší hlavně vztahy
Pocta zahájit letošní ročník patří novince francouzského režiséra Francoise Ozona. Jeho snímek Peter von Kant je poctou německému režisérovi Rainerovi Werneru Fassbinderovi a jeho titulu Hořké slzy Petry von Kantové. Z postavy módní návrhářky ale udělal Ozon muže-filmaře.
Premiérou na úvod festivalu vstupuje Peter von Kant zároveň do hlavní soutěže. V ní mu konkuruje dalších sedmnáct děl. Třeba Alcarràs španělské režisérky Carly Simónové, Rimini natočené rakouským tvůrcem Ulrichem Seidlem, domácí Německo zastupuje Nicolette Krebitzová s A E I O U – Rychlou abecedou lásky. Šanci získat Zlatého medvěda mají i tvůrci z Mexika (Natalia López Gallardová), Indonésie (Kamila Andiniová) či Číny (Li Ruijun).
„Víc než polovina vybraných filmů se odehrává v současnosti, přesto pouze dva ukazují život v aktuální pandemické situaci. Jako červená nit se snímky táhnou mezilidské a citové vztahy, přičemž polovina soutěžních titulů je zasazena do prostředí rodiny. Téměř všechny filmy se odehrávají mimo centra měst, tedy na periférii nebo na venkově, nebo sledují postavy na jejich cestě z města,“ shrnul Carlo Chatrian.
Český film nechybí, i když hlavní cenu nevyhraje
Návštěvníci Berlinale se setkají i s českou kinematografií. Nesoutěžní sekce Panorama promítne celovečerní debut Adama Kolomana Rybanského – komedii Kdyby radši hořelo. Do programu se dostal také krátkometrážní film Zuza v zahradách natočený Lucií Sunkovou.
Úspěchem je už teď uvedení minisérie Podezření, která vznikla pro Českou televizi. Do seriálové sekce festivalu se drama o případu obviněné sestry dostalo jako vůbec první zástupce střední a východní Evropy.
Na festival se navíc vrací Skřivánci na niti. „Trezorový“ film Jiřího Menzela tu byl uveden před dvaatřiceti lety a získal tehdy Zlatého medvěda. Tento úspěch zatím žádný další český filmař nezopakoval.